Tilbake til søkeresultatene

NAERINGSPH-Nærings-phd

Maritime safety, hybrid regulatory regimes and the EU A study of regulatory change, classification societies, authority and legitimacy

Alternativ tittel: Sjøsikkerhet, hybride regulatoriske regimer og EU En studie av regulatorisk endring, klasseselskaper, autoritet og legetimitet

Tildelt: kr 1,6 mill.

Prosjektnummer:

284040

Prosjektperiode:

2018 - 2021

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Fagområder:

Internasjonal skipsfart kan sees som den første globaliserte næring. Fra midten av 1700-tallet utviklet transport av varer over verdenshavene seg til en internasjonal industri som også nødvendiggjorde et internasjonalt regulatorisk regime. Et slikt regime vokste gradvis frem med Lloyd's Register (LR) som et privateid "klassifiserings selskap" i 1760. Etterhevt fulgte flere slike "selskaper", først i Europa (DNV, GL m.fl), samt i USA, Asia og andre steder. Hovedgrunnen til klassesystemets fremvekst var at det var oppstått et behov blandt sjøassurandører, lasteeiere og redere for hjelp til å vurdere og redusere risiko knyttet til investeringer i farefulle sjøreiser. Gjennom århundredene, etterhvert som internasjonal handel tiltok, ble regimet gradvis utvidet med nye aktører som tok egne roller i samspill. Først og fremst kom nasjonale myndigheter på banen, både som "flagg stater" og "havne stater", men også andre private aktører som forsikring, redere og skipsbyggere fant sin rolle i interaksjon med øvrige aktører. I en prosess "nedenfra-opp" utviklet det seg et globalt hybrid regulerings regime hvor både private og offentlige aktører innhar roller som utspiller seg i det private skipsfartsmarkedet såvel som innad i FN's sjøsikkerhetsorganisasjon IMO (International Maritime Organisation). Dette regimet har modnet og tilpasset seg over tid, men kjernen lever videre i vår tids globale oppsett. Fra årtusenskiftet, har imidlertid EU utfordret det globale regimet langs flere dimensjoner. Ikke minst kom klasseselskapenes rolle i fokus, og som resulat har nye EU regler og roller tatt form. Det kan hevdes at EU har utfordret selve fundamentet for det internasjonale regimet slik det har vokst frem. Gjennom analyse av EUs inntreden som aktør er dette prosjektets mål en bedre forståelse av dette hybrid regimets elementer og indre dynamikk. Videre, der igjennom å si noe om regimets egnethet til å møte dagens utfordringer bla relatert til digitalisering av maritim industri.

PhD completed and delivered to NTNU for assessment on 28 June Reports and presentations conducted to DNV top management. Input to corporate strategy.

With the interaction between private and public regulation in the international maritime safety regime in focus this study will analyse the EU’s emergence as an actor challenging the maritime safety regulatory regime over the last 30 years, by using the EU debates, policies and actions as a prism through, which the modalities of the regime can be explicated. A striking feature of the relatively limited amount of academic work undertaken on the global maritime safety regime, is that the role of classification societies tends to be under-studied and viewed as elements separated from the regime. Furthermore, much work is based on varying degrees of functionalist top-down approaches, where the foundation and evolution of the various elements of the regime tends to be described and analysed through theoretical tools presupposing a high degree of rationality and regulatory design. The hypothesis behind this proposal, however, is that the evolution, status and likely future of the global maritime safety regime can better be understood in light of “complex interdependence” theories and analysed as bottom-up dynamic - and not always straight forward rational - processes. With this as basic analytical approach, the institutional framework surrounding class will be analysed in order to bring new knowledge on how the dynamics of this hybrid public-private regulatory regime functions. What are the weak and strong points of the regime and how could the regime and the role of classification best meet the needs of the future? Such improved understanding is particularly important at present day when new digital technologies, big data analytics and autonomous solutions are making rapid entry to the maritime world. Together with geo-political power shifts away from the traditional western maritime nations and towards new and powerful actors in Asia, these technological changes carry the potential of a total paradigm shift for the regulatory regime.

Budsjettformål:

NAERINGSPH-Nærings-phd