Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Hydrolift - Robust Industriell Transformasjon

Alternativ tittel: Hydrolift -Robust industrial Transformation

Tildelt: kr 9,2 mill.

Prosjektnummer:

282061

Prosjektperiode:

2018 - 2021

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Geografi:

Samarbeidsland:

Det forskningsrådsstøttede IPN-prosjektet Robust Industriell Transformasjon (RIT) fokuserte på utvikling av en nyskapende faktabasert designmodell og løsninger som kombinerer operative data med simulering og lean faktabasert design. Prosjektet har utviklet et Design dashboard som blant annet kan håndtere visning og analyse av virkelige testdata, samt virksomhetskritisk informasjon knyttet til design og utvikling. Dette er muliggjort gjennom prosjektets arbeid knyttet til utvikling av ny hardware for datafangst fra reell operasjon av produktene, og nyskapende algoritmer som gjør at man eksempelvis kan transformere en målt kraftpåvirkning et sted i produktet til et annet punkt i produktet der man ikke har noen måling av krefter. Dette vil underlette design/utvikling/tilpasninger både i form av stivhet/styrke mm og ikke minst muliggjør dette evaluere testresultater opp mot eksempelvis simuleringer og antagelser og derigjennom oppnå mer faktabasert design. Designkontekst har stått sentralt i prosjektet og har fokusert på hvilke grunnleggende forutsetninger og premisser som ligger til grunn for utviklingsarbeid knyttet til en ny båtmodell. Modularisering og plattformtankegangen har vært sentrale muliggjørere i dette arbeidet og har påvirket hvordan man arbeider med dette. Deltakende aktører i prosjektet var Hydrolift AS og Viknes Båt og Service AS, SINTEF, Inventas Kristiansand, Jetro AS, Agdir Drift AS og tyske Bremer Institut für Produktion und Logistik.

Bedriftene har ikke bare har vært mottakere av ferdige løsninger, men ansatte har vært involvert og bidragsytere i konkrete utviklingsprosesser som har bidratt til kompetanseutvikling og forankring av nye arbeidsmåter. Økt kompetanse og innsikt i designprosessen og hvordan denne kan støttes av datafangst fra reell bruk av produktene har endret fokus i designprosessen. For FoU-partnerne har man oppnådd en rekke virkninger spesielt i forbindelse med økt kompetanse innen prosjektets fokusområder (se Populærvitenskapelig fremstilling av prosjektet der resultater fra prosjektet er adressert). Effekter på samfunnsnivå er at man kan sikre bedre utvikling av båter til riktige kundesegmenter som gjør at man kan oppnå miljøgevinster gjennom riktig design ift. bruk og et bedre båtliv. Den økte FoU-kunnskap utviklet kan spres i akademia og bygges videre på i både nasjonale og internasjonale prosjekter.

Konkurransefortrinn er ikke bare skapt av produkter med reduserte kostnader, rask design og optimal produksjonstid, men også gjennom Produkt-Service-paradigmer som er i stand til å fremme nye forretningsmodeller, skape merverdiløsninger og nye markedssegmenter. Prosjektet Robust Industriell Transformasjon (RIT) adresserer dette gjennom nye løsninger der man fra designfase og til nye produktkonsepter utvikler og øker den endelige merverdi for bedrift og brukere basert på virkelige data. Konkret har RIT sitt utspring i HSP-prosjektet (Håndtering av store datamengder i produktutvikling), et kvalifiseringsprosjekt medfinansiert av Oslofjordfondet. Her har man sett på forutsetninger for at data fra ulike kilder (eksempelvis fra LINCOLN-plattformen) skal kunne brukes i en konkret designkontekst. Det er dette Robust Industriell Transformasjon skal fokusere på. RIT skal utvikle en nyskapende faktabasert designmodell og løsninger som kombinerer operative data med simulering og lean faktabasert design som støtter utvikling av nye båtkonsepter. Håndtering av store datamengder er i stadig større grad sett på som et konkurransefortrinn og er bl.a. et av kjerneelementene i Industrie 4.0. Å skaffe til veie sanntids- og andre typer store datamengder, samt gjøre dette tilgjengelig for analyse og premiss i utviklingsarbeid er imidlertid tids- og kostnadskrevende. Samtidig kommer ofte ikke båtbyggernes egen kompetanse ikke alltid til sin rett. RIT-prosjektet handler om hvordan bedriftene på en mye enklere måte kan fremskaffe og presentere designkritiske data og analyser. I denne sammenheng er utvikling av et "Design Dashboard" som front-end løsning, tilpasset ulike kontekster/båttyper og utviklingsfaser en sentral innovasjon. Dette sammen med bl.a maskinlæring - "Deep Learning". Til denne forskningen har RIT-prosjektet et konsortium av innovative bedrifter og FoU-miljø koblet til sentrale internasjonale prosjekt og nettverk.

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena