Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2

Maritimt Landingssystem for UAS

Alternativ tittel: Maritime Landing System for UAS

Tildelt: kr 7,5 mill.

I løpet av prosjektet har det nå blitt gjort konseptuelle veivalg omkring mekanisk konsept for landingsssystem: - Et mere konvensjonelt nettbasert mekanisk konsept - Et mere visjonært system som holdes oppe av 2 multikopter. NTNU har igjennom prosjektet jobbet svært godt med SW/HW for automatisk innflyging for disse systemene. To svært vellykkete testuker med dette system ble gjennomført i juli og september 2020, og det ble gjennomført en enkel nedskalert sluttdemo med PGS inn mot bruksområde for seismikk. Maritime Robotics har inngått en lisensavtale om utnyttelse av det sistnevnte konseptet med NTNU TTO, og vi er i prosess med å få godkjent patent i EU, USA og Canada på dette konseptet. Videre arbeid med dette konseptet har i 2020 blitt sterkt påvirket av Covid19, og søkes flyttet til 2021. Brukerdemonstrasjoner har blitt effektivt hindret av C19, men vi fikk gjennomført en god kysttest med nettlanding mot et av PGS farkoster.

Prosjektet har suksessfullt nådd sitt hovedmål med å gjennom FoU kunne utvikle og demonstrere en systemløsning der presise algoritmer for innflyging og navigasjon av et ubemannet luftfartøy (UAS) muliggjør en sikker landing inn mot et mekanisk oppfangingsystem plasser på et bevegelig skip/fartøy. Selv om de planlagte testene i åpen sjø ble begrenset av C19 pandemien, så er det gjennomført en rekke fullskala demonstrasjoner av teknologien. Arbeidet har finansiert en PhD gjennomført på NTNU AMOS, og resultatene i prosjektet utvikles nå videre innen NTNU AMOS inn mot nye forskerstillinger og prosjekter. Maritime Robotics har delvis basert på resultatene fra prosjektet etablert et FoU samarbeidsprosjekt med Forsvarets Forskningsinstitutt, og jobber nå med å utvikle en videre kommersialisering for teknologien.

Dette prosjektet skal realisere et system som muliggjør sikker landing av ubemannede luftfarkoster (Unmanned Aircraft Systems - UAS) på skip som brukes i offshore operasjoner i norske havområder. Mangelen av et slikt system hindrer i dag at offshore-flåten kan få utnyttet potensialet for den kostnads- og risikoreduksjon som ligger i den sterkt voksende UAS teknologien. Systemet består av et avansert navigasjons- og kontrollsystem for presis innflyging og treff inn i et mekanisk oppfangingssystem som lett kan deployeres fra en konvesjonell offshore båt. Prosjektet har med vesentlige brukere innen seismikk, oljevern og offshore-olje utvinning som i dag har konkrete bruksområder for ubemannede luftfarkoster. Grunnet et manglende system for skipslanding kan i dag disse aktørene ikke muliggjøre seg av UAS teknologiske løsninger for sine behov for å henholdsvis monitorere følgende primære objekter: - Ice-monitoring: overvåkning og deteksjon av isforekomster ifbm offshore maritime operasjoner - Seismikk: deteksjon av debris og såkalte fishing aggrigation devices - Oljevern: fjernmåling av olje (som i dag med kostbare bemannede fly og helikopter)

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offshore operasjoner 2