Tilbake til søkeresultatene

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

More Efficient and Environmental friendly Road Construction

Alternativ tittel: Mer effektiv og miljøvennlig veibygging

Tildelt: kr 10,0 mill.

Oppdatering for 2022 MEERC er nå inne i sin avsluttende fase. Prosjektet blir videreført i flere nye initiativer, og det er i enkelte sammenhenger vanskelig å skille avsluttende arbeider i MEERC fra oppstartende arbeider i de nye initiativene. NFRs støtte til MEERC er finansiert gjennom ordningen Profesjon, og hovedformålet var å styrke byggingeniørutdannelsen ved UiA. I løpet av prosjektperioden har 110 studenter tatt sine avsluttende bachelor- og masterprosjekter i regi av MEERC. Totalt 6 PhD-kandidater har blitt finansiert (2 av disse gjennom NFR), og dette har vært sterkt bidragsytende til at UiA har opprettet PhD-spesialisering innenfor bygg- og anlegg. 35 vitenskapelige artikler er publisert internasjonalt, og minst 12 øvrige formidlingstiltak er gjennomført. Prosjektet har bidratt til å utvikle undervisningen i byggstudiene på både bachelor- og masternivå, og må i så forstand sies å være en udelt suksess. Av andre resultater kan nevnes oppbygningen av Pilotvei Finsland – et fullskala pilotprosjekt med 29 testfelt for utprøving av nye løsninger innen veibyggingen. Dette er ikke finansiert av MEERC, men er en klar knoppskyting med langsiktig forsknings- og innovasjonsverdi. Et tredje resultat er at en nybygd 4-felts bro i riksveinettet, som ble skadet under bygging, ble reparert ved bruk av det «nye» betongmaterialet UHPC. Tradisjonelle reparasjonsmetoder var vurdert, men funnet å ikke kunne brukes. Entreprenøren bad UiA om bistand, fordi de kjente til at en av MEERC-stipendiatene tok sin PhD-oppgave nettopp på dette materialet. Broa er nå reparert, der alternativet ville ha vært riving og nybygging. De økonomiske og miljømessige innsparinger var store. Aktivitetene i prosjektet har også bidratt til å gi byggingeniørutdannelsen ved UiA en solid rolle i utviklingen av fagfeltet nasjonalt. Dette vises blant annet ved at vi er sentrale i det nylig innvilgede Grønn Plattform-prosjektet «Bærekraftig vei», som er eid av Nye Veier og hvor også Statens Vegvesen bidrar blant partnerne. UiA leder 2 av 5 tekniske arbeidspakker i dette prosjektet som fikk innvilget 68MNOK i finansieringsstøtte fra NFR, Innovasjon Norge og Siva. Tematisk er det stor overlapp mot MEERC-prosjektet, og vår rolle må ansees å være en klar knoppskyting av arbeidet med MEERC.

Forskningsrådet etablerte i 2016 en ny satsing, "Forskningskompetanse i utvalgte profesjonsutdanninger - PROFESJON". Det er denne som har finansiert MEERC. Hovedmålsetningen med MEERC var å styrke byggingeniørutdannelsen ved UiA. Dette skulle gjøres gjennom et avtalefestet samarbeid med byggherreselskapet Nye Veier, gjennom et FUoI-prosjekt om hvordan veier kan bygges mer effektivt og miljøvennlig. Arbeidet ble organisert med sterk involvering av verdikjeden innen veibygging, og fokusert på de fire tematiske arbeidspakkene Industrialisering, Miljø/klima, Gjennomføringsmodeller og Digitalisering. Av søknaden fremkommer følgende målbare virkninger og effekter: 1. 20-25 vitenskapelige artikler publisert. Resultatet er 35. 2. 5 PhD-prosjekter gjennomført. Status er nå at én stipendiat har disputert, to har levert sine avhandlinger for vurdering og to er i avslutningsfasen og har planlagt innlevering i år. 3. Utvikling av byggingeniørutdannelsen ed UiA. Målbare resultater er at UiA har opprettet egen PhD-spesialisering innen byggfagene, samt at 110 studenter har gjennomført sine bachelor- og masteroppgaver gjennom MEERC. (Dette inkluderer enkelte studenter fra andre linjer i tillegg til byggingeniørutdannelsen - hvilket ansees som ytterligere en suksess.) MEERC har også bidratt til utvikling av undervisningen i enkeltemner, men omfanget av dette er vanskelig å kvantifisere. 4. Tettere kontakt mellom universitetet og anleggsindustrien. Få målinger er foretatt, utover at egeninnsatsen fra medvirkende industribedrifter ble anslått til mer enn 5000 arbeidstimer allerede første år av prosjektet, og at flertallet av de 110 studentene som har gjennomført sine BSc-/MSc-prosjekter har gjort dette i samarbeid med en eller flere bedrifter. Imidlertid er det åpenbart at kontakten mellom partene har blitt vesentlig styrket. Dette vises bl a i UiAs sentrale rolle i det nylig etablerte Grønn Plattform-prosjektet "Bærekraftig vei". 5. I søknaden ble det angitt at "Suksessfull implementering av MEERC vil lede til økt kvalitet og effektivitet i vegbyggingen, med reduserte kostnader for bygging og drift av vegnettet, og med redusert miljøfotavtrykk." Dette er selvfølgelig vanskelig å kvantifisere, da de fleste innovasjoner er inkrementelle - ikke radikale. Et resultat som likevel er direkte målbart, er bidraget inn i rehabiliteringen av en nybygd firefelts bro, som var skadet under oppføring. Reparasjon hadde ikke latt seg utføre uten bruk av det "nye" betongmaterialet UHPC - som er et forskningsområde i MEERC. Entreprenøren kjente til vårt arbeid, og henvendte seg til UiA for bistand da ingen andre reparasjonsmetoder kunne løse oppgaven. Broa er nå reparert, noe som har gitt store økonomiske og miljømessige besparelser.

MEERC is based on an agreement on innovation, entered by the partners University of Agder (UiA) and Nye Veier AS (NV). (UiA is correspondingly cooperating with Statens Vegvesen (NPRA) on related topics, covering education, evaluation and R&D - including several PhD-projects). The main scope is approached through 4 WPs, focusing on areas identified in 4 workshops including more than 150 industrial stakeholders. The WPs are: Industrialization, Environment, Implementation and Digitalization. MEERC includes researchers from NTNU, SINTEF, NIVA and HiOA. All WPs are required to relate to national/international networks. An organizational chart shows network for each WP present at project start-up. A total of 20-25 scientific papers are expected to be internationally published in journals and conferences, based on MEERC. All 5 PhDs are requested to implement international secondments. MEERC will benefit society through getting better roads at lower cost and environmental impact. Another benefitted group is construction industry, who is included in all processes. Industry will gain competence and competitive advantages on the scoped areas, and awareness on how to benefit from future R&D. UiA is gaining by improving education programmes in Civil and Structural Engineering (C&S-Eng), BSc and MSc level. MEERC will potentially influence 20 subjects (233 ECTS). A table showing 53 intersection points between WPs and subjects indicates potential for massively influencing curricula. MEERC is vital in supporting the permanent establishment of C&S-Eng as focus area under the PhD-program in Technology. This is under implementation, presently comprising 10 PhD-fellows (potential NFR-funded PhDs from MEERC not included). Four of these are industrially funded, two are strategically allocated by board to honour alignment with strategy. Adding to these through NFR-funding in MEERC, will be fundamental.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

PROFESJON-Forskningskompetanse for utvalgte profesjonsutdanninger

Finansieringskilder