Tilbake til søkeresultatene

EUROSTARS-EUROSTARS

E!12592 Smart City Shopping - Fully