Tilbake til søkeresultatene

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Competencies in management in the public sector

Alternativ tittel: Kompetanser ved ledelse i offentlig sektor.

Tildelt: kr 1,7 mill.

Denne studien undersøker hvordan ledere i en fylkeskommune snakker om og utøver strategisk ledelse når strategiske planer gjennomføres. Studien tar utgangspunkt i at strategisk ledelse er en del av sosialt konstruerte systemer og sosiale fellesskap som utgjør kontekster for lederes fortellinger og handlinger. Samfunnsendringer generelt, og politiske vedtak om fusjoner og delinger av fylkeskommuner spesielt, skaper nye betingelser for strategisk ledelse. Det forventes at ledere bidrar til å realisere samfunnsoppdrag og organisasjonens visjoner og mål i takt med endringer og omstruktureringer. Forskning har vist at aktører legger til grunn ulike definisjoner og fortolkninger når fenomenet strategisk ledelse beskrives, og at det er behov for studier av strategisk ledelse på det regionale forvaltningsnivået. Hovedmålet for studien har vært å identifisere, undersøke og forstå strategisk ledelse ved gjennomføring av strategiske planer. Studien har et kvalitativt forskningsdesign og er en enkeltcasestudie av en fylkeskommune. Det empiriske materialet bygger på refleksjonsnotater, semistrukturerte intervjuer og observasjoner av til sammen ti ledere på to ledernivåer (topp- og mellomledernivå). Analyse av data er gjennomført ved kvalitativ innholdsanalyse og metodene summativ innholdsanalyse og konvensjonell innholdsanalyse. Det overordnede analytiske og metodiske perspektivet bygger på sosiologisk institusjonalisme med bidrag fra perspektivene institusjonelt arbeid og institusjonelle logikker, meningsskaping og løse koblinger og strategi som praksis (SaP). Studien viser at strategisk ledelse ikke knyttes til en enkelt leder, men til kollektive handlinger når lederskap utøves. Kollektive handlinger er for eksempel å analysere data, prioritere innsatsområder, utforme fremdriftsplaner, koordinere aktiviteter og strategiaktører og legge til rette for kollektiv meningsskaping. Det er minimale sektorielle forskjeller når lederne beskriver strategisk ledelse. Videre viser studien at strategisk ledelse kobles til et målrettet arbeid og betydningen av å tenke og handle langsiktig for å effektivisere og endre organisasjonspraksis. Studien avdekker at toppledere har et utadrettet søkelys og er opptatt av forventninger og krav i eksterne omgivelser. Toppledere fremhever betydningen av å «se det store bildet» og tenke helhetlig. Mellomledere setter søkelyset på interne prosesser og arbeidet for å koble sammen strategiske beslutninger fattet på organisasjonens strategiske nivå og det som skjer på det operasjonelle nivået når strategier gjennomføres. En sentral strategi er å koble nye ideer til lokal praksis og det medarbeidere allerede gjør i hverdagen. Studien tydeliggjør hvordan utøvelse av strategisk ledelse aktiviserer ulike former for lederskapskompetanser. På den ene side indikerer studien på at kognitive lederskapskompetanser og mellommenneskelig lederskapskompetanser er relevante for samtlige ledere uavhengig av ledernivå. På den annen side viser studien at strategisk lederskapskompetanse og kontekstuell lederskapskompetanse knyttes til henholdsvis toppledernivå og mellomledernivå. Oppsummert viser avhandlingen at strategisk ledelse ikke er noe organisasjonen har eller enkeltledere er, men det leder og medarbeidere gjør sammen. Strategisk ledelse kobler sammen strategiske handlinger, aktører og sosiale strukturer og er en balansekunst som innebærer ledelse av og ledelse i organisasjonen. Studien er et kunnskapsbidrag til praksis og forskningsfeltet gjennom å bidra til økt forståelse av begrepet strategisk ledelse og utøvelse av strategisk ledelse når konteksten er en fylkeskommune.

Hovedmålet for studien har vært å identifisere, undersøke og forstå strategisk ledelse ved gjennomføring av strategiske planer. Resultatene viser at strategisk ledelse knyttes til et målrettet arbeid for å forme, opprettholde og endre praksis for å realisere organisasjonens visjoner og mål. Strategisk ledelse er ikke noe en organisasjon har, men det lederne og medarbeidere gjør sammen i hverdagen. Å koble sammen strategiske handlinger, aktører og sosiale strukturer er betydningsfullt for å forstå og gjennomføre strategiske planer. Studiens funn viser kompleksiteten i strategisk ledelse og de mange forhold som muliggjør og begrenser handlingsrommet for strategisk ledelse i og av en fylkeskommune, og gir økt forståelse av strategisk ledelse i offentlig sektor. Videre bidrar studien til å kaste lys over kompetansekonseptet relatert til strategisk lederskap i offentlige virksomheter. Den gir kunnskap om nyanser og aspekter av kompetansebegrepet, og spesielt hvordan nyansene og aspektene av lederskapskompetanser gir hjelp til å identifisere, beskrive og forstå strategisk ledelse.

Stadige endringer og komplekse utfordringer som helse og levekår, næring, kompetanse og integrering, gir utfordringer knyttet til ledelse i offentlig sektor. For å lykkes som leder, fordrer dette trolig andre lederegenskaper enn tidligere. Crossan& Apaydin (2010) peker på at ledere må være ambisiøse, kunne utføre ulike handlinger trinnvis, vise endringsvilje, tørre å utforske, vise fleksibilitet, motivere gjennom tydelige og konkrete framovermeldinger. Prosjektet undersøker hvordan ledere innenfor utdanning og andre sektorer i en fylkeskommune beskriver sin kompetanse knyttet til implementering av strategiske planer. Arbeidet har følgende problemstilling: Hvordan beskriver ledere i en fylkeskommune kompetanser knyttet til strategisk ledelse, og hvilken betydning kan dette ha for strategisk ledelse i utdanningssektoren? Prosjektet stiller følgende forskningsspørsmål: 1. Hvilke kompetanser ved ledelse fremhever ledere som viktige ved implementering av strategiske planer i en fylkeskommune? 2. Hvilke forskjeller er det mellom sektorene med hensyn til ledernes beskrivelser av kompetanse for strategisk ledelse? 3. Hvordan beskriver ledere i utdanningssektoren sine personlige visjoner og troen på å lykkes i ledelse av implementering av strategisk planer? I prosjektet velges kvalitativ metode, som gir støtte til å systematisere og få innsikt i fortellingene til lederne ut fra lederens eget perspektiv og ledernes egne fortolkninger. Det etableres et strategisk utvalg bestående av ledere og mellomledere fra ulike sektorer i en fylkeskommune. Utvalget vil til sammen utgjøre om lag 20-25 informanter og representere begge kjønn, ulike aldersgrupper og har ulik utdanning- og erfaringsbakgrunn. Forskningsarbeidet gir mulighet til å studere ledelse innenfor ulike sektorer i en fylkeskommune og forventes å gi økt kompetanse om strategisk ledelse. Resultatene vil gi viktig kunnskap om strategisk ledelse i skolen og skoleleders mulighet for å styrke elevens læring.

Budsjettformål:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Finansieringskilder