Tilbake til søkeresultatene

NORGLOBAL2-Norge - global partner

EducAid: Improving education for Rohingya refugees from Myanmar living in Bangladesh

Alternativ tittel: EducAid: Hvordan bedre utdanning for Rohingya-flyktninger fra Myanmar som bor i Bangladesh

Tildelt: kr 6,0 mill.

Hva er utdanningsmulighetene for rohingya-flyktninger som bor i Bangladesh? Hvilke barrierer møter Rohingya-flyktningbarn for å få tilgang til kvalitetsutdanning? Hvordan kan utdanningsprogrammer hjelpe unge Rohingya-flyktninger med å håndtere de sosioøkonomiske og psykososiale virkninger av tvungen migrasjon? Dette er spørsmål som EducAid-prosjektet har fokusert på. Rohingya-flyktningkrisen er en av de verste og største flyktningkrisene verden. Rohingya-flyktningbarn står overfor en utdanningskrise, gitt at mange av dem mangler tilgang til grunnleggende utdanning. Educaid-prosjektet hadde som mål å systematisk studere utdanningsbarrierer for Rohingya-flyktningbarn, kartlegge utdanningsmulighetene og samle informasjon om utdanningsbehov og -ønsker. Dette gjorde vi gjennom surveys med flytkninger og lokalbefolkning samt ved hjelp av dybdeintervjuer med unge rohingya-flyktninger og andre sentrle aktører i utdaningssektoren. Videre undersøkte prosjektet den pedagogiske virkningen av Covid-19 for barn både i leirene og blant lokalnefolkningen i Cox’s Bazaar. Regjeringen i Bangladesh forbyr Rohingya-flyktninger tilgang til formell utdanning. I følge globale data samlet inn i forbindelse med Educaid-prosjektet, er Bangladesh blant de 5 landene i verden med strengest restriksjoner på flyktningers rettigheter til formell utdanning. På grunn av disse restriksjonene, tilbyr mange NGOer ikke-formelle utdanningsprogrammer i flyktningleirene i det sørlige Bangladesh. Gjennom feltarbeid og kvalitative intervjuer undersøkte EducAid-prosjektet effekten av ulike typer utdanning blant flyktninger og Bangladeshiske barn. Spesielt vil vi fremheve funnet om viktigheten av utdanningsinitiativene startet av flyktningene selv, som synes å bli sett på som den mest verdifulle og nyttige utdanningstjenesten som er tilgjengelig for flyktninger (og foretrukket fremfor NGO-læringssentrene) i fravær av tilgang til formell utdanning. Prosjektet har videre samlet unike data om flyktninglovgivning globalt. Her fant vi at Bangladesh er blant de fem mest restriktive landene i verden når det gjelder regulering av flyktningutdanning. De konfliktfylte interessene mellom flyktninger, humanitære organisasjoner og vertsregjeringen, og hvordan disse konfliktinteressene påvirker programmeringen, ble et av prosjektets viktigste forskningsfokus. Vi har kartlagt ulike typer utdanningstilbud til flyktninger og vertssamfunn, og så vidt vi vet er dette den første kartleggingen av denne typen. Som et verdifullt tillegg til det opprinnelige forskningsfokuset, bestemte vi oss også for å studere virkningen av Covid-19-pandemien på tilgangen til ulike utdanningstjenester. Bangladesh hadde omtrent den lengste skolestengningen i verden (mer enn 18 måneder totalt), noe som førte til betydelige forsinkelser og endringer i våre opprinnelige planer. For eksempel ble vår omfattende (fysiske) husholdningsundersøkelse av flyktninger og lokale utsatt mer enn to år på grunn av pandemien. I mellomtiden gjennomførte vi en rekke kortere telefonundersøkelser. Fra de kombinerte surveydataene vil vi trekke fram to sentrale funn: (1) Selv om tilgangen til utdanningstjenester for både flyktninger og vertssamfunnet gikk drastisk ned under pandemien, benyttet flyktninghusholdningene i gjennomsnitt et høyere antall forskjellige læringserstatninger (religiøse læringsfasiliteter, samfunnsbaserte skoler og privatlærere) enn vertssamfunnets husholdninger. (2) Blant flyktningbarn var det en dramatisk nedgang i tenåringsjenters oppmøte på NGO-læringssentre i forhold til før pandemien. Det allerede lave oppmøtet blant unge rohingya-jenter falt med 30 prosent etter pandemien sammenlignet med før nedstengningene. Under pandemien samarbeidet vi med lokale flyktningforskningsassistenter som hjalp til med å samle inn kvalitative data om uformelle utdanningsnettverk i leirene under Covid-19, inkludert bruk av nettbasert undervisning. Dette er dokumentert i ulike rapporter og policybriefs og har vært diskutert med ulike aktører både i Bangladesh og Norge. Under pandemien – i 2022 - samarbeidet vi også med en gruppe rohingya-flyktninger og gjennomførte en workshop med en videojournalist som lærte dem å lage dokumentarer. Dette resulterte i 5 kortfilmer om pedagogiske utfordringer og ambisjoner. I november 2022 kunne vi endelig reise til Bangladesh igjen for å gjennomføre litt siste feltarbeid og spre funnene våre til ulike interessenter fra utdanningssektoren i Cox's Bazaar. Vi arrangerte også en en workshop sammen med IPA i Dhaka med rundt 30 deltakere fra både akademia og fra policymiljøet og praktikere fra utdanningssektoren. I desember 2022 arrangerte vi en avslutningsevent i Oslo der vi presenterte funnene våre for et bredere publikum.

EducAid has produced findings that have been widely disseminated to and discussed with various target groups. To the key user groups (e.g. Rohingya youth, women’s organizations, NGOs, local leaders, refugee teachers, NGOs) this has been obtained through focus groups, interviews and meetings. We believe the project has contributed to raise awareness about the overall education situation in and outside the camps, the impact of Covid-19, aspects of inclusive quality education,– in particular with regard to young Rohingya girls, and what takes for them to participate in education programs. More concretely, a report from this project, on refugee-led education initiatives in the camps received both media attention and also led to the first meetings between the education sector (the large NGOs) and the refugee teachers on the ground. Following recommendations from our research and consultation meetings in Cox’s Bazar and Dhaka in 2019, UNICEF and the Education Sector in Cox’s Bazar adopted a new policy, which led to a pilot introducing the use of Myanmar Curriculum for 10 000 refugee children. A scale-up of the pilot started up in the second half of 2022. Project outcomes for policymakers (e.g. the MFA and Norad) and practitioners (e.g. the education partners both in Norway, Bangladesh and beyond, such as UNICEF, save the Children, BRAC, NRC etc.) include facilitating a better understanding of the needs on the ground, the systematic gender inequalities in terms of access to education, and promising grassroot initiatives by the refugees themselves that seem to improve the educational opportunities for Rohingya children and youth. This knowledge-sharing has been obtained mainly through stakeholder- and policy meetings. The project has contributed to increased understanding of the education crisis for Rohingya refugees through dissemination in the media, social media, and public events. In terms of more long-term impact, the issue of education in emergencies is already high on the political agenda of states and international organizations concerned with development issues. Yet, we hope that the EducAid project will aid in generating more attention to the Rohingya situation and the topic of refugee education in particular. Hopefully, in the longer run, the results from the project could also be used to try to convince the Bangladeshi government to reconsider some of the current restrictions on education for refugees (such as lifting the ban on private education in the camps). Concrete, evidence-based policy recommendations from EducAid on how to improve the quality of education for Rohingya refugees (such as facilitating online learning, allowing private teaching in the camps and ensuring sufficient salary for the refugee teachers) speaks directly to SDG#4: ensuring access to equitable, quality education for all. Improvement on this sustainable development goal will ultimately increase the progress towards all the other sustainable development goals.

Forced displacement represents a major barrier to achieving Sustainable Development Goal #4, ensuring inclusive and quality education for all. This project examines the role of quality education in mitigating the negative educational, socio-economic, and psycho-social effects of forced displacement, with a focus on the Rohingya refugee crisis in Bangladesh. The Rohingya refugee crisis is one of the worst forced displacement situations and the fastest growing refugee crisis in the world. Rohingya refugee children are also facing an education crisis: Access to education was restricted in Myanmar, while education programs are currently serving only few Rohingya refugee children living in camps. We therefore propose an inter-disciplinary, mixed methods project to improve knowledge about 1) whether and how education is contributing to mitigating the effects of forced displacement by comparing in-camp, out-of-camp, and host populations, and 2) how to improve the quality of education programs for conflict-affected populations. The project will generate evidence-based policy recommendations about how to improve the quality of education in situations of conflict and humanitarian crisis. We will do this by mapping the landscape of education programs for Rohingya refugees; conducting a survey with refugees of their education needs, preferences, and expectations; and collecting in-depth qualitative data. We will use innovative dissemination methods to communicate the project’s findings, including producing a short documentary film about the process of establishing education programs in the camps, the role of education in helping Rohingya refugees to cope with and overcome the effects of forced displacement, and the views of refugees on how education programs are addressing their needs, preferences, and expectations.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

NORGLOBAL2-Norge - global partner