Tilbake til søkeresultatene

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune

Hvordan kan skrive seg til læring med digitale verktøy bidra til målrettede og medvirkende elever i bergensskolen?

Alternativ tittel: How can writing-to-learn with digital tools contribute to goal-oriented and participating students in Bergen’s school.

Tildelt: kr 0,79 mill.

En tidlig morgen på en av barneskolene i Bergen er rektor som vanlig ute for å se til elevene før skoledagen starter. Hun speider ut over skoleplassen og får øye på to av førsteklassingene som står og snakker sammen. Hun går bort til elevene og spør dem om hva de tror de skal gjøre på skolen i dag. "Vet ikke," svarer den ene, "men jeg håper vi skal skrive". Det ringer inn og elevene løper mot inngangsdøren. Tilbake står rektor og tenker over hva som være på plass om de skal klare å holde denne interessen for skriving og læring oppe etter hvert som elevene blir eldre. Situasjonen er hentet fra en av skolene i Bergen som benytter tilnærmingen Skrive seg til lesing med lydstøtte (STL+) i den grunnleggende skrive- og leseopplæringen. Skriving er av de fem grunnleggende ferdighetene som elevene skal utvikle. Ferdighetene er grunnleggende i den forstand at de er nødvendige redskaper for elevenes læring og utvikling og for at elevene skal kunne uttrykke sine faglige ferdigheter og kompetanser. Dette sammenfaller med hovedsatsingsområdet i inneværende plan for kvalitetsutviklingsplan i bergensskolen; læringskompetanse for det 21. århundret, målrettede og medvirkende elever. Doktorgradsprosjektet tar utgangspunkt i satsingsområdene i bergensskolen, og vil undersøke om hva som skal til for at skriving kan gi positive bidrag for elever på mellomtrinnet når skriveopplæring settes i kontekst med trygge læringsmiljø, forståelsesstrategier, vurdering for læring, digitaliserte læringsprosesser, læringsstøttende teknologier og fagdidaktikk. Prosjektet vil med dette innrettes til å bli et praksisnært forskningsprosjekt som vil se på STL+ i et større perspektiv og nærme seg forskningsfronten innenfor temaet Skrive seg til læring (STL). Et annet viktig aspekt i prosjektet blir å undersøke om elevene selv opplever at STL bidrar til at selv de blir aktive og medvirkende i egne læringsprosesser.

Læringskompetanse for det 21. århundret - målrettede og medvirkende elevert er hovedsatsingsområdet i plan for kvalitetsutvikling i bergensskolen. Planens tittel er Sammen for kvalitet - læring (SFK-L), og det er store forventinger til at utvikling av elevenes læringskompetanse, det å lære å lære, skal bidra til øke kvaliteten i læringsarbeidet i skolene. Bergen kommune ved byrådsavdeling for barnehage, skole og idrett (BBSI) setter av betydelige ressurser til virkemidler og tiltak for at satsingene som er beskrevet i SFK-L blir realisert. Skolene velger selv tiltak og driver sitt eget utviklingsarbeid med støtte fra rådgivere i fagavdelingen for barnehage og skole. Styrking av forskerkompetanse i fagavdelingen og på skolene vurderes som et viktig virkemiddel for å nå målene i SFK-L. En rekke skoler i Bergen har hentet inspirasjon fra metodene skrive seg til lesing med lydstøtte (STL+) og skrive seg til læring (STL) og har gjennom innovativt utviklingsarbeid videreutviklet og forandret grunnleggende lese- og skriveopplæring på 1. og 2. klassetrinn. STL+ og STL har gode dokumenterte resultater i Norge og Sverige, og de involverte lærerne rapporterer også om andre gode effekter som motivasjon og medvirkning. Det er uttrykt ønske om å innføre STL på mellomtrinnet der man ofte for alvor ser at forskjellene mellom elevenes kompetanser og ferdigheter økes. Doktorgradsprosjektet vil undersøke hva som kjennetegner skrivekontekstene i STL på mellomtrinn når de også fremmer elevers medvirkning og målretting i egne læringsprosesser i tillegg til å utvikle lese- og skriveferdigheter. Bergen kommune ved BBSI ønsker bygge på relasjonene til Høgskolen på Vestlandet (HVL) og utvikle nye samarbeidsformer mellom fagavdelingen, grunnskolene og høgskolen. Doktorgradsprosjektet åpner for en unik mulighet for å knytte sammen og videreutvikle kompetanse i kommunen og HVL. Doktoravhandlingen vil bli utformet som artikkelbasert avhandling og prosjektet gjennomføres over 4 år.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

INNOFFARENA-Innovasjonsarena for stat og kommune