Tilbake til søkeresultatene

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Aiming for quality in nursing home care: Rethinking clinical supervision and assessment of nursing students in clinical studies

Alternativ tittel: Økt kvalitet i kliniske studier: Utvikle og teste innovative læringsverktøy i veiledning og vurdering av sykepleiestudenter

Tildelt: kr 13,6 mill.

Sykepleieutdanningen innebærer 50 prosent praksisstudier. Praksisstudier utgjør derfor en sentral læringsarena i utdanningen. Kvaliteten på veiledning og vurdering i praksisstudier er avgjørende for studentenes læring, faglige utvikling og evne til reflekterende tenkning. En aldrende befolkning understreker behovet for å styrke sykehjemmet som læringsarena, som kan bidra til å motivere og rekruttere studenter til å velge sykehjem som fremtidig arbeidsplass. Forskningsprosjektet QUALinCLINstud (Kvalitet i praksisstudier) setter søkelyset på sykehjem som læringsarena og har som målsetning å øke kvalitet i praksisstudier ved å utvikle et web-basert veilednings- og vurderingsprogram. Programmet vil inneholde ressurser knyttet til læring, veiledning og vurdering, og representere et interaktivt verktøy for studenter, praksisveiledere og lærere. Mål for det web-baserte programmet er å; 1) Styrke sykepleiestudenters læringsutbytte. 2) Styrke praksisveileders veilednings- og vurderingskompetanse 3) Styrke lærers vurderingsgrunnlag, og 4) Effektivisere praksisstudier ved å forenkle de administrative prosessene. Forskningsprosjektet har et utforskende og beskrivende case-studiedesign. Grunnet Covid-19 pandemien ble data kun hentet inn fra en av de tre samarbeidende utdanningsinstitusjonene med samarbeidende sykehjem. De samarbeidende utdanningsinstitusjoner er valgt basert på geografisk spredning, størrelse og rangering på nasjonalt studiebarometer. Ulike forskningsstrategier ble benyttet i prosjektet, deriblant spørreskjemaer, intervjuer, observasjoner og workshops. Forskningsprosjektet vektla betydelig grad av brukermedvirkning. Det innebar at forskerteamet jobbet i tett samarbeid med sykepleiestudenter, praksisfeltet og utdanningen gjennom hele prosjektperioden. Prosjektet startet opp juni 2018, og gikk over 5 år og er organisert i fire faser. Fase 1 (2018/2019) besto av 15 individuelle intervjuer med sentrale ledere i sykepleieutdanningen, samt fagpersoner og administrasjonsansatte med ansvar for praksisstudier i sykehjem. Hensikten var å undersøke hvilke utfordringer de erfarer og opplever og hvordan de jobber med å sikre kvalitet i praksisstudier. Funnene fra undersøkelsen er publisert i vitenskapelig tidsskrift. I fase 2, (2019-2020), er det gjennomført datasamling basert på observasjonsstudier av veilednings- og vurderingspraksiser i sykehjem, samt individuelle dybdeintervjuer og fokusgruppeintervjuer med studenter, praksislærere og praksisveiledere. Hensikten var å få økt innsikt i dagens veilednings- og vurderingspraksis og undersøke aktørenes ulike erfaringer med praksisstudier i sykehjem. Det er gjennomført 287 timer med observasjon, 12 individuelle intervjuer med praksisveiledere, 5 fokusgruppeintervjuer med lærere, samt 3 fokusgruppeintervjuer med studenter. En fullstendig analyse av datasamling i fase 2 ble gjennomført i 2021. Det ble i fase 2 også gjennomført en spørreundersøkelse blant studenter på ulike utdanningsinstitusjoner for å kartlegge erfaringer med praksisstudier i sykehjem. Men, på grunn av pandemisituasjonen ble denne avsluttet og i stedet gjennomført våren 2022. I fase 3; (2019-2021) ble det web-basert veilednings- og vurderingsprogrammet utviklet basert på funn fra fase 1 og 2. I fase 3 ble brukermedvirkning i betydelig grad vektlagt for å sikre at programmet og innholdet som ble utviklet imøtekommer brukernes behov, er brukervennlig og anses å ha nytteverdi. Prosjektet var også opptatt av å undersøke brukermedvirkning i utviklingsprosessen inkludert aktørenes egne erfaringer med brukermedvirkning. For å sikre aktiv deltakelse ble det gjennomført fem workshops med brukergruppene (studenter, lærere, praksisveiledere) hver for seg og i fellesskap. Det er gjennomført observasjoner i forbindelse med gjennomførte workshops og fokusgruppeintervjuer med henholdsvis studenter, lærere og praksisveiledere hver for seg. Som ledd i utvikling av den interaktive digitale utdanningsressursen gjennomførte prosjektet en pilot av en digital utdanningsressurs utviklet for å styrke praksisveileders veilednings og vurderingskompetanse (digiVIS). Den digitale utdanningsressursen ble pilotert vinteren 2021 hvor 30 praksisveiledere fra 3 ulike sykehjem deltok. Det ble gjennomført fokusgruppeintervjuer med pilotdeltakerne for å undersøke deres erfaringer med den digitale utdanningsressursen. Fullstendig analyse av datasamling fra fase 3 ble gjennomført i 2022. I fase 4 (2021-2023) ble den fullskala interaktiv digitale utdanningsressurs (digiQUALinPRAX) pilotert, evaluert og justert i sin helhet basert på data fra alle aktørene (studenter, lærere og praksisveiledere). I 2022- 2023 har fokuset vært på datanalyse, publisering og formidling av resultat inkludert internasjonal mobilitet. Det ble avslutningsvis gjennomført et vellykket halvdags seminar/konferanse for ansatte/ledere ved de tre sykehjemmene som var inkludert i prosjektet.

