Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

ARGUMENT - Allmenndannende realfag gjennom utforsking med ekte og nære tall

Alternativ tittel: ARGUMENT - Learning science and mathematics by exploring authentic data

Tildelt: kr 6,3 mill.

I prosjektet ARGUMENT arbeider elevene med å utvikle faglig kunnskap, kritisk tenkning og argumentasjon. De samler data fra eget nærmiljø, måler og observerer, bruker matematikk for å analysere data og utvikler naturfaglige forklaringer. Elevene er aktive og utforsker informasjon knyttet til samfunnsaktuelle problemstillinger. Prosjektet utvikler arbeidsmåter og gir lærere verktøy for å legge til rette for arbeid med tverrfaglige tema, dybdelæring, kritisk tenkning og trening i argumentasjon. ARGUMENT er et samarbeid mellom Bergen kommune, Universitet i Bergen og Høgskulen på Vestlandet. Prosjektet har engasjert realfagslærere ved tre ungdomsskoler i profesjonsfellesskap for fornying av egen undervisning i matematikk og naturfag. Lærerne arbeider tverrfaglig med prosjektet og mange inkluderer samfunnsfag, mat og helse, KRLE og norsk. Det har blitt arrangert fellesverksteder, skolesamlinger og en læringskonferanse hvor lærere og studenter har deltatt i systematiske diskusjoner om læring, kritisk tenkning, motivasjon, og argumentasjon i fagene, og om hvordan bruke samfunnsaktuelle problemstillinger for å gjøre undervisningen relevant. Det er utviklet og prøvd ut metoder for at elevene skal få øve på disse ferdighetene, med vekt på dialog og deling. ARGUMENT har utviklet kriterier for egnede samfunnsaktuelle problemstillinger og for oppgaver som stimulerer elever til å lære gjennom egen utforskning og argumentasjon i naturfag og matematikk. På fellesverksteder og skolesamlinger har lærere arbeidet praktisk og med felles planlegging av lengre læringsløp. På læringskonferansen fikk lærere i Argument reflektere sammen med lærere fra andre ungdomsskoler og dele erfaringer med metoder og læringsløp i prosjektet. Prosjektet ARGUMENT har utviklet en modell for utforskende læring. Denne brukes i fem lengre læringsløp på aktuelle tema og med vektlegging av dybdelæring, argumentasjon og kritisk tenkning. Det er laget plakater til klasserommene som støtter arbeidet med kritisk tenkning, og filmer som støtter bruken av plakatene. Utprøving av læringsløpene har resultert i forbedrede versjoner som er publisert på prosjektets nettsted og som nye elever og lærere nå gjør seg kjent og arbeider med. Prosjektets nettside: https://argument.uib.no

Prosjektets ressurser og resultater har blitt tilgjengeliggjort for lærere og lærerutdannere gjennom bruk av workshops, utvikling av et nettsted med ressurser basert på erfaringer, egen forskning og forskningslitteratur og gjennom vitenskapelig formidling og artikkelskriving. På workshops for prosjektskolene og på workshops og konferanser for lærere, lærerutdannere og forskere har analyser, forskningsresultater og funn fra internasjonal forskning vært diskutert. Gjennom aktiv bruk av samtaler rundt deltageres egne erfaringer, prosjeklæreres erfaringer med læringsløpene og samtaler rundt prosjektets forskningsfunn har prosjektet vært med å bygge læringsfelleskap mellom lærere. Denne arbeidsformen har også potensiale for større virkning på nye læreres undervisningspraksis enn mer tradisjonell resultatformidling. I tillegg har det vært arrangert en læringskonferanse med lærere fra flere ungdomsskoler i Bergen kommune. Nettstedet som er blitt utviklet (argument.uib.no) tilgjengeliggjør en rekke konkrete og erfaringsbaserte ressurser for skoler, lærere og lærerutdannere. Det inneholder fem læringsløp som har vært utviklet gjennom utprøving, evaluering og justering i et samarbeid mellom alle prosjektdeltakerne. Nettstedet inneholder også en modell for arbeid med samfunnsaktuelle problemstillinger i matematikk og naturfag i skolen som vektlegger praktisk arbeid, fag og argumentasjon. Modellen er supplert med en rekke råd for hvordan jobbe med kritisk tenkning i læringsarbeidet og hvordan engasjere elever med ulik motivasjon i aktiviteter og faglige samtaler i elevgrupper og helklasse. Nettstedet inneholder også funn fra forskning og masteroppgaver formulert med lærere som målgruppe. Forskning på data fra prosjektskoler har resultert i en avlagt doktorgrad og 22 mastergrader og mange presentasjoner på nasjonale konferanser i matematikk og naturfag. Flere forskningsartikler som kan bringe nye perspektiver på utforskende læring og opplæring i kritisk tenkning er under utvikling.

ARGUMENT vil gjennomføre klasseromsforskning som undersøker effekten av elevers arbeid med nære og ekte tall knyttet til samfunnsaktuelle kontroverser. Resultatene blir satt inn i et systematisk program for skoleutvikling. Prosjektet vil ta utgangspunkt i Bergen kommunes investeringer i utstyr som muliggjør elevers utforsking og bruk av måledata fra virkeligheten. Gjennom et tett samarbeid mellom forskere og lærere, vil vi utvikle undervisningsressurser og metoder som tar med elevene i et løp rettet mot erfaringsbasert utvikling av følgende kompetanser: - Utforske måledata og problemstillinger sammen med andre. - Kritisk vurdere og tolke måledataene - Kunne skille mellom samvariasjon og årsakssammenheng. - Forstå matematikk og tallenes betydning i en naturfaglig sammenheng - Videreutvikle egen fagkunnskap i matematikk og naturfag gjennom deling og diskusjon - Bruk av slik kunnskap i argumentasjon i samfunnsaktuelle problemstillinger - Utvikle verdsetting av kunnskapsbaserte begrunnelser ARGUMENT er en integrert del av Bergen kommunes kontinuerlige skoleutviklingsarbeid. Parallelt med forskningsdelen av prosjektet, vil kompetanseutvikling for lærere være sentralt. Vi vil bruke erfaringene fra prosjektet slik at metoder, erfaringer og ressurser vil bli nyttige for alle skoler i Bergen, og dekke hele skoleløpet. Arbeidet i prosjektet skal også danne grunnlag for å utvikle nettbaserte undervisningsressurser som tilrettelegger for elevers læring ved bruk av måledata fra virkeligheten. Dette inkluderer bearbeiding av rådata slik at de er tilpasset ulike alderstrinn og kompetansemål, og inspirere til utforskning og faglig fordypning. Det vil bli etablert et nasjonalt nettsted for skolenes værstasjoner som gjør at skoler over hele landet vil dra nytte av erfaringene fra ARGUMENT.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder