Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Teacher Qualification for the 21st century - teachers professional competence

Alternativ tittel: TEQ21: Profesjonelle lærere i det 21. århundre

Tildelt: kr 11,4 mill.

I forskningsprosjektet TEQ21 – Teacher Qualification for the 21st Century – har vi undersøkt hva læreres profesjonelle kompetanse innebærer og bedret forståelsen av hvordan lærerstudenter kan utvikle kompetanser for framtida. Lærerutdanninger er preget av stor faglig bredde, men møter kritikk for svak sammenheng og få felles siktemål. Masterutdanningene for grunnskolelærere er utformet slik at fagovergripende temaer som mangfold, forsknings- og utviklingsarbeid og digital kompetanse har fått en sentral plass. TEQ21 har studert disse tre fagovergripende temaene for å forstå hvordan varierte kunnskapsformer kan bidra til utvikling av profesjonskunnskap. Prosjektet har også studert hvordan ulike læringsarenaer, slik som undervisning på campus og i praksisstudier, bidrar med varierte kunnskapsformer i lærernes profesjonelle kompetanse. TEQ21 har utført en omfattende litteraturgjennomgang som har gitt en oversikt over forskning om læreres profesjonelle kompetanse og bidratt til å avklare tilnærminger og begrepsapparat i prosjektet. Denne oversikten ble publisert i et temanummer av Nordic Journal of Comparative and International Education, vol 4 No. 3-4 (2020). Temanummeret med tittelen «Perspectives on teachers’ transdisciplinary professional competence», som hadde gjesteredaktører fra TEQ21-prosjektet, presenterte i tillegg eksisterende kunnskap innen feltet gjennom bidrag fra inviterte forfattere i det norske fagmiljøet og internasjonale bidrag. TEQ21 har studert undervisningsprosesser innenfor de tre fagovergripende temaene i TEQ21. Gjennom systematiske studier av læringsaktiviteter gjennomført som en del av utdanningsprogrammet, observasjoner av studenter i praksis og fokusintervjuer med studenter, lærerutdannere og praksislærere, har vi fått innsikt i hvordan slike fagovergripende læringsprosesser bidrar til læreres profesjonelle kompetanse. Innsamlede data og analyser har vært gjenstand for diskusjoner og erfaringsdeling mellom forskere i de ulike arbeidspakkene og har resultert i vitenskapelige presentasjoner nasjonalt så vel som internasjonalt (ECER, EERA, NERA, MES og ICERI) og i en rekke tidsskriftartikler. Et gjennomgripende tema har vært å forstå hvordan studenter, praksislærere og lærerutdannere for øvrig forstår de fagovergripende temaene. Prosjektet innhentet surveydata om førsteårsstudenters forståelse av læreres profesjonelle kompetanse ved oppstart av studiet, etter ett studieår og etter tre studieår. Vi samlet også surveydata fra lærerutdannere og praksislærere. Spørreskjemaene ble utformet på grunnlag av innspill fra forskere innenfor de tre aktuelle fagovergripende temaene i prosjektet og basert på erfaringer ved pilotering av instrumenter for kvalitativ datainnsamling. Sammen med informasjon fra intervjuene gir disse et interessant og nyansert bilde av hvordan de ulike gruppene ser ulikt på disse kompetansene. TEQ21 har også gjennomført seminarer for utvikling av prosjektets fagovergripende begrepsforståelse. Arbeidspakken som ble ledet av den danske partneren i prosjektet handlet om hvilke kunnskapsformer, læringsarenaer og flerfaglige aktiviteter som er i spill ved utvikling av læreres profesjonskompetanse. Basert på litteraturstudier og diskusjoner i prosjektet er det utviklet et forslag til en modell som kan illustrere de ulike kunnskapsformer i lærerutdanning og hvordan man kan forstå det komplekse forskningsfeltet som fagovergripende læringsprosesser i lærerutdanning utgjør. Den danske partneren og Advisory Board-medlemmene har hatt en viktig rolle som diskusjonspartnere i utviklingen av detaljert forskningsdesign for de fagovergripende områdene og om teoretiske og metodiske utfordringer knyttet til forskningsdesign og analyse av innsamlede data. Vi har gjennomført to kompetanseutviklingsseminarer med deltakere fra partnerskolene. I sluttfasen av prosjektet utga vi en fagbok om fagovergripende kompetanser med bidrag fra lærere, skoleledere, lærerstudenter og forskere innenfra og utenfra prosjektet. Det ble også arrangert en nasjonal dagskonferanse, som markerte slutten av prosjektet og utgivelsen av fagboka. TEQ21 har identifisert ulike forståelser av fagovergripende kompetanser som kan bidra til at framtidig forskning på feltet kan blir mer nyansert. Ved siden av innsikt i ulike gruppers forståelse av de fagovergripende emnene og tilhørende modeller, har prosjektdeltakerne også utviklet egen kompetanse knyttet til gjennomføring av samarbeidsprosjekter mellom UH-sektor og praksisfelt. Funnene fra TEQ21 har satt spor i lærerutdanningen lokalt, og fagboka kan bli en viktig ressurs for arbeidet med de ulike forståelsene, siden boka tilbyr forskningsperspektiver og perspektiver fra praksisfeltet side ved side.

