Tilbake til søkeresultatene

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Offentlig PHD innen kulturskoleutvikling, samarbeid TATO/Tynset kommune og UiA

Alternativ tittel: Offentlig PHD innen kulturskoleutvikling

Tildelt: kr 1,8 mill.

Norsk Kulturskoleråd har visjonen «Kulturskole for alle». Kulturskolen er hjemlet i Opplæringsloven og med dette som bakgrunn er det nærliggende å anta at kulturskoleopplæring er viktig for mange, både elever, lærere og foreldre. Alle kommuner har kulturskole, men de er ulike i utforming og er organisert svært ulikt fra kommune til kommune. Det heter kulturskole og bør følgelig være nært knyttet til grunnskolen. Samhandlingen mellom kulturskole og grunnskole er ofte ulikt organisert og ulikt forankret i kommunens planverk. Ved å se på ulike organisasjonsmodeller for kulturskole-skolesamarbeid og videre intervjue elever som har instrumentalopplæring tilknyttet disse modellene, ønsker jeg å avdekke om de ulike modellene gir ulikt læringsutbytte i skolesammenheng, både når det gjelder selve instrumentalopplæringen, men også med hensyn til resten av skoledagen. Hovedproblemstillingen i studien vil være: Hvilken betydning har ulike organisasjonsformer/modeller for samhandling kulturskole/grunnskole for instrumentalopplæringen i kulturskolen? Studiens formål er å frembringe ny kunnskap som kan gi grunnlag for valg av samarbeidsmodell for den enkelte kommune.

-

Med utgangspunkt i problemstillingen ønsker jeg å finne ut om det er hensiktsmessig med kulturskole integrert i grunnskolen og om det er mulig å si noe om hvordan ulike organiseringsformer fungerer sett ut fra elevens opplevelse av progresjon og læringsutbytte. For å undersøke dette har jeg foreløpig disse tankene om mulige forskningsspørsmål: - Hvordan opplever eleven å ha selvvalgt, instrumentalopplæring ukentlig inn i grunnskolehverdagen med spesiell vekt på progresjon? - Hvordan opplever eleven at instrumentalundervisningen påvirker de andre fagene i skolehverdagen (motivasjon, trivsel, faglig utvikling og sosial utvikling) og mister de noe ved at de forlater klassen? (sosialt, faglig) - Med bakgrunn i ulik organisering av samarbeid kulturskole-grunnskole: Hvilke utfordringer møter lærerne i både grunnskole og kulturskole ved denne organiseringen? - Betyr det noe for foreldre/foresatte at kulturskolen er organisert inn i skoledagen og hvordan opplever de elevens progresjon og også interesse?? Forskningsdesign: Jeg ønsker å basere min forskning innen kvalitative metoder basert på intervjuer og observasjon i klassesituasjon og i instrumentalopplæringen. I tillegg ønsker jeg å se på ulik organisering ved å studere dokumenter som sier noe om kulturskolens organisering i kommunen, årsplaner og fagplaner den enkelte skole selv har utformet. Ut fra disse punktene kan det se ut til at forskningsmetoden jeg beveger meg mot er en kvalitativ kasusstudie. Jeg ønsker å avgrense til maksimalt tre ulike kasus, slik at jeg kan gå i dybden av hvert av dem. Preliminære tanker rundt tre ulike artikler er: Artikkel 1. Elevene og deres foreldres opplevelse av å ha kulturskolen (instrumentalundervisning) integrert i skolehverdagen. Artikkel 2: Hva er kulturskolens og grunnskolens perspektiver på fenomenet kulturskole integrert i skolehverdagen. Artikkel 3: En beskrivelse av de ulike modeller som finnes for denne typen samarbeid og en analyse av disse ulike modellene.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Finansieringskilder