Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Online risk management and risk control for autonomous ships

Alternativ tittel: Online risikostyring og risikokontroll av autonome skip

Tildelt: kr 10,2 mill.

Forskningsprosjektet ORCAS utvikler nye teknologiske løsninger for online risikostyring og risikokontroll av autonome skip. Forskningen i prosjektet er tverrfaglig og kobler sammen fagområdene kybernetikk og risikostyring der målet er å oppnå høy grad av intelligens og beslutningsevne for autonome skip. Autonome skip forventes å forbedre sikkerheten og effektiviteten og redusere miljøbelastningen til sjøs. Redusert menneskelig operatørintervensjon, og etter hvert fravær av personell om bord, gjør det viktig å utvikle god situasjonsforståelse både for det autonome skipet og for operatørene på land. De avanserte tekniske systemene ombord, operasjonene og interaksjonene i et krevende miljø kan imidlertid øke koplinger, kompleksitet og farer som er vanskelige å identifisere, analysere og kontrollere. Høy risiko for autonome skip vil ikke aksepteres av myndigheter og samfunnet for øvrig, noe som betyr at det er nødvendig å utvikle risikoreduserende tiltak og god risikokontroll. ORCAS fokuserer spesielt på å utvikle sikrere og smartere automatiske seilingssystemer og kraft- og propulsjonssystemer som er i stand til å oppdage, verifisere, overvåke, kontrollere og følge opp avvik og potensielle farer for å forbedre situasjonsforståelsen og beslutningsevnen for det autonome skipet.

-

The maritime industry is subject to a technology and business transition towards increased level of autonomy enabling lower manning or unmanned ships supported by onshore operational centres. The main drivers may be associated with reduced construction and operational cost, as well as improved safety and environmental impact. This project will develop novel technological solutions for online (real-time) risk management and risk control of autonomous ships. Cutting-edge interdisciplinary research aims to achieve high level of autonomy, intelligence and decision making capabilities for autonomous ships. The goal is to enhance the realization of autonomous ships by developing safer and smarter automatic sailing systems and power and propulsion control systems that are able to detect, perceive, verify, monitor, control and follow-up deviations and potential hazards. Complex power and propulsion systems will be installed in autonomous ships. Advanced control systems introduce new types of failures, due to unforeseen interlocks in system design and functionality. If personnel are not onboard to operate, the ship needs to have safe and reliable onboard systems with high availability to be able to maneuover safely in the seaway. Shutting down and remobilizing the ship operation due to hazards caused by automatic or autonomous systems, including false alarms, are not economically viable, nor acceptable from a risk perspective. If sufficient system integrity cannot be ensured, highly autonomous and unmanned ships will not be realized on a broader scale. The knowledge building in the project will be decisive for the realization of autonomous ships. Specifically, the research results will lead to improved automatic sailing systems and power and propulsion control systems through the integration of risk modelling, machine learning, simulation, and verification of safe responses with optimization-based model predictive control (MPC).

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2