Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Sustainable Future Air Couplings for Environmental- friendly passenger cars

Alternativ tittel: Sustainable Future Air Couplings for Environmental- friendly passenger cars

Tildelt: kr 11,0 mill.

Kongsberg Automotive (KA) Raufoss, en av de norske fabrikkene i KA, er markedsleder i Europa på bremserørskoblinger til nyttekjøretøyer. Bakgrunnen for prosjektet var KA sin målsetning om å etablere et nytt program av koblingsprodukter, produsert i et nytt produksjonssystem, rettet mot personbilmarkedet og spesielt for luftfjæringer. Hjuloppheng med luftfjæring gir mulighet til økt komfort, bedre veigrep og økt sikkerhet, men også reduserte utslipp som følge av mindre luftmotstand gjennom funksjonalitet som heving/senking i forhold til kjøremønster og vegstandard. Forventet resultat av prosjektet var en 100% sikker og lekkasjefri kobling; produsert i sprøytestøpt plastkompositt; med redusert vekt og positiv miljøeffekt. Videre skulle disse koblingene produseres i et høyvolum-produksjonssystem med digital sporbarhet og kvalitetskontroll på alle produkter. I tillegg til KA Raufoss (prosjektansvarlig), har FoU-aktørene SINTEF Manufacturing, SINTEF Industri og NTNU Gjøvik deltatt i dette prosjektet. Det første nye produktet er ferdigstilt basert på kundespesifikasjoner og krav, og FoU-prosjektet har bidratt i å forbedre en robust og kunnskapsbasert utviklingsprosess hos KA; KBD-NPI (Knowledge Based Development - New Product Introduction). Prosjektet har forsket frem og implementert visualisering av maskinstatus for flere montasjemaskiner med optimalisert maskinsynbasert kvalitetskontroll. Dette har hjulpet ingeniørene i å sette korrekte kontrollgrenser, og til å gi oppdatert status på hvordan montasjelinjen presterer og hvor eventuelle problemer er lokalisert. Viktig redskap i arbeidet med reklamasjoner. Bedre oversikt over maskinytelse gir raskere og mer presist vedlikehold - og dermed ytterligere bedring av OEE (Overall Equipment Effectiveness). Prosjektet har arbeidet med prosessparametere og styring av en ny og forbedret sprøytestøpeprosess, samt kontinuerlig datafangst av store datamengder for sanntids-kontroll av prosessen. Metoder og behov for inntakskontroll av materialer har også blitt analysert. Med tanke på nye produktkrav er det gjort materialtester for å få et grunnlag for forbedrede materialmodeller for numeriske beregninger av mekanisk oppførsel. I prosjektets siste fase har det vært arbeidet med og forsket frem en fleksibel, robotisert montasje prosess for sammenskruing av ulike typer messingkoplinger. Denne er demonstrert i Katapulten på Raufoss, MTNC.

Prosjektet har utviklet et nytt produkt og en ny teknologisk plattform, som skal produseres i nye prosesser med nye systemer for kvalitetskontroll. Dette setter prosjekteier KA (bus.unit Couplings) i stand til å etablere seg i et nytt marked; personbiler. Organisasjonen har utviklet ny kompetanse for å kunne ta i bruk nye systemer og hjelpemidler som skal bidra til enda bedre prosesstyring i produksjon. Samarbeid med industrielt orienterte forskningsmiljø som SINTEF og NTNU er avgjørende for at industribedrifter som KA kan lykkes i å ta frem nye produkter som hevder seg godt i internasjonal konkurranse. Prosjektet bidrar til å kunne markedsføre at utvikling av avanserte komponenter til bilindustri kan gjøres både fra og i Norge. Norsk industri er tjent med at kompetanse mot bilindustrien økes. Prosjektet har vært med på å styrke forskningen på dette området og bidratt med ny kunnskap om hva som trengs for å lykkes med nye produkter og prosesser i internasjonal bilindustri.

Hjuloppheng påvirker bl.a. kjørekomfort og veigrep, og er blant bilens viktigste systemer. Ved å innføre luftfjæring gir det mulighet til økt komfort, bedre veigrep og økt sikkerhet, men også reduserte utslipp som følge av mindre luftmotstand gjennom funksjonalitet som heving/senking i forhold til kjøremønster og vegstandard. I prosjektet skal det utvikles og forskes frem et nytt program av koblingsprodukter, produsert i et nytt produksjonssystem, rettet spesielt mot personbilmarkedet og luftfjæringer. De nye koblingsproduktene vil øke systemets pålitelighet, sikkerhet og miljøpåvirkning. Med en ny kvalitetssikker kobling uten noen form for lekkasje, og med et produksjonssystem som tilfredsstiller bilbransjens høye krav, vil bruken av luftfjæringer kunne spre seg til vanlige biler i personbilmarkedet, ikke bare premiumsegmentet som i dag. Dette er et marked i vekst, og personbiler ventes i fremtiden å være det største markedet for luftfjæringer. Kongsberg Automotive Raufoss produserer i dag utelukkende til nyttekjøretøy, men ved å gå inn i personbilmarkedet vil bedriften både kunne vokse og diversifisere sin portefølje. Dette vil kreve forskning innen flere områder som sprøytestøpeteknologi, dataanalyse, maskinlæring, materialteknologi, prosesskontroll, sensorikk og sporbarhet. Slike prosessfremskritt vil også gjøre hele produksjonen smartere, og føre til en grad av selvstyring som opprettholder høy kvalitet og reduserer vrakproduksjon og tidkrevende produktkontroll. Nyhetselementene er en 100% sikker og lekkasjefri kobling; produsert i kompositt som reduserer vekt og gir positiv miljøeffekt; i et høyvolum produksjonssystem med digital sporbarhet og kvalitetskontroll på alle produkter. Dette representerer innovasjon på et internasjonalt nivå. Prosjektet vil levere et nytt produktdesign, prototypeverktøy, design av komplett produksjonsprosess med spesifikasjon av nødvendig sensorikk, og en prototype programvare for styring og kontroll av produktet langs verdikjeden.

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena