Dette innovasjonsprosjektet har som visjon å ta i bruk sosiale roboter på en metodisk og systematisk måte i barnehagenes pedagogiske arbeid med minoritetsspråklige barn, slik at en høyere andel av barna behersker norsk når de starter på skolen. Det skal tas utgangspunkt i de fremste forskningsbaserte pedagogiske metodene for språkopplæring blant førskolebarn. Robotene må programmeres slik at disse metodene inngår i samspillet mellom robot, barn, spesialpedagog/barnehagepersonale og foreldre.
Prosjektideen kommer fra Bydel Grorud. Høsten 2016 hadde 45 prosent av barna som begynte på skolen i Groruddalen behov for ekstra norskspråklig støtte for å kunne følge ordinær undervisning. Ambisjonen er å innlemme arbeidet i Groruddalssatsingen.
Bruk av sosiale roboter i språkopplæring kan bidra til å forbedre læringsutbytte når undervisningen kompletteres med roboter. Robotene skaper interessante, tiltalende og meningsfulle situasjoner som bidrar til at barn ønsker å samhandle med dem.
I Norge har det hittil ikke vært forsket på eller utviklet bruk av sosiale roboter i opplæring. Viktige elementer i prosjektet er:
- Design av den sosiale og pedagogiske interaksjonen som roboten tilbyr, blant annet når det gjelder adaptivitet, tilpasning til barnets nivå og personalisering.
- Utvikle og implementere spill- og motivasjonsskapende elementer (gamification).
- Tilpasning og design av brukergrensesnitt til roboten.
- Utvikle og evaluere gode og effektive pedagogiske og didaktiske modeller og metoder ved bruk av sosiale roboter i opplæring.
- Måle effekter av bruk over tid, ikke bare i en pilotfase.
- Overførbarhet til andre opplæringsfelt og anvendelsesområder.
Det forventes at prosjektet skal bidra til å gjøre språkopplæring av minoritetsspråklige barn i førskolealder vesentlig mer effektivt og motiverende enn i dag. Hvis man lykkes i Bydel Grorud og hele Groruddalen, vil resultatene også kunne nyttes nasjonalt og internasjonalt.
Budsjettformål:
FORKOMMUNE-Forskning og innovasjon i kommunesektoren