Tilbake til søkeresultatene

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

Digital Audit

Alternativ tittel: Digital revisjon

Tildelt: kr 10,0 mill.

Forskningsprosjektet «Digital revisjon» fokuserer på digitale endringsprosesser i revisjonsbransjen. Bransjen er for tiden intenst opptatt av å digitalisere utførelsen av revisjon. Det er likevel et åpent spørsmål i hvilken grad og hvor fort bransjen vil være i stand til å utnytte fordelene som økt digitalisering åpner for. Formålet med forskningsprosjektet er å gi kunnskap og råd om de pågående endringene til en digital revisjon. Forskningen omfatter fire hovedområder utført av et tverrfaglige team av NHH og internasjonale forskere, og gjennomføres i nært samarbeid med de store internasjonale revisjonsfirmaene og den norske Revisorforening. 1. Det første prosjektet omfatter en kartlegging av norske revisorers digitale kompetanse og den pågående digitaliseringsprosessen i revisjonsfirmaene. I desember 2020 ble forskningsartikkelen «An Exploratory Study into the Use of Audit Data Analytics on Audit Engagements» basert på en omfattende undersøkelse av norske revisorers bruk av digitaliserte verktøy publisert i Accounting Horizons (Eilifsen, Kinserdal, Messier og McKee, 2020). 2. Prosjekt nummer to undersøker hvordan digitalisering både kan utfordre og forbedre revisorenes profesjonelle vurderinger og beslutninger. I en eksperimentell studie publisert i Journal of Accounting Research («Man Versus Machine: Complex Estimates and Auditor Reliance on Artificial Intelligence») undersøkes det om revisors vurderinger knyttet til komplekse regnskapsestimater påvirkes av om revisjonsbevis som ikke understøtter ledelsens vurderinger, kommer fra et kunstig intelligens-firmaverktøy (noe de store revisjonsfirmaene investerer massivt i) eller fra firmaets menneskelige spesialister (Commerford, Dennis, Joe og Ulla, 2022). I en oppfølgingsstudie undersøkes det om revisors tillit til råd fra «spesialister», som enten er menneskelige eller et kunstig intelligensverktøy, påvirkes av om revisor får mulighet til å delta med input til spesialistene og om dette kan motvirke algoritme-aversjon (Commerford, Eilifsen, Hatfield, Holmstrom og Kinserdal, 2022). En tredje pågående eksperimentell studie søker å avklare om revisors manglende bruk av digitale verktøy skyldes tendensen til status quo heller enn andre forklaringer, som revisors mangel på erfaring eller fortrolighet med bruken (Christensen, Eilifsen, Messier og Vandervelde, 2022). En fjerde pågående eksperimentell studie undersøker 1) om et innovativt tankesett ved bruk av digitale verktøy fører til større fleksibilitet og bedre vurderinger i revisjonen, 2) om en målkonflikt som følge av økt fokus på merverdi for klienten fra den innsikten det digitale verktøy gir, svekker revisors profesjonelle skepsis og 3) om én av de motstridende effektene i 1) og 2) dominerer. En femte pågående eksperimentell studie undersøker om tilsynsrisiko påvirker revisors valg mellom bruk av digitale verktøy og tradisjonelle revisjonshandlinger (Bin Anis, Brown-Liburd, Gaudernack og Kochetova, 2022). 3. Det tredje prosjektet fokuserer på hvordan digitalisering hos revisjonsklienten påvirker utførelsen av revisjonen. En studie undersøker om ledelsens frivillige attestasjon av cybersikkerhetssystemene påvirker investorenes vurderinger og beslutninger, og om det har betydning om attestasjonen er forventet eller ikke av investorene (Navarro og Sutton, 2020). En annen studie publisert i Journal of Information Systems forsøker undersøker hvilke faktorer i forsyningskjeden og hvilke forhold knyttet til cyberrisiko som påvirker etterspørselen etter revisors attestasjon og lanserer en teori for attestasjonsetterspørselen (Hampton, Sutton, Arnold og Khazanchi, 2021). 4. Prosjekt nummer fire reiser spørsmålet om hvordan revisorstudentene bør utdannes for å være best mulig rustet til å møte en digitalisert virkelighet. Forskningen bidrar til å fremskaffe kunnskap om fordeler og utfordringer ved en digitalisert revisjon og gi råd til bransjen om de digitale endringsprosessene. Denne kunnskapen nyttes også til å innovere masterutdanningen for revisorer, inkludert etablering av masterkurs i digital revisjon, slik at fremtidens revisorer vil være best mulig rustet til en karriere i en digitalisert virkelighet. Kurset i digital revisjon i master i regnskap og revisjon på NHH ble bygget fra grunnen av for fire år siden i tett dialog og med hjelp fra revisjonsbransjen i Norge. I kurset har det vært nødvendig å utarbeide egne datasett og cases. Casematerialet fra kurset har vært presentert på konferanser for data læringsmidler og publisert i tidsskrift (f.eks. McKee, 2020).

