Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Development of numeracy and literacy: Influence from cognitive skills, social background and gender

Alternativ tittel: Utvikling av lese- og nummeriske ferdigheter: Påvirkninger fra kognitive ferdigheter, social bakgrunn og kjønn

Tildelt: kr 12,1 mill.

Å mestre lesing og numeriske ferdigheter er en fundamental del av menneskelig utvikling og utdanning. Dessverre så er mye av den tidligere forskningen befengt med problemer. Et problem er at selv om vi har god forståelse for at lesing og numeriske ferdigheter er sterkt relatert til hverandre, så har mesteparten av forskningen innen disse områdene blitt gjennomført hver for seg. Et annet problem er at de fleste studiene som sammen ser på lesing og numeriske ferdigheter har vært gjort ved å undersøke sammenfall mellom lese- og matematikkvansker istedenfor å se på hele spekteret av lese- og matematikkferdigheter. Da ulike studier har brukt forskjellige grenser (cut-off) for hva som regnes for en vanske noe som har gitt inkonsistente resultater og problemer med replikasjon. I denne studien vil bruke en ny vinkling. Vi følger 287 barn over flere år uten å bruke en tilfeldige cut-off for å kunne forbedre og raffinere teorier om årsaksforholdet mellom lesing og numeriske ferdigheter for så å teste disse teoriene i randomisert-kontrollerte studier. Å studere lesing og numerisk utvikling sammen på denne måten vil kunne gi en grundigere forståelse av hvorfor sammenhengen mellom utvikling av lesing og matematikk ferdigheter er så sterk og hvordan sosioøkonomisk bakgrunn og kjønn påvirker denne utviklingen. Studien vil teste 1. hvorvidt fonologiske bevissthetsferdigheter kan sees som en årsak for utvikling av både aritmetikk og lesing. 2. I hvilken grad språkforståelse er en årsak til gode eller dårlige ferdigheter i både leseforståelse og i ulike matematikk operasjoner (tekststykker, brøk etc.). 3. I hvilken grad sosioøkonomiske bakgrunn påvirker utviklingen av lese- og numeriske ferdigheter. Tilslutt vil vi undersøke hvorvidt potensielle kjønnsforskjeller er mediert av forskjeller i lesevaner mellom gutter og jenter. I tillegg til denne longitudinelle undersøkelsen vil vi gjøre en Campbell systematisk oversikt. Barn med vansker i matematikk og/eller lesing har stor risiko for også å utvikle sosio emosjonelle vansker. Vi ønsker her å se på om intevensjoner rettet mot lærevanskene kan avhjelpe og forebygge sosio emosjonelle vansker. Vi ønsker også å undersøke om intervensjoner rettet mot sosio emosjonelle vansker kan avhjelpe lærevanskene.

To learn to master numeracy and literacy is an essential part of human development and education. Unfortunately, previous research has two major flaws that have limited our understanding: First, despite clear knowledge that numeracy and literacy are highly related, they have most often been studied in isolation. Secondly, studies of the two together have mainly focused on causes of comorbidity using an arbitrary cut-off for disorders that varies between studies. This method gives inconsistent results and problems with reproducibility. Here we will take on a different approach that has not been used when studying the two together. We will use a longitudinal study of children without using arbitrary cut-offs to refine causal theories that will be tested in a randomised controlled trial. Studying numeracy and literacy together with this combination of methods will potentially have great added value to our understanding how and whether they are causally related to each other, and how cognitive skills, socioeconomic background and gender influence their development. We will test the following theories: 1. Phonological processing is a causal foundation for arithmetic as well as word decoding 2. Language comprehension has a causal influence on word problems and fractions as well as reading comprehension, and 3. Socioeconomic background has causal influence on development of numeracy and literacy skills. In addition, we will examine if interventions on children with learning problems targeting literacy and/or math skills transfers to socio-emotional functioning and if interventions on children with learning problems targeting socio-emotional problems transfer to literacy and/or math skills. Finally, we will examine if possible gender differences are mediated through differences in reading habits for boys and girls. Realizing this project is the first priority for our research the coming years. The reason for this great enthusiasm is that the project will both challenge and change our understanding of numeracy and literacy attainment and the ways in which such problems can be ameliorated. Given our and the teams experience, the infrastructure available, and that municipalities have agreed to participate, this is a highly feasible, high-gain study.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder