AUTOSTRIP er nå avsluttet. Prosjektet har gått i 6 år har gjennom denne perioden bidratt til økt synlighet knyttet til Autonomi spesielt innenfor transport, men også innenfor energi produksjon, distribusjon og i noen grad også industriprosesser. Staben av forskere med spisskompetanse innen sensorteknologi, autonomi, robotikk, kunstig intelligens ol er betydelig forsterket ved flere intitutter. Ved hjelp av AUTOSTRIP har vi fått på plass femEU prosjekter og fire nasjonale prosjekter (Noen av disse er alerede avsluttet). Vi har i tillegg utviklet og søkt fem nye EU-prosjekter og fire Forskningsrådsprosjekter som vil avgjøres våre 2024. Vi har også bidratt inn andre prosjekter, holdt foredrag nasjonalt og internasjonalt (også som invitert foredragsholder). På utdanningssiden er fagpakken klar for bruk og utdanningen av kontrollsenteroperatører er godt igang. Når det gjelder synlighet i det offentlige rom har vi fått omtale i flere lokale medier (aviser og lokal sendinger på radio og TV). Det mest spennede var et innslag om AUTODRONE+++ på BBC.
Den siste perioden har vi også arbeidet aktivt for å etablere grunnlaget for en SFI-søknad med fokus på automatiserte og fleksible transportkjeder. Arbeidstittelen er AUTOHUB. Her har vi fått med oss mye nasjonal og internasjonal industri og FoU-institusjoner.
Transport og logistikk er et viktig område for et bærekraftig framtidig samfunn og har en rekke offentlig og industrielle aktører som på sikt må dra i samme retning. Transport bidrar samtidig til en betydelig del av våre CO2 utslipp og dårlig luftkvalitet i urbane områder. Det er vanskelig å se for seg et samfunn uten transport, men det er mange tiltak som kan gjøres og det er mye upløyd mark. Det er også gjort begrenset med forskning på området.
Energi produksjon og ikke minst distribusjon er et annet viktig område som er viktig for de aktivitetene som er nevnt over.
Flere av de pågående aktiviteten går videre i 2024 og 2025 og vi forventer at disse vil gi nyttige resultater. Noen eksempler:
- Etablering av en ny miljøvennlig ferge (Ole4) i Husøysund
- Ny muligheter for å øke sikkerheten på sjøsiden i europeiske havner. Drammen havn er en test case (SMAUG)
- Økt sikkerhet gjennom automatisering om bord i fiskebåter (KOMSA)
- Klimatilpassing av havneoperasjoner (SAFARI)
- Nytt transportkonsept i Drammen som inkluderer små ferger
Det arbeides også med å utvikle en SFI-søknad som en av de mulig videreføringene av AUTOSTRIP. Her har man valgt å legge vekt en sømløs. miljøvennlig og fleksibel transport personer, varer og tyngre gods der omlasting/omstigning vil være kjernen i senteret sin forskning. Arbeidstittelen er AUTOHUB.
I 2021 leder Norge an innen flere autonomi områder; maritim autonomi (Bastø Fosen 6, Yara Birkeland og ASKO Autobarge), spesialmaskiner innen lukkede områder (Yeti Moves snøbrøytemaskiner) og innen kontroll av autonome systemer (Indra, Applied Autonomy med flere).
Vi har sett hvordan digitaliseringen har påvirket ulike markeder gjennom de første tre år av prosjektet og vi ser nå etter Covid-19 pandemien hvordan digitalisering tar fart innen akademia med rene nettstudier, MOOC plattformer og internasjonale tilbus som alle kan ta. USN lanserer i samarbeid med Kongsberg Digital kurs world wide på deres nye maritime navigasjonsplattform Skynav mot flere hundre internasjonale maritime utdanningsinstitusjoner. USN skal lede an i denne utviklingen med mål om å få flere nye tilbud ut på slike plattformer, med mål om å få mer kunnskap om viktige nye banebrytende teknologier og hvordan disse vil påvirke oss ut til flest mulig på en effektiv måte. Heldigitale utdanningsløsninger vil endre fremtidens akademia og hverdagen for alle, med helt nye muligheter til å ta utdanning hvor som helst i verden fra ditt eget hjem.
I følge NHOs kompetansebarometer for 2017 har, eller planlegger 2 av 3 av de spurte bedriftene å digitalisere eller automatisere de neste fem årene. Det er i dag ingen som med sikkerhet vet hvordan digitalisering og utvikling og bruk av autonome systemer vil påvirke bedriftenes verdiskaping fremover. Det er derfor et stort behov for kunnskap innenfor området autonome systemer, og HSN ønsker gjennom dette prosjektet å svare på denne kompetanseutfordringen.
Etter flere dialogmøter med næringslivet prioriterer prosjektet fire tekniske områder samt et område innenfor innovasjon og entreprenørskap; Datasikkerhet i autonome systemer, Maskinlære og smarte sensorer i autonome systemer, Logistikk og havneoperasjoner, Menneskelige aspekter i autonome systemer og Forretningsmodellutvikling og -innovasjon. Dette er områder som i dag delvis dekkes av høyskolens doktorgradsutdanninger og forskergrupper, men hvor allikevel behovet for kompetanseløft er tilstede for å møte bedriftenes behov.
Prosjektets hovedmål er flere bedrifter, flere arbeidsplasser og økt FoU-aktivitet i etablert næringsliv gjennom styrket samarbeid med akademia om utvikling og anvendelse av autonome systemer innenfor transport og produksjon.
Gjennom virkemidler som rekruttering og kompetanseutvikling av prosjektutviklere og oppdragsforskere er målet økt forsknings- og innovasjonskapasitet i næringslivet. Kapasitetsløftet er nært opp mot regionens og fylkenes satsingsområder, virkemidler og aktiviteter. USNs modell for strategisk utvikling, USN-Connect, som er basert på smart spesialisering, legges til grunn med mål om forsknings excellence nasjonalt eller internasjonalt. Kapasitetsløftet skap bygge videre på et forskningsbasert og eksperimentelt lærende system for økt verdiskaping i regionen.