Forskningen er utført i tett samarbeid med revisjonsselskapene og resultatene er diskutert og presentert for disse og ellers formidlet i profesjonstidsskrift som Revisjon og Regnskap. Dette har gitt ny kunnskap til revisjonsbransjen som er nyttig for deres omstilling til en digitalisert revisjon. Presentasjon av forskningen på seminarer og forskningskonferanser og publisering i ledende internasjonale forskningstidskrifter har gitt et vesentlig bidrag til forskningen på fagområdet. Kunnskapen fra forskningen har vært sentral for oppbyggingen og innholdet i kurset «Digital revisjon» ved masterstudiet i regnskap og revisjon. Samarbeidet med revisjonsbransjen, presentasjon av forskningen på forskningskonferanser og publisering forskningstidskrifter, samt bruk av forskningen i utdanning av revisorer vil fortsette etter at finansieringen fra Norges Forskningsråd er opphørt.

Big Data is the product of a technological environment in which almost anything can be recorded, measured, and captured digitally, and thereby turned into data, including data relevant for auditors to obtain audit evidence to ascertain the reliability of financial information. Audit data analytics refer to analysis, modeling, and visualization that extract useful information for the audit, including audit evidence. The Digital Audit research project (the Project) aims at providing valuable knowledge to assist the audit profession and educators to confront the pressing challenges of digitalization in the business environment, particularly developing an understanding of the opportunities and obstacles for audit practice and professional master programs for auditors of Big Data and audit data analytics. The Project's research team will be truly multidisciplinary and constitute a unique platform for long-term collaboration between outstanding national and international researchers and collaborators from audit practice. The Project is a close collaboration between researchers and the audit profession. The five largest audit firms in Norway have committed to cooperate and give unique access to data and personnel for the Project. The Project will provide factual knowledge of the current status of the usage of Big Data and analytics in the auditing profession, and fundamental novel insights into adoption, implementation and of the use of Big Data and analytics in audit firms and in training auditors, and how human behavior and social organizations affect the benefits and limitations of the usage of Big Data and analytics both in audit practice and in the training of auditors.

Budsjettformål:

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

Finansieringskilder

Temaer og emner

IKT forskningsområdeIKT forskningsområdeKunstig intelligens, maskinlæring og dataanalyseInternasjonaliseringIKT forskningsområdeVisualisering og brukergrensesnittDigitalisering og bruk av IKTeVitenskapPolitikk- og forvaltningsområderOffentlig administrasjon og forvaltningInternasjonaliseringInternasjonalt prosjektsamarbeidPolitikk- og forvaltningsområderArbeidsliv - Politikk og forvaltningDelportefølje InternasjonaliseringVelferd, arbeidsliv og utdanningProfesjonsutdanning og profesjonsutøvelseVelferd, arbeidsliv og utdanningUndervisning og læringPolitikk- og forvaltningsområderNæring og handelPolitikk- og forvaltningsområderLæring, skole og utdanningDigitalisering og bruk av IKTLTP3 Utenforskap, inkludering, kulturmøter og migrasjonVelferd, arbeidsliv og utdanningUtdanning og kompetanse i samspill med arbeids- og samfunnslivLTP3 Utdanning og livslang læringIKTVelferd, arbeidsliv og utdanningDigitalisering og bruk av IKTPrivat sektorDelportefølje Et velfungerende forskningssystemLTP3 Muliggjørende og industrielle teknologierPortefølje Muliggjørende teknologierIKTIKT - Bruk og anvendelser i andre fagGrunnforskningTjenesterettet FoUPortefølje ForskningssystemetLTP3 IKT og digital transformasjonPortefølje InnovasjonLTP3 Tillit og fellesskapPolitikk- og forvaltningsområderUtdanningProfesjonsutdanning og profesjonsutøvelsePortefølje Banebrytende forskningUtdanningUndervisning og læringPortefølje Velferd og utdanningUtdanningUtdanning og kompetanse i samspill med arbeids- og samfunnsliv