Tilbake til søkeresultatene

SAMKUL-Samfunnsutviklingens kulturell

Prevention of prejudice and promotion of inclusive school environment through increased diversity competence.

Alternativ tittel: Forebygging av fordommer og fremme av inkluderende skolemiljø gjennom økt mangfoldskompetanse.

Tildelt: kr 6,1 mill.

Utdanning er et møte mellom mennesker og har derfor alltid en viss karakter av uforutsigbarhet, og innebærer samtidig også risiko og potensielt ubehag. Når elever gir uttrykk for fordommer eller kommer med hatefulle ytringer basert på stereotype oppfatninger av grupper, kan denne risikoen oppleves særlig aktuell. Nyere forskning basert på klasseromsobservasjoner og intervjuer med lærere, indikerer at lærere kan føle seg rådville og handlingslammet når elever gir uttrykk for fordommer og radikale holdninger, knyttet til for eksempel rasisme, innvandring, antisemittisme, islam, homoseksualitet eller høyreekstremisme. Det har også blitt antydet at lærere i liten grad har brukt hendelsen 22. juli 2011 som utgangspunkt for å ta opp udemokratiske holdninger og vilje til å bruke vold, i undervisning, fordi de har vært redde for hvordan de skulle håndtere ulike reaksjoner fra elevene. To doktorgradsarbeider inngår i prosjektet, hvorav det ene handler om læreres erfaringer med å møte fordommer og hatefulle ytringer. Basert på intervjuer med 20 lærere fra ulike steder i landet, som jobber i ungdomsskolen eller videregående skole, drøftes hvordan lærere fortolker og møter elevers bruk av stereotypier og nedsettende gruppebaserte ytringer, og hvordan de forhandler og navigerer i sitt arbeid og i sine møter med elevene. Blant annet indikerer lærernes fortellinger om sine praksiser at det er et spenningsforhold mellom opplæringsloven krav om «nulltoleranse» i møte med elevers nedsettende og diskriminerende ytringer, og den generelle delen av læreplanen som framhever elevers meningsmangfold og elevers skjønnsmessige vurderinger. Det andre doktorgradsprosjektet setter søkelys på elevers erfaringer med fordommer, skjellsord og meningsmangfold i klasserommet. Basert på klasseromsobservasjoner og intervjuer med til sammen 28 elever fra tre ulike videregående skole, undersøkes blant annet gutters bruk av nedsettende humor og flertydigheten som ligger i deres humorbruk. Dette viste seg å være et utbredt og komplekst fenomen blant guttene som ble intervjuet. Funnene indikerer at guttene i studien hyppig tar i bruk fordomsfullt og diskriminerende språkbruk i deres humorpraksiser og sosialisering med venner. En annen artikkel diskuterer hvordan jenter med muslimsk bakgrunn erfarer undervisning om Islam, og drøfter deres erfaringer i lys av teorier om grenser, representasjon og ansvar. Funnene indikerer at Religion og etikk-klasserommet er et rom hvor det blir tydeligere grenser mellom elever, på bakgrunn av religion, når det undervises om Islam. Videre er et funn at undervisningen om Islam på den ene skolen, hvor det var stort religiøst og etnisk mangfold, ser ut til å understreke forskjeller og styrke negative diskurser knyttet til Islam og muslimer, heller enn å nyansere og utfordre fordommer, stereotypier og grensedragninger. Prosjektet drøfter dessuten elevers fortellinger om meningsmangfold i klasserommet, og deres erfaringer med ubehag knyttet til dette. De to doktorgradsprosjektene utfyller hverandre og snakker godt med hverandre. Prosjektet som bygger på intervjuer med lærere, avdekker læreres usikkerhet overfor elevers praksiser, og viser hvordan lærere står i et spenningsforhold når de både skal fremme meningsmangfold og samtidig sikre den enkelte elevs trygghet slik opplæringsloven krever. Prosjektet som bygger på klasseromsobservasjoner og intervjuer med elever, tilbyr ny kunnskap om elevers perspektiver på flere av temaene som lærere finner vanskelig i sin profesjonsutøvelse, og kan på den måte tilby lærere ny og relevant kunnskap. Begge prosjektene skriver seg inn i sentrale debatter i utdanningsfeltet, knyttet til undervisning om kontroversielle temaer, spørsmål omkring «safe space» og forhold mellom den enkeltes trygghet og utfordrende meningsmangfold, samt diskusjoner omkring spenningen mellom på den ene siden læreres profesjonelle skjønn og på den andre siden ansvarliggjøring og rettsliggjøring av utdanningsfeltet. Prosjektene bidrar således med ny og viktig kunnskap innenfor et krevende felt.

Prosjektet skriver seg inn i sentrale debatter innen utdanningsfeltet, med særlig vekt på spenninger knyttet til meningsmangfold, meningsbrytning, kritisk tenkning og elevers individuelle trygghet. Prosjektet drøfter blant annet læreres erfaringer med økt rettsliggjøring, og hvordan dette utfordrer deres arbeid og forståelse av pedagogisk skjønn. Prosjektet drøfter videre elevers opplevelser av ubehag knyttet til meningsmangfold i klasserommet, og peker på at elevers ubehag kan se ut til å hindre fruktbart meningsmangfold. Det er rimelig å forvente at resultater fra prosjektet vil bli brukt og diskutert innen utdanningsfeltet de kommende årene, og at det vil kunne få direkte betydning for undervisning innen lærerutdanningen og skole.

Utdanning innebærer alltid en risiko fordi «utdanning ikke er et teknisk maskineri, men et møte mellom mennesker» (Biesta, 2014, s. 23). Denne risikoen kan oppleves særlig aktuell i møte med elever som gir uttrykk for gruppebaserte fordommer eller kommer med hatefulle ytringer. Nyere forskning basert på klasseromsobservasjoner og intervjuer med lærere, indikerer at lærere kan føle seg rådville og handlingslammet når elever gir uttrykk for fordommer og radikale holdninger, knyttet til for eksempel rasisme, innvandring, antisemittisme, islam, homoseksualitet eller høyreekstremisme. Likeledes antyder Anker og von der Lippe (2015) at lærere i liten grad har brukt hendelsen 22. juli som utgangspunkt for kritiske drøftinger av udemokratiske holdninger, fordi det å «åpne for debatter som kan ta ukontrollerbare retninger, kan oppleves utrygt» (2015, s. 94, se også Røthing, 2017). Dette prosjektet søker gjennom intervjuer med både elever og lærere å utvikle ny kunnskap som kan danne grunnlag for å øke læreres kompetanse på dette området. Intervjuene skal ha en interseksjonell tilnærming for å kunne undersøke hvordan ulike forhold spiller sammen. Det er særlig viktig å utvikle ny kunnskap om elevers erfaringer på dette området, noe som krever strategisk rekruttering av informanter. Målet er å bidra til at lærere skal kunne stå i eget ubehag og møte og ivareta elever som krenker og krenkes, og at de skal kunne utvikle mangfoldskompetanse (Røthing, 2017) og etablere uenighetsfellesskap (Iversen, 2012, 2014), som hjelper dem i arbeidet med å forebygge gruppebaserte fordommer og hatefulle ytringer og fremme trygge, inkluderende skolemiljø (se prosjektbeskrivelsen for referanser).

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

SAMKUL-Samfunnsutviklingens kulturell