Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

RubberRoad -Used tires in asphalt producttion- Feasibility Study

Alternativ tittel: RubberRoad - Brukte bildekk i asfaltproduksjon

Tildelt: kr 0,25 mill.

Hvordan bør vi kvitte oss med brukte bildekk? RubberRoad-prosjektet tar for seg ansvarlig bruk av brukte bildekk ved å stimulere til produksjon av asfalt med gummiinnhold i Norge. Brukte dekk er et betydelig miljøproblem både globalt og i Norge. Hvert år kvitter nordmenn seg med ca. 60.000 tonn gamle bildekk. Det er ikke lov å dumpe brukte dekk på søppelfyllinga. I stedet blir dekkene brent eller resirkulert, f.eks. som gummigranulat på kunstgressbaner, noe som er med på å øke mengden mikroplast i havet og naturen. De avfallsbehandlingsmetodene for brukte bildekk vi for tiden bruker i Norge medfører risiko for alvorlige miljø- og klimapåvirkninger, inkludert utslipp av skadelig mikroplast og kjemikalier. Derfor må alternative og mer bærekraftige måter å kvitte seg med brukte dekk vurderes. RubberRoad foreslår å bruke gummi fra brukte bildekk i asfaltproduksjon til bil- og sykkelveier. Denne resirkuleringsmetoden er ikke særlig kjent i Norge, til tross for påviste fordeler som blant annet støyreduksjon, økt holdbarhet, støtdemping ved ulykker samt redusert klima- og miljøpåvirkning. Livssyklusanalysen, som ble utført i løpet av dette prosjektets gjennomførbarhetsstudie, har vist en rekke miljøfordeler ved bruk av gummi i asfaltproduksjon. Den har også bidratt til å identifisere kunnskapshull relatert spesielt til bruken av gummiasfalten og dens innvirkning på støy, luft og mikro-plastforurensning. Bedre forståelse av disse effektene vil trolig føre til enda større miljøfordeler av gummiasfalt i forhold til standard asfaltproduksjon. Imidlertid, mens dekkgjenvinningsindustrien generelt er positiv til bruk av brukte dekk i asfaltproduksjon, må det legges til rette for ytterligere incitamenter for at norske asfaltprodusenter skal vurdere å bidra aktivt til denne utviklingen.

The project LCA has shown how increased use of ELTs in asphalt production is expected to reduce the need for polymer-based bitumen using ELTs as a secondary raw material and how there is an environmental benefit when using asphalt rubber solutions in comparison with standard asphalt. Still, there is a need for further understanding of the life span of both tires and the asphalt, the emission of particles, including micro particles and chemicals but also the characteristics including noise reduction, and resistance and elasticity. The project has identified several knowledge gaps and also significant barriers for uptake by asphalt producers. The main concerns by asphalt producers were related to smell, micro-plastic emissions and recyclability of rubber asphalt and it is clear that additional incentives need to be put in place for the Norwegian asphalt producers to consider actively contributing in further research on rubber asphalt or possibly testing it on Norwegian roads.

Used tires (ELTs) represent a significant waste problem both in Norway and globally. While tires are not produced in Norway, they are sold, used and recycled in large numbers, with about 60,000 tonnes of tires discarded annually. It is not allowed to landfill ELTs, causing a challenge on how to deal with an increasing number accumulating every year. This situation demands new and innovative ways for recycling and repurposing ELTs. Typically, ELTs are burned for energy recovery or recycled for material recovery. However, these options have serious climate and environmental impacts. In view of growing concern about the release of micro-plastics and chemicals from tire granules, recycling and repurposing options in which the ELT derived product is sequestered are preferable and the use ELT in asphalt production in Norway should be re-considered. The RubberRoad project will evaluate the environmental, economic and social sustainability of producing Rubberized Asphalt solutions in Norway. It will also identify what hinders the sustainable use of rubber asphalt in bicycle paths, motorways, city roads and pedestrian walkways, despite identified advantages such as noise reduction, higher rutting resistance, increased durability, breaking black ice, thinner layers, reduction of cracking, distinct road separation/striping, shock absorption, reduction of CO2 emissions, energy savings and lower emissions to water and air. The project will enable not only applications in Norway but also internationally in countries with similar road conditions. This will make the Norwegian transport road construction and asphalt sector greener and more competitive in the context of a circular economy.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena