Tilbake til søkeresultatene

INTPART-International Partnerships for Excellent Education and Research

Landscape & infrastucture dynamics of frozen environments undergoing climate change in Canada, Norway and Svalbard

Alternativ tittel: Landskap og infrastruktur dynamik i frosne miljøer hvor klimatiske endringer skjer i Canada, Norge og Svalbard

Tildelt: kr 4,5 mill.

Desverre har jo COVID betydet at vi har måttet sette prosjektet på vent. Dette skjete i juni 2020. Vi planlagde i høst 2020 at forsøke at gjennomføre den største planlagte aktivitet, det ferdigutviklede master kurs 'Geohazards and geotechnics in high Arctic permafrost environments' i juni i 2021 ved UNIS etter det var utsatt fra 2020 pga COVID. Der ble åbnet for søknader frem til 15 oktober 2020 og vi fikk 78 søknader inkl. 4 fra Canada og 21 fra Norge. Sist i november 2020 besluttede så UNIS at ikke avholde master kurs i våren 2021 pga COVID situasjonen. Dermed kunne ikke kurset avholdes som planlagt i juni 2021 heller. Samtidig har det frem til nu ikke vært mulig at reise mellom Canada og Norge/Svalbard pga COVID i hele denne rapporteringsperiode, og dermed har vi ikke kunnet fortsette med planering og gjennomføring av prosjektaktiviteter. Vi fikk gjennomført full digitalt den planlagte FROZEN CANOES session på ArcticNet 9 desember 2020, hvor der var 5 presentasjoner og et chatroom efter for diskussjon ledet av Chris Burn, FROZEN CANOES partner fra Canada. Likeledes har vi holdt et prosjektmøte online 2 november 2020 for at vurdere hvordan vi kunne komme videre, og valgte at søke forlengelse på 2 år for at gjennomføre prosjektet som planlagt så snart COVID tillater det igjen. Vi fik en 1 års forlengelse på plas i vår 2021 og kommer at søke om ytterligere forlengelse til sommer 2023 slik at vi rekker at gjennomføre også den siste store aktivitet et masterkurs i Yukon Canada i sommeren 2023. Og vi håper at også kunne avholde igjen i 2022 the allerede avholdte kurs 'Design of Roads and Railways in Cold Climate' ved NTNU.

-

The FROZEN CANOES project will contribute to high quality research-based educational collaboration between Norway and Canada, in particular between the strong geoscience groups at UNIS, Carleton University, and Yukon College, and between the geotechnical groups at UNIS, NTNU, and Université Laval. The project partners have and have had project collaboration before within geoscience and geotechnics separately, but the combination of geoscience and geotechnics to be achieved in this application is unique. The project builds on collaboration to develop three new master level courses and four online modules, hopefully so successfully that the course package will continue to be offered as a joint master degree offer/programme at the participating institutions forming a lasting legacy of FROZEN CANOES. Building on several larger research project outcomes, their field and laboratory measuring techniques, and being able to use large-scale geotechnical and geoscientific infrastructures are demonstrating how the educational goals can only be achieved using previous research and research infrastructure. Including early carrier scientists largely into the development of the project and its educational goals ensures transferring research-based educational skills from the senior scientists to the next generation scientists and engineers. The use of innovative teaching methods using online modules, but also in the planned master courses is depending on being able to use the best outcomes from the qualifying research projects, the technical educational infrastructure of the participating institutions and industry partners. Knowledge of the key science foundation for frost action, permafrost and geohazards is required to adequately address the needs of academic research and industry. Climate change adds uncertainty so sharing expertise between geoscience and engineering research environments, and with industry, will improve our capacity to respond to future cold region issues.

Budsjettformål:

INTPART-International Partnerships for Excellent Education and Research