Tilbake til søkeresultatene

KLIMAFORSK-Stort program klima

Klimabudskap som engasjerer

Tildelt: kr 0,39 mill.

Dersom vi skal klare å holde den globale oppvarmingen godt under 2°C og helst under 1,5°C slik Parisavtalen sier, så haster det å gjennomføre det grønne skriftet. Vi vet omtrentlig hva som må gjøres, og mye av politikken og teknologien som skal ta oss til lavutslippssamfunnet er på plass. En viktig del av det som gjenstår er å få folk og bedrifter til raskt å ta dette i bruk. Her kan kommunikasjon spille en viktig rolle. Lykkes vi ikke med kommunikasjonen, kan det grønne skiftet ta så lang tid at klimaendringene blir farlige for oss mennesker. Dersom vi skal klare å holde den globale oppvarmingen godt under 2°C og helst under 1,5°C slik Parisavtalen sier, så haster det å gjennomføre det grønne skriftet. Vi vet omtrentlig hva som må gjøres, og mye av politikken og teknologien som skal ta oss til lavutslippssamfunnet er på plass. En viktig del av det som gjenstår er å få folk og bedrifter til raskt å ta dette i bruk. Her kan kommunikasjon spille en viktig rolle. Lykkes vi ikke med kommunikasjonen, kan det grønne skiftet ta så lang tid at klimaendringene blir farlige for oss mennesker. I denne rapporten har vi både sammenstilt forskning på klimakommunikasjon og intervjuet en rekke internasjonale kommunikasjonseksperter om hvordan du bedre kan nå gjennom med budskapene dine og skape engasjement om klimasaker. Basert på dette har vi trukket ut fem læringspunkter vi mener er sentrale for å lykkes med klimakommunikasjon. * Hvem som framfører et budskap betyr noe * Synlig engasjement smitter * Snakk om det lokale * Tilpass budskapet ditt til målgruppen * Vi trenger en handlingsendring

-

Norge står i de kommende årene foran en stor omstillingsjobb: å legge om fra bruk av fossile brensler til et lavutslippssamfunn. Dette er nødvendig for å nå de ambisiøse klimamålene som staten, kommuner og bedrifter har vedtatt. For å oppnå disse målene er myndigheter og bedrifter avhengig av støtte blant befolkningen. Å finne riktig tone i klimabudskap er viktig for å få folk med på en klima- eller bærekraftstrategi. Tidligere forskning har vist at det er viktig å knytte budskapet opp mot sentrale verdier av målgruppen, spesielt for å engasjere velgere på høyresiden. Innramming av budskapet og bildebruk påvirker også folks engasjement. Lokale budskap som vektlegger gevinst ved omstillingen til et lavutslippssamfunn (e.g. utbedring av byen eller boligen) fungerer bedre enn budskap som skaper frykt eller fokuserer på tap (e.g. det er slutt med bilbruk eller nye møbler). Veilederen skal identifisere budskap som fører til endring i holdning og handling blant ulike målgrupper i den norske befolkningen ? også de mer konservative og de som ikke allerede er interessert i klimaspørsmålet fra før. Vi ønsker å hente inspirasjon fra ny forskning og erfaringer innen markedsføring. Vi skal gjennomføre en litteraturstudie og ekspertintervjuer, samt identifisere og teste klimabudskap blant ulike målgrupper. Prosjektet inkluderer to samfunnsaktører som er opptatt av omstillingen til en bærekraftig samfunn - Oslo Kommune og IKEA. De skal bidra til at klimabudskapene som vi skal identifisere gjennom prosjektet kan nå ut til en bred målgruppe.

Budsjettformål:

KLIMAFORSK-Stort program klima