Tilbake til søkeresultatene

FORKOMMUNE-Forskning og innovasjon i kommunesektoren

Systematisk arbeid med motivasjon i videregående skole - Hvordan skape lyst til å lære

Tildelt: kr 0,30 mill.

Elevene i videregående skole er generelt lite motivert for læring, selv om de trives på skolen. I Aust-Agder fylke ser man i tillegg at frafallsprosenten er høyere enn ellers i landet, og karakterene i flere fag, blant annet norsk og engelsk, er lavere enn landsgjennomsnittet. Når man vet at frafall i skolen knyttes sammen med høy arbeidsledighet og flere brukere av NAV, samt dårligere levekår fysisk og psykisk, er det et kritisk behov for å ta tak i problemet. Store ressurser brukes av skolen og skolens samarbeidspartnere for å hindre frafall, men tallene taler likevel for seg. I prosjektet vårt vil vi benytte et motivasjonsverktøy som er utarbeidet og gjennomprøvd over mange år av en erfaren psykolog. I samarbeid med ham tilpasses verktøyet elever i videregående skole. Prosjektet går ut på at læreren systematisk jobber sammen med elevene i en styrt prosess ved hjelp av motivasjonsverktøyet, der motivasjonstenking skal implementeres i skolehverdagen og videre i høyere utdanning og arbeidsliv. Man benytter med andre ord redskaper fra psykologien som en del av forebygging av frafall i skolen. Elevene skal selv identifisere målene sine, utfordringene de har og ikke minst løsningene på disse. De blir i større grad agenter i eget liv, og det gir økt mestring og motivasjon. Vi har satt sammen en unik prosjektgruppe bestående av en psykolog fra privat sektor, en psykolog ansatt i PPT som rådgiver for systemisk bistand og forebygging i vgs, en forsker/førsteamanuensis fra UiA, en professor emerita/tidligere viserektor ved UiA, rektor ved Møglestu vgs, en lærer ved Møglestu vgs og en lektor ved Møglestu vgs. Gruppen skal vurdere om motivasjonsverktøyet gir effekt i de klassene det blir testet på. Lærere ved tre skoler i fylket skal teste metoden i ulike fag og elevgrupper, og ved hjelp av innsamlede data vil vi kunne ta en kvalitativ analyse av effekten.

Budsjettformål:

FORKOMMUNE-Forskning og innovasjon i kommunesektoren