Tilbake til søkeresultatene

SAMKUL-Samfunnsutviklingens kulturell

Muslim Voices - Muslimske stemmer

Tildelt: kr 0,49 mill.

MuslimVoices setter lys på hverdagsreligion blant unge muslimer i Norge. Det er et visuelt formidlingsprosjekt på sosiale medier. I en diskusjon om religiøs ekstremisme blir ofte «vanlige» unge muslimer glemt. Målet er å gi unge muslimer en plattform til å ytre egne tanker og meninger om islam i et offentlig ordskifte som stadig fremmedgjør religionen og muslimer selv. Dette fokuset på hverdagsreligion ble belyst gjennom ti korte videoer. Disse ble, og vil bli, publisert ukentlig på Facebook og Instagram i løpet av våren og høsten 2018. Basert på filmet intervjuer med elleve unge muslimer, så tar MuslimVoices opp viktige temaer, blant annet individers tilnærming til tro og Gud, samt deres forståelse av ulike betente islamske konsepter. Hver video handler om en tematikk, som religiøs tvil, religiøse plikter, jihad eller identitet. Svarene blant deltagerne varierte sterkt. Dette blir representert i formatet til videoene. Vi viser blant annet til en enkel persons resonnement eller variasjon av meninger ved å vise til flere stemmer. MuslimVoices ble drevet av tre forskningsassistenter ledet av professor Sveinung Sandberg. Forskningsteamet fant deltagere, intervjuet, satt sammen manus til sluttproduktet og jobbet med promotering av prosjektet. Videoene ble filmet og redigert med hjelp av Hynnekleiv Media AS. Videoene utfordrer fordommer som finnes om unge muslimer, samt minsker gapet mellom «oss» og «dem» ved å peke på gjenkjennelige trekk. Bruk av sosiale medier og et visuelt produkt muliggjør å nå til et bredt publikum. Sosiale medier som plattform åpner for å nå individer utover den interesserte sirkelen, samt korte videoer fanger oppmerksomhet på nett. MuslimVoices er del av prosjektet «radikalisering og motstand» ved institutt for kriminologi og rettssosiologi, UiO. MuslimVoices ble fremmet av aktører som Antirasistisk Senter, Kulturmagasinet Utrop og Norsk Folkehjelp. Den første videoen om hvorfor en velger å tro på Gud nådde raskt over 13 000 personer. Den mest populære videoen omhandlet identitet og nådde over 25 000 mennesker på kort tid. Et annet viktig mål var å spre en viss positivitet i menneskers sosiale medier verden som ofte preges av elendighet fra verden rundt. Videoene brukes også fremover i presentasjoner om prosjektet «radikalisering og motstand» i sin helhet.

In accordance with SAMKUL's proposal for alternative dissemination, we apply for funding in order to: a) film a selection of interviews, b) edit and produce short clips from the interviews, and c) publish these on Facebook and the University of Oslo's (UiO) webpages. As of November 2017, we have interviewed eighty young Muslims across Norway, including Muslims born into the religion as well as converts. The participants are women and men, aged between eighteen and thirty years old. We have been able to access a wide variety of counter-radicalization narratives, ranging from alternative religious interpretations of the Quran, to jokes about radicals, and emotional stories about the horror of terrorism. The participants have particularly discussed their Islamic faith and practices in everyday life, which will be disseminated in this project. The ambition of ?Muslim Voices/Muslimske stemmer? is to give young ?ordinary? Muslims a platform in an increasingly hostile public and media debate about Islam.

Budsjettformål:

SAMKUL-Samfunnsutviklingens kulturell