I Norge er det et politisk mål at fremtidig vekst i urbane områder skal tas i form av bærekraftige transportformer som gåing, sykling eller offentlig transport. InDeVNo-prosjektet skal utvikle nye metoder for å bistå planleggere og myndigheter i å utforme transportsystemet slik at mer gåing og sykling ikke skal føre til flere ulykker. Prosjektet er en del av den eksisterende EU-prosjektet «In-Depth Understanding of Accident Causation
for Vulnerable Road Users» (InDeV).
Hovedmålet med prosjektet å bedre trafikksikkerheten for myke trafikanter i byområder. Gitt den massive underrapporteringen av ulykker med myke trafikanter og det lave antallet ulykker som blir registrert i enkeltkryss og på enkeltstrekninger, er det behov for alternative data i tillegg til den offisielle
ulykkesstatistikken for å forstå mekanismene som skaper ulykker blant myke trafikanter i urbane områder.
InDeVNo vil gi norske data som skal inkluderes i analysene og resultatene av det pågående InDeV prosjektet. InDeV har en integrert tilnærming som kombinerer informasjon fra ulike datakilder som nasjonale ulykkesdatabaser, dybdestudier av ulykker, og data fra naturalistisk kjøring. I tillegg vil en
viktig datakilde i prosjektet være såkalte «surrogat»-mål på ulykker som «konflikter» eller «nestenulykker». Slike data vil bli innhentet ved hjelp avanserte videoteknikker. De ulike datakildene vil til sammen danne grunnlag for å identifisere områder (geometri, regulering, trafikkavvikling, etc.) som har
høy risiko for ulykker med myke trafikanter.
Prosjektet skal utvikle en «verktøykasse» for grundig analyse av
ulykkesårsaker for myke trafikanter basert på en slik kombinert bruk av data: ulykkesdatabaser, dybdestudier, surrogatmål, selvrapporterte ulykker og naturalistiske atferdsdata. Dette vil gi et solid grunnlag for å utforme sikre byområder og identifisere aktuelle tiltak. Prosjektet vil også gi bedre data for å beregne ulykkeskostnader.
The proposal is for funding for Carl Johnsson from Lund University to act as visiting researcher at TØI for two months to assist in the Norwegian part of the EU project «In-Depth Understanding of Accident Causation for Vulnerable Road Users» (InDeV), co-ordinated by Lund University Sweden.
There are two main purposes of Carl Johnsson's stay at TØI. The first is for Carl Johnsson to gain access to the great experience and knowledge of accident models found at TØI. The second is to have Carl Johnsson to assist in discussion, planning and implementation of the InDeV Norway project (InDeVNo).
The Horizon 2020 project InDeV has been running since April 2015. Some of the project focuses on so-called "conflicts" or "near misses" and how valid they are as a proxy for actual. In the InDeV project, road uaser interaction at similar traffic sites are recorded in several European cities, including Oslo, with the aim to define, identify and validate "near-accidents".
In order to investigate these "near-accident" relation to real accidents, a thorough understanding of how real accident statistics should be managed and how to estimate the risk by accident statistics is needed. TØI has a long experience of working with accident statistics and accident models, and this knowledge would be very useful for InDeV.
The second purpose focuses on the Norwegian InDeV project, which is an extension of the Horizon 2020 project InDeV. Carl Johnsson has worked continuously with the planning and design of the InDeV project and can provide important information to InDeV Norway. Carl also has experience of how the video analysis process goes into InDeV, which can contribute InDeV Norway