Tilbake til søkeresultatene

FORKOMMUNE-Forskning og innovasjon i kommunesektoren

VIS - Veiledning, Integrering og Samskaping versjon 2, med kommuner, innvandrere, frivillige, pedagoger, forskere og prosessveiledere.

Tildelt: kr 0,30 mill.

VIS - Veiledning, Integrering og samskaping versjon 2. Eksempel på Integrering. En av prosjektets idehavere kunne trengt veiledning da han på egenhånd strevet med å frigjøre seg fra sosial kontroll i oppveksten. Han skulle følge «storfamiliens» ord/vilje i viktige valg som rent/urent, mat, ekteskap og utdannelse. Hans foreldre hadde ikke klart å tilegne seg de kulturelle kodene i sitt nye hjemland, og veilede sine barn i dette flerkulturelle landskapet. I Fafo's status om introduksjonsprogrammet i 2015, fremgår det at vi ikke er gode nok på individuell tilrettelegging/ oppfølging og brukermedvirkning. Under evalueringen fant Fafo at tett oppfølging økte sannsynligheten for at deltakerne besto norskprøver, kom i jobb og utvidet sitt sosiale nettverk. Veiledning og refleksjon. Dagens undervisning på 50 timer dekker 7 emner med til sammen 59 undertemaer. Emnet «Barn og familie» har 9 underpunkter som eks. barneloven og barnevernet, oppdragelse, skolegang, likestilling, vold i nære relasjoner. Flere av disse temaene og begrepene er «nye» for mange flyktninger, samtidig som veiledere/læreres kunnskap om hvilke erfaringer flyktninger og innvandrere tar med seg, kan være liten. Skal vi reflekter og lære sammen, er det behov for å stille spørsmål - som en del av en læringsprosess, hvor de styrende variablene tas opp til vurdering. Samskaping. Øvre Eiker vil sammen med andre kommuner, initiativtakerne, frivillige og forskere lage en møteplass som en gjensidig læringsarena, hvor veileder og flyktning reflekterer egne bevisste og ubevisste holdninger, internaliserte koder og usagte forventninger. Sentrale forskningsmessige problemstillinger vil være: 1. Pedagogikk/form: Veiledning kontra klasserom 2. Innhold: Hvilke holdninger er det vi møter i innvandrere med? Introduksjonsprogrammet? 3. Mottagerne: Hvordan oppfattes det norske samfunnet, hvordan oppfattes intro, hvordan møte nyankomne på en bedre måte? 4. Praktiske hindringer: Kommunenes omstillingsevne, finansiering.

Budsjettformål:

FORKOMMUNE-Forskning og innovasjon i kommunesektoren