TEQ21 har bidratt til utviklingen av lærerutdanneres forskningsbaserte kunnskapsbase gjennom begrepsutvikling innenfor tre transdisiplinære kompetanseområder; læreres mangfoldskompetanse, læreres FoU-kompetanse og læreres digitale kompetanse. En systematisk litteraturgjennomgang av de tre områdene, viste at det også i forskningen finnes mange ulike forståelser, og prosjektet identifiserte seks dimensjoner hvor det er spenninger i litteraturen. De seks dimensjonene kan være nyttige verktøy for å diskutere hva man legger i kompetanse, og kan være nyttige for videre forskning på transdisiplinære fagområder. Samtidig vil kjennskap til ulike forståelser (også innen internasjonal forskning) kunne bidra til at fremtidig forskning på feltet blir mer nyansert. Funn fra TEQ21 har avdekket ulike forståelser mellom de tre gruppene lærerstudenter, lærerutdannere i praksis og lærerutdannere på campus, innen hvert av de tre fokusområdene og på tvers av disse. De ulike forståelsene er svakt faglig og forskningsmessig forankret. Innsikt i hvordan ulike aktører i lærerutdanning forstår ulike lærerkompetanser vil være et godt utgangspunkt for videre arbeid med å oppnå større koherens i lærerutdanningene, ikke minst i arbeidet med å skape nye møteplasser (third space) for lærerstudenter, lærerutdannere i praksis og lærerutdannere på campus. Funnene i prosjektet har allerede satt spor i lærerutdanningene lokalt, med utprøvinger av forskningsbaserte observasjonsskjemaer for å gi bedre veiledningssamtaler i praksis og avgjørelser om at lærerstudenter i praksisperioden må ha tilgang til de samme datasystemer som lærerne har for å kunne delta i profesjonsfellesskapet på skolen og få innsikt i læreres digitale hverdag. Modeller som er utviklet i prosjektet har vært brukt for å drøfte hvilke roller hhv. campus og praksis bør ha i utvikling av lærerkompetanse. TEQ21 har utgitt en fagbok for praksisfeltet og gjennomført en nasjonal konferanse for å spre innsiktene fra prosjektet. Den avsluttende fagboka har potensiale til å bli en viktig ressurs for lærerutdanningene i arbeidet med de ulike forståelsene, siden boka tilbyr forskningsperspektiver og perspektiver fra praksisfeltet side ved side. Prosjektet har vært gjennomført i samarbeid med tre konkrete skoler hvor lærere fra disse skolene har vært samarbeidspartnere og medforskere. En student, som nå er ferdig utdannet lærer, har gjennomført sitt masterprosjekt i samarbeid med TEQ21. Prosjektet har gjennomført to kompetansedelingsseminarer med prosjektskolene med gjensidig erfaringsutveksling. Erfaringene som er gjort i TEQ21 kan bidra til framtidige forskningssamarbeid mellom lærerutdannere ved universitet og i praksisskolene. På basis av kunnskaper fra TEQ21 kan lærerutdanningen implementere nye og bedre strukturer for utvikling av fagovergripende kompetanser i lærerutdanninger.

Teacher qualification for the 21st century (TEQ21) will investigate how teachers' professional competence is developed by looking in depth at three key transdisciplinary competencies: teachers' professional diversity; research & development; and digital competence (tDIVc, tR&Dc and tDIGc). As these transdisciplinary competencies are strategically important areas for OsloMet, core competencies in the new teacher education programmes and the future competence needs of teachers, the TEQ21 research will have impact on teacher education and the teaching profession and augment the research base of teacher education. In particular, TEQ21 will study the roles of multidisciplinary learning processes, diverse modes of knowledge and different learning arenas in the development of transdisciplinary competencies. Based on a strong tradition of multidisciplinary work, OsloMet is uniquely placed to take a national role in this field. A case study design is chosen as the overall approach. Survey data will form the basis for a primary data set in mapping involved actors' understanding of core concepts, while student teachers' learning processes within the three main areas will be explored through educational ethnography. A state-of-the-art review of research literature will inform the data collection design. TEQ21 is conducted in cooperation with University of Oslo (UiO), VIA Århus and one school owner including the practice schools at lower secondary level. Internationalisation, national cooperation and involvement of users will be ensured throughout TEQ21, including research and dissemination activities. TEQ21's research on key competences that are central in teacher education and crucial in the teaching profession, including how these are developed in practice placement, will improve the interplay between research, education and the teaching profession, and develop the research competence in teacher education and the teaching profession.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder