Tilbake til søkeresultatene

FORNY20-FORNY2020

Zendera AS – Optimaliserer transportørens virksomhet ved å automatisere både administrasjon og beslutningsprosesser

Alternativ tittel: Zendera AS - Optimizes the carriers operations by automating both administration and decision making

Tildelt: kr 1,00 mill.

Over 50% av lastebiltransportørene i Norge har en driftsmargin på under 5% mye på grunn av uproduktiv personell på kontoret, lav fyllingsgrad i bilen og lite effektive ruter. Ikke bare er dette dumt for transportørene, men også for samfunnet. Økt trafikk, klimagasser og veislitasje er en stor kostnad for samfunnet. Zendera jobber for å løse problemene med å utvikle et smartere transportadministrasjonssystem, som er kjerne systemet til transportøren. Systemet automatiserer store deler av de administrative oppgavene, og det optimaliserer fyllingsgrad og ruter. Våre undersøkelser viser at systemet kan effektivisere transportørene med opptil 25%-poeng. Hvis transportsektoren i Norge effektiviseres med 25% sparer det samfunnet for ca. 1 million tonn CO2 per år. Vi har mål om 10% markedsandel, det reduserer utslippene med ca. 100 000 tonn CO2 per år. Systemet vil samle alt av informasjon, fra bestilling, mellomlagring, utlevering, fakturering. Alle detaljer som legges i systemet, etasje vare skal leveres i, inngang til bygget og korrekt mengde vare, er informasjon som vil gi mer effektivitet. Kjørelengden vil påvirkes ved at systemet bruker trafikkdata, og viser en effektiv kjørerute. Nå kjører en av fire bud- og lastebiler rundt tomme mellom oppdrag. Kunder vil kunne få bedre tjenester ved at de vil ha tilgang på mer- og liveinformasjon, det vil gi flere valgmuligheter. Istedenfor et tidsrom på to timer hvor det kan leveres, så kuttes det til en halvtime og man kan gi beskjed om tidspunkt en ikke er hjemme.

Budsjettformål:

FORNY20-FORNY2020