Tilbake til søkeresultatene

NAERINGSPH-Nærings-phd

Barnehagens praksis med utvalg og tilgjengelighet av lekemateriell

Alternativ tittel: Norwegian ECEC practice with selection and availability of play materials

Tildelt: kr 1,7 mill.

Målet om full barnehagedekning i Norge har ført til en storstilt utbygging av barnehagesektoren de siste årene. Den store andelen av barn i barnehagen i Norge i dag synliggjør behovet for å kartlegge kvaliteten av stedet der de tilbringer mye tid. Tema for dette doktorgradsprosjektet er barnehagens fysiske leke og læringsmiljø innendørs, der hovedfokus er barnehagens praksis med lekemateriell. Lekemateriell defineres i dette prosjektet som det materiellet som er tilgjengelig for barna i leksituasjoner. Det kan være det vi tradisjonelt kaller leker, men også bøker, formgivningsmateriell, IKT, gjenbruksmateriell eller naturmaterialer som benyttes til lek. Dette prosjektets problemstilling er: Hvordan tilrettelegger barnehagen for barns aktiviteter med utvalg og tilgjengelighet av lekemateriell i det fysiske lekemiljøet innendørs? Doktorgradsprosjektet er tilknyttet forskningsprosjektet Gode barnehager for barn i Norge (GoBaN). GoBaN er en multimetodisk studie der det kvantitative kartleggingsverktøyet ECERS-R er benyttet for å undersøke kvalitet i norske barnehager. Overaskende resultater herifra viste at mange barnehager hadde lite lekemateriell tilgjengelig for barna i lek. Denne kvalitative studien er igangsatt for å undersøke dette nærmere. Metodetriangulering med semistrukturerte intervjuer med barnehagelærere og kvalitative observasjoner med feltnotater og foto benyttes. Åtte barnegrupper deltar i den kvalitative datainnsamlingen. Datainnsamlingen ble gjennomført i 2018. Målet for doktorgradsprosjektet er at det skal generere ny kunnskap om utvalg og tilgjengelighet av lekemateriell og bidra til utvikling av god praksis og profesjonsutøvelse i barnehagen.

-

Målet om full barnehagedekning i Norge har ført til storstilt utbygging av barnehagesektoren de siste årene. Den store andelen av barn i barnehagen i Norge synliggjør behovet for å kartlegge kvaliteten av stedet der de tilbringer så mye tid. Prosjektets hensikt er å få kunnskap om barnehagens praksis med utvalg og tilgjengelighet av lekemateriell og få et innblikk i ansattes egne erfaringer rundt sin praksis med lekemateriell. Lekemateriell defineres i dette prosjektet som det materiellet som er tilgjengelig for barna i leksituasjoner, som det vi tradisjonelt kaller leker, utkledningsleker, rollelek, konstruksjonsleker, formgivningsmateriell, spill, IKT og musikkinstrumenter, men og gjenbruksartikler og naturmaterialer som benyttes til lek. Forskningsdesign er multimetodisk. Kvantitiativ data samlet inn via kartleggingsverktøyet ECERS-R fra forskningsprosjektet Gode barnehager for barn i Norge (GoBaN) i 205 barnegrupper undersøkes, og komplementeres av en kvalitativ dybdestudie med semistrukturerte intervjuer av barnehagelærere og observasjon av barnehagens praksis. GoBan er en longitudinell studie som følger barna fra de er to år til de starter på skolen. Prosjektets formål er å undersøke hvordan norske barnehager påvirker barnehagebarn, hva som karakteriserer en god barnehage og hvilke faktorer som påvirker barnas trivsel, måloppnåelse og utvikling. Resultater fra de ulike metoder kan til sammen gi et innblikk i norske barnehagers kvalitet. Målet for prosjektet er at det skal generere ny kunnskap om utvalg og tilgjengelighet av lekemateriell og bidra til utvikling av god praksis og profesjonsutøvelse i barnehagen.

Budsjettformål:

NAERINGSPH-Nærings-phd