Tilbake til søkeresultatene

EUROSTARS-EUROSTARS

E!12528 Long-Range Unmanned Aircraft System (UAS) for Automatic Power Line Inspection and Documentation

Alternativ tittel: Langdistanse Ubemannet Fartøyssystem for Automatisk Inspeksjon og Dokumentasjon av Kraftlinjer

Tildelt: kr 5,8 mill.

Prosjektnummer:

291184

Prosjektperiode:

2018 - 2021

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Samarbeidsland:

SEVISI er et konsortium opprettet av Sevendof og SINTEF fra Norge, sammen med Visimind fra Sverige, for å gjennomføre Eurostars-prosjektet "Langdistanse Ubemannet Fartøyssystem for Automatisk Inspeksjon og Dokumentasjon av Kraftlinjer". Kraftnettet er en vital del av samfunnet, og kraftlinjer må inspiseres både årlig og etter større hendelser for å forsikre leveringssikkerhet. Dette gjøres vanligvis ved at selskap som Visimind flyr helikopter langs kraftlinjene med en sensorpakke for å hente inn bilde- og laserdata av kraftmaster og traseer, som deretter gjennomgås av eksperter fra nettselskapene for å planlegge nødvendig vedlikehold. Målet til Eurostars-prosjektet er å utvikle et nytt dronesystem for automatisk innhenting av inspeksjonsdata for kraftlinjer som reduserer kostnaden, og forbedrer helse, miljø, og sikkerhet, sammenlignet med dagens bruk av helikopter. Sevendof vil i prosjektet utvikle et dronefartøy med høy rekkevidde og flytid, assistert av SINTEF for optimalisering av aerodynamikk og vekt. Flytiden og rekkevidden gjøres mulig av en bensin-elektrisk hybridmotor som utvikles gjennom prosjektet av Sevendof. Tilhørende dronefartøyet vil en dronestasjon utvikles i prosjektet av Sevendof og SINTEF som muliggjør automatisk letting, landing, og fylling av drivstoff, for automatisk operasjon av dronesystemet uten personell i felt. Gjennom prosjektet vil Sevendof også utvikle en simulator for å validere oppførselen til dronefartøy og dronestasjoner i et realistisk miljø. Visimind sin rolle i prosjektet er å utvikle en ny utgave av sin sensorpakke med en vekt og formfaktor tilpasset inspeksjon av kraftlinjer fra dronefartøyet. Det ønskede resultatet fra prosjektet er utgangspunktet for et industrielt dronenettverk for automatisk inspeksjon av kraftlinjer, hvor et sett av kunder kan benytte den samme droneinfrastrukturen, bestående av et sett av dronestasjoner og dronefartøy, for å redusere kostnadene og forbedre tilgjengeligheten til hvert nettselskap.

SEVISI har i prosjektet utviklet og validert teknologier nødvendig for automatisk langdistanse operasjoner for inspeksjon av kraftlinjer. Prosjektet har muliggjort innovasjonssamarbeid og kommersielt samarbeid mellom Sevendof og Visimind, som har resultert i felles kommersielle prosjekter fra 2021. Videre har prosjektet resultert i vitenskapelige artikler publisert i samarbeid mellom SINTEF og Sevendof som kommuniserer oppnådd læring relatert til aerodynamisk forståelse av dronefartøy.

SEVISI is a consortium consisting of Sevendof and SINTEF from Norway, together with Visimind from Sweden, formed to carry out the Eurostars-project "Long-Range Unmanned Aircraft System for Automatic Power Line Inspection and Documentation". The power grid is a vital part of society, and power lines must be inspected both yearly and after heavy weather events to guarantee the supply of energy. This is usually handled by companies such as Visimind who fly helicopters with a sensor package to collect image and laser data of power lines and their surroundings, which are reviewed by domain experts from the utility companies to plan maintenance. The goal of the Eurostars-project is to develop a new drone system to automatically gather inspection data for power lines which reduces costs, and improves environment, health, and safety aspects compared to current helicopter usage. Sevendof will in the project develop a drone vehicle with long flight range and flight duration, with assistance from SINTEF for the optimization of aerodynamics and mass. The flight range and flight duration is enabled by a gasoline-electric hybrid engine developed by Sevendof in the project. Together with the drone vehicle, a drone station will be developed in the project by Sevendof and SINTEF, which will support automated take-off, landing, and fueling, in order to enable automated missions without personnel in the field. Throughout the project, Sevendof will also develop a simulator to validate the behavior of the drone vehicle and drone station within a realistic environment. Visimind will in the project develop a new sensor package with a weight and form factor specialized for the inspection of power lines from a drone vehicle. The desired result from the project is an industrial drone network capable of automatically gathering inspection data for power lines, where a set of utility companies can share a drone infrastructure, resulting in reduced costs and improved availability for each user.

Budsjettformål:

EUROSTARS-EUROSTARS