Tilbake til søkeresultatene

TRANSPORT-Transport 2025

Forprosjekt UAV Traffic Management (UTM)

Alternativ tittel: Pre-prosjekt UAV Traffic Management (UTM)

Tildelt: kr 0,25 mill.

En himmel full av droner. Når man hører om droneoperasjoner bringes de første tankene til bilder og videoer av en himmel full av droner som bringer pakker, pizzaer eller andre produkter hjem til dem som har gjort et par klikk på internett. Eller det kan være tjenester av nødvendig medisinsk art der f.eks en hjertestarter blir sendt ut til en som trenger det, at blodprøver eller medisiner blir fraktet mellom sykehus, eller at vi får drone-taxier, noe som også er under uttesting. Mulighetene er nærmest uendelige, og i Norge har antallet droner registeret og godkjent for næringsformål økt fra 200 til 4000 på tre år. Når droneoperasjonene begynner å nærme seg urbane strøk eller øker i omfang slik vi ser nå, vil faren og sannsynligheten for konflikter mellom droner, mellom droner og annen lufttrafikk eller mellom droner og mennesker øke betraktelig. Selv om man ser for seg at droner i frem tiden blir autonome, selvstyrende, vil det bli nødvendig at dronene blir kontinuerlig overvåket og kontrollert fra kontrollsentraler på bakken, og minimum til samme grad som konvensjonell flytrafikk blir kontrollert i dag. Sagt på en annen måte vil det være behov for styring av dronetrafikk, såkalt UTM (UAV Traffic Management) systemer på samme måte som dagens Air Traffic Management (ATM) systemer for styring av bemannede flytrafikk. Indra Navia har mange års erfaring og kompetanse innen ATM, og vil bruke denne kompetansen til å utvikle framtidens UTM løsninger.

Indra Navias prosjekt er å utvikle et UAV Traffic Management (UTM) system for overvåkning og kontroll av UAV/droner Bruk av UAV/droner innen kontrollerte og urbane områder vil kreve en mye høyere grad av nøyaktighet og sikkerhet, herunder også overvåkning og kontroll, enn det som i dag kreves for lavt- og sakteflyvende droner. UAV/droner vil også etter hvert gjøre sitt inntreden i luftrom som i dag er regulert for konvensjonell flytrafikk (kontrollerte luftrom), og en antar da at kravene som da vil stilles til selve dronen og kontrollsystemene rundt den vil nærme seg kravene som stilles til flytrafikk i dag. Som en del av dette søker Indra Nava støtte til et forprosjekt for å studere krav og teknologier for å identifisere hvilke praktiske løsninger som må tas frem for å realisere et UTM system.

Budsjettformål:

TRANSPORT-Transport 2025