Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Maritime Data Space (MDS)

Alternativ tittel: Maritime Data Space

Tildelt: kr 6,0 mill.

Prosjektnummer:

282391

Prosjektperiode:

2018 - 2021

Organisasjon:

Geografi:

Mer og mer digitale skipsdata produseres ombord på skip, fra økt digitalisering og rimeligere sensorteknologi men også fra verft, utstyrsleverandører, interesseorganisasjoner, klasseselskap og myndigheter. For å kunne gjøre nytte av disse dataene ønsker nye tjenesteleverandører å tilby nye funksjonaliteter relatert til dataanalyse, myndiggjøring av kunder, automatisert rapportering, prosessforbedring og kvalitetsstyring. I dag foregår informasjonsutveksling mer på ad-hoc basis der tilgang må forhandles fra case til case, ofte med flere ulike parter. I dette prosjektet har vi utviklet et åpent rammeverk med brukerstyrt anvendelse av tjenester, samt håndtering og styring av data - aktiviteter som dermed ikke er rettet mot spesifikke informasjonskilder/tilbydere. Prosjektet dekker: 1) Transparent tilgang til skiprelaterte data: Da data ofte produseres og eies av andre enn de som leverer tjenester basert på dataene, er det et behov for en ny modell for sikker deling av disse dataene. Vi har utviklet en modell der eier av data har direkte kontroll på tilgangen, uavhengig av hvor disse dataene er lagret. I maritim sektor finnes ingen slike standardmekanismer. Vi brukerdatadelingsmekanismer definert under Industrie 4.0: "International Data Space(s)(IDS) fra initiativet International Data Space Association (IDSA). IDS fokuserer på sikker data -utveksling og -deling med støtte for en sterk datakontroll for eierne av dataene. Den bruker moderne kryptografiske metoder for å vedlikeholde dokumentasjon av eierskap og hvor dataene ligger lagret. Eier av data, identifisert av sin elektroniske signatur, kan deretter gi sikre adgangskoder til tredjepart. Disse kodene kan også muligens være begrenset i tid. Disse metodene standardiseres nå over flere automasjonsdomener for å sikre en standardisert og sikkert metode for håndtering av dataeierskap og adgangsrettigheter. Prinsipper fra IDS er kombinert med dagens utvikling innen maritim kommunikasjonsteknologi og data management fra Veracity by DNV. Resultatet er et nytt data- og tjenesteintegrasjonskonsept for moderne shipping. 2) Sikker, robust og effektiv kommunikasjon mellom skip og land: Bruker -autentisering og -autorisering, sikker datautveksling og bevis på dataeierskap (trusted identity) er implementert og understøttet via IDS Connector arkitekturen. 3) Forenkle tilbudet av trusted services: Prosjektet har demonstrert fordelene av rammeverket gjennom implementering av flere pilotcases, valgt av industrien. Pilotcasene representerer den neste generasjonen av digitale skipstjenester og fokusererpå distribuert styring av skipsrelaterte data og sikker kommunikasjon. MDS representerer et nytt og åpent "digitalt økosystem" for det maritime domenet der data vil bli tilgjengeliggjort på en enkel, effektiv og sikker måte der nye og forbedrede tjenester kan utvikles og tas i bruk på en åpen og distribuert platform. MDS jobber nå videre for å etablere den maritime delen av IDS Association, basert på pilotcasene og relevante norske interesser. Prosjektet har gjort en mapping av elementene i IDS opp mot det behovet som eksisterer, både i de pilotcasene prosjektet har gjennomført og i en overordnet maritim kontekst. Dette er gjort i samhandling med IDSA, herunder de forhåndsdefinerte software-pakkene som er tilgjengelige. De ulike pilotcasene er deretter analysert opp mot den utvikling som måtte gjøres for å kunne implementere disse i en demonstrasjon av konseptet. Vi har demonstrert tre pilotcaser som hver representerer ulike aspekt ved verdiøkende tjenester fra MDS: MRV-rapportering (redusert administrativ arbeidsmengde og økt kvalitet på dataene), ETA Management (ny tjeneste og økt kvalitet på dataene) og Mandatory Reporting (redusert administrativ arbeidsmengde og automasjon). Vi har også implementert en cybersikkerhetsløsning for autentisering basert på PKI-løsningen fra IPN-prosjektet CySiMS SE. En testbed for MDS-arkitekturen er ferdigstilt, noe som danner et godt grunnlag for videre implementering av faktiske industricaser i nær fremtid.

En kostnad- og tidseffektiv løsning for informasjonsutveksling der data- eierskap, -bruksrett og -ansvar hensyntas gjennom en formell arkitektur, er selve basis for den pågående digitaliseringsprosessen i internasjonal maritim industri. Maritime Data Space vil kunne bli en de-facto modell i så henseende. Tjenestetilbydere vil nå være i mye bedre stand til å tilby nye informasjonsbaserte løsninger der potensielle kunder kan være trygge på at informasjonen og selve informasjonsutvekslingen gjennomføres på en effektiv og standardisert måte. Prosjektet leverer et viktig bidrag inn mot å opprettholde Norges posisjon som en ledende sjøfartsnasjon som leder vei i utvikling, implementering og salg av teknologisk innovasjon. Videre FoU innen maritim digitalisering, vil nyte godt av arbeidet vi nå har gjort, all den tid trygg og effektiv informasjonsutveksling er en forutsetning for det videre digitaliseringsløpet i maritim sektor.

More and more digital ship data is produced on board the ship, from increased digitalization and cheaper sensor technology, but also from yards, ship equipment vendors, interest organizations, class societies and authorities. To make use of this data, new service providers want to offer new functionalities related to data analysis, customer empowerment, automated reporting, process improvement and quality monitoring. Today, data sharing with service providers is done on an ad hoc basis where the data access agreements must be negotiated case-by-case and often involving several different parties. In this project, we will develop an open framework where the deployment of services, management and governance of data and creation of digital contracts are user driven, and not linked to specific information providers. The project covers: 1)Transparent access to ship related data: We want a model where the data owner(s) directly control access rights, independently of where the data is stored. In the maritime sector, no such standard mechanisms exist. In this project, we propose to use the data sharing mechanisms defined within Industrie 4.0: "Industrial Data Space" (IDS). 2)Secure, robust and efficient communication between ship and shore: User authentication and authorization, secure data transfer and proof of data owner ship (trusted identity) will be implemented through the new Public Key Infrastructure (PKI) proposed by the CySiMS project. With the given secure data transfer, an advanced file transfer protocol optimized for the maritime domain will be implemented which leverage the deduplication engine developed in Seadrive. We will provide reliable and efficient data transfer and file synchronization over high-latency, low bandwidth networks, even in the face of high rates of packet loss. 3)Simplify the provision of trusted services: The project will demonstrate the benefits of the framework by implementing a number of pilot cases selected by the industry.

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2