Tilbake til søkeresultatene

SAMKUL-Samfunnsutviklingens kulturell

Interkulturell lærerkompetanse i klasserommet - motvekt mot gruppebaserte fordommer i skolen?

Alternativ tittel: Intercultural Teacher Competence in the Classroom - Counterbalancing Group Based Prejudices?

Tildelt: kr 6,8 mill.

Psykologiske, samfunnsvitenskapelige og humanistiske fagtradisjoner forstår begrepet fordom ulikt, noe som får betydning for hvilke handlinger som blir foreslått for å motarbeide fordommer. Prosjektet argumenterer for at fordommer er et kontekstuelt fenomen som står i kontinuerlig spenning mellom både individet og dets omgivelser. Prosjektet viser blant annet at rasisme ofte forstås som et egenartet fenomen, som en individuell holdning eller som et verdispørsmål. Dersom ideene legger opp til en antirasisme med vekt på verdiformidling alene, kan det komme til å vanskeliggjøre undervisning om rasismens strukturelle og historiske kompleksitet. Rasisme oppleves videre som et ubehagelig tema å snakke om i skolen. Forskningen peker på pedagogiske fordeler ved å gi rom for ubehag i møte med rasisme ved å ta i bruk virtual reality som metode. Ved å gi minoritet- og majoritetsstudenter like mye rom for å dele oppfatninger av rasisme, også de som er ubehagelige, kan man gi økt forståelse for rasisme og gode verktøy for å håndtere situasjoner knyttet til rasisme. Utgangspunktet var erfaringer fra undervisning ved en norsk lærerutdanning, der virtual reality ble anvendt som didaktisk metode.

Målet var å gjøre lærerstudenter i stand til å skape en holdningsendring og bidra til at etablerte stereotypiske forestillinger og fordommer mot bestemte grupper i samfunnet dekonstrueres og endres. Dette gjelder særlig holdninger til jøder og hvordan antisemittisme fortolkes i Norge. Prosjektet har oppnådd økt fokus på betydningen av kritisk tenkning og kompetanse for mangfold og demokrati og vektlagt at dette må prioriteres på alle nivå i utdanningsløpet, og da særlig i lærerutdanningen. Prosjektet har dermed bidratt til å styrke lærerutdanningens satsing på interkulturell kompetanse som et effektivt virkemiddel for å arbeide med langsiktig forebyggende arbeid.

Hvordan kan norsk skole virke som motkraft til gruppefientlige holdninger i samfunnet? For å forstå hvordan skolen kan imøtegå og arbeide for å forebygge gruppefientlige holdninger trenger vi mer inngående kunnskap om hvordan slike holdninger produseres og reproduseres innad og på tvers av sosiale grupper. Gruppefiendtlige holdninger er lite forsket på i Norge, og det finnes flere kunnskapshull. Hoffmann et al. (2012) er den første større kvantitative gjennomgangen av gruppefientlige holdninger, og spesielt antisemittisme, som er gjort i Norge. Kvalitative studier har også blitt utført (Chinga-Ramirez 2014), men det mangler inngående og systematisk kunnskap om hvordan negative holdninger kommer til uttrykk i sosiale praksiser i skolen. Flere nyere studier har vist at lærere mangler verktøy for å arbeide med diskriminering av minoriteter i den norske skolen (Harlap and Riese 2014, Spernes 2014, Svendsen 2014). Lærerutdanningen har et stort ansvar for å utvikle en utdanning som sikter mot å utdanne lærere som er kompetente til å fremme en demokratisk kultur, på en måte som vil ha en effekt i skolen. I et flerkulturelt samfunn må lærerutdanninger gi studentene verktøy og kompetanse som hjelper dem til å navigere i et samfunn preget av økende forskjeller og demokratiske og verdimessige utfordringer. En PhD-student vil frembringe ny kunnskap om hvordan gruppefiendtlige holdninger blir produsert og reprodusert i norsk skole, hvilken rolle læreren spiller i å motvirke slike negative holdninger samt effekten av forebygging. Parallelt skal en postdoc i samarbeid med prosjektgruppen utvikle et undervisningsprogram i interkulturell kompetanse for lærerstudenter ved grunnskolelærerutdanningen 5-10 og 1-7 ved HVL, der PhD-prosjektet vil gi viktig informasjon inn i dette arbeidet. Utviklingen av programmet vil skje i nært samarbeid med lærerutdannere på HVL og samarbeidende partnerskoler. Målet er å utvikle et program som kan implementeres i nasjonal grunnskolelærerutdanning.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

SAMKUL-Samfunnsutviklingens kulturell