Forskningsprosjektet har bidratt til: 1) økt kunnskap om veilednings, og vurderingspraksis i sykehjem, synliggjort forbedringsområder, samt dokumentert nytteverdien av brukermedvirkning i utviklingsprosesser og bruk av digitale lærings- og veiledningsverktøy/ressurser anvendt i praksisstudier til sykepleierstudenter, 2) utvikling av to utdanningsressurser: et faglig-pedagogisk e-læringsprogram (DigiVIS) for å styrke praksisveilederes veiledningskompetanse samt et faglig-pedagogisk interaktivt digitalt program (DigiPrax) for å styrke kvalitet i praksisstudier i sykehjem, 3) et styrket nasjonalt og internasjonalt samarbeid omkring utdanningsforskning og forskning knyttet til kvalitet i praksisstudier særskilt, 4) flere ‘spinnoff’ prosjekter/søknader og nye samarbeidspartnere inkludert kompetanseheving på Ph.d., førstelektor og professornivå, 5) sosial innovasjon og livslanglæring, og 6) et betydelig verdiskapende potensiale. Potensielt kan det bidra til å utvikle nasjonale føringer knyttet til veilednings- og vurderingsverktøy i sykepleierutdanningene, noe som i dag mangler standardisering og konkrete føringer. Utover det, kan kunnskapen bidra til å effektivisere praksisstudier, styrke dialog og trepartssamarbeid mellom studenter, akademia og praksisfeltet.

The QUALinCLINstud project addresses the urgent need for improved quality in clinical supervision and assessment of student nurses in nursing home studie through a novel, collaborative and co-productive partnership between the nursing education system and clinical care institutions for older people. The QUALinCLINstud project aims to explore and extend current knowledge on clinical supervision and assessment practices in nursing home placements. Furthermore, the study will develop, pilot test and evaluate an innovative web-based supervision and assessment program targeting quality improvements in clinical supervision and assessment in the nursing home context. The innovation will target three stakeholders groups (1) nurse mentors (2) first-year nursing students and (3) nurse teachers and aims to improve the following quality dimensions; a) nurse mentors supervision and assessment competence b) student nurses critical thinking skills and learning experience and c) nurse teachers assessment tools. Thus, this project entails testing of innovative tools (e-learning tools) to optimize efficiency in education and practice. The QUALinCLINstud project will employ a multiple case study design using a mixed- method approach organized in four work packages. WP 1 will explore how the nurse education system ensures high-quality in nursing home placements. In WP 2, we will explore clinical supervision and assessment practices from a multiple stakeholder perspective using a triangulation of qualitative methods. Based on a synthesizing of findings from WP 1-2 we will develop an innovative web-based supervision and assessment program in close collaboration with key stakeholders in WP3. In WP 4, we will test and evaluate the web-based program by using a mixed-method approach. Combined, this project holds great potential for value creation where tools to increase students learning experience and outcomes are seen as crucial for preparing students for the 21st century labor market.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

HELSEVEL-Gode og effektive helse-, omsorgs- og velferdstjenester