Tilbake til søkeresultatene

PROFORSK-Skole og samfunn

"Stopp Kreftcellen Fråtse Frida" og "Kristine Kreftcelle - Kroppens Sosiopat"

Alternativ tittel: "Stop the cancer cell Gloria Glutton!" and "Christine the cancer cell – A sociopath in the body"

Tildelt: kr 89 999

Stopp Kreftcellen Fråtse-Frida! Kreftcellen Fråtse-Frida har bygget seg bolig i en krok i klasserommet. Hun er en krevende leieboer. En slik en som aldri får nok: hun må ha mer mat, mer oppmerksomhet og mer trøst. Fra borgen der hun bor setter hun på sjarmen og får forbipasserende til å bidra med videre utbygging og oppussing. Når immunforsvaret sender inn troppene narrer hun dem trill rundt. Fråtse-Frida er dessuten fryktelig rastløs. Skulle stemningen i nabolaget bli skikkelig dårlig er hun allerede på vei mot nye ukjente avkroker... Med mindre en ung og lovende forskerspire dukker opp i tide. Kan det være deg? I forestillingen får barna prøve seg som kreftforskere som jobber på spreng for å lage målrettede medisiner for å angripe kreftceller uten å ramme hele nabolaget rundt. Det er ingen enkel sak, for Fråtse-Frida er oppfinnsom og lurer til og med medisinene. For ikke å nevne politicellene i immunforsvaret som får passet sitt påskrevet når de forsøker å arrestere henne. Da er det tilbake til laboratoriebenken igjen for å pønske ut hvordan fjerne Fråtse-Frida en gang for alle. Medisinen fungerer først når den innleder samarbeid med kroppens eget immunforsvar. Kristine Kreftcelle - Kroppens sosiopat Hvordan tenker en kreftcelle? Kanskje tankegodset ikke er så fullstendig fremmed for det moderne mennesket, inkludert de av oss som kommer seg opp og frem på andres bekostning, samfunnets kreftsvulster. Kreftcellens tragiske skjebne skyldes ekstrem selvopptatthet, den ødelegger både sin vert og seg selv. Den lengter tilbake i evolusjonen til den gang den var et encellet dyr, og ikke hadde naboceller å ta hensyn til. Men kroppen på mikronivå og samfunnet på makronivå fungerer bare når bestanddelene innser at de er gjensidig avhengig av hverandre, og er villig til å leve kollektivt. Publikum får møte en manipulerende kreftcelle og føle hvor lett det er å bli revet med. De forstår gjennom erfaring hvordan utviklingen fra en enkel mutasjon til fullverdig metastaserende svulst foregår.

Hvorvidt min formidlingsform er mer effektiv enn andre formidlingsmetoder, og hva elevene faktisk sitter igjen med har jeg ikke målt vitenskapelig, men strømmen av bestillinger og summen av spørsmål og tilbakemeldinger fra elevene (oppgitt i resultater) kan være et brukbart mål på virkning og effekt. Jeg markedsførte mine forestillinger på Den kulturelle Skolesekkens høstarrangement der utøvere presenterer seg for lærere og utvalgte elever. Der skapte karakterene mine nysgjerrighet hos elevene slik at de ba læreren om å bestille min forestilling. Skoler som hadde bestilt meg én gang ba meg gjerne komme igjen og spille flere forestillinger. Elevene responderte svært godt å den interaktive delen av forestillingen. Mange var opptatt av nettopp hvilken rolle de hadde spilt i forestillingen og hva slags innflytelse de hadde hatt på kreftcellens skjebne og hva de mente om karakteren kreftcellens personlighet. Dette vitner om at budskapet nådde frem og at elevene lærte med hjerte og hjerne.

Jeg formidler min kompetanse gjennom kunstnerisk virksomhet. Jeg har laget en interaktiv forestilling for barn og et foredrag for ungdom/voksne som gir innsikt i hvilke utfordringer vi står overfor når vi leter etter en kur for kreft. Barna får se med egne øyne hvordan svulsten utvikler resistens. De opplever på kroppen hvor manipulerende kreftcellen er, og hvor lett hun snor seg rundt kroppens og behandlingens iherdige forsøk på å motarbeide henne. De får en innsikt i hva en forsker faktisk sliter med. De får personlig oppleve hva begrepene forskning, metode og vitenskap innebærer. Jeg ønsker å demonstrere viktigheten av fantasi og evne til forstå kreftcellen, hvordan hun «tenker». Det er en slik empati som gjør oss i stand til å pønske ut nye behandlingsmål. Jeg tilbyr to program: En interaktiv barneforestilling for målgruppen 7-14 år og et interaktivt foredrag for målgruppen 14-21 år. Programmet tilbys til skoler i skoletiden, SFO og ungdomsklubber, eller som teaterforestilling for et åpent publikum. Evt. på vitensentre, eller ved ulike populærvitenskapelige arrangement som henvender seg til publikum i deres fritid.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

PROFORSK-Skole og samfunn

Finansieringskilder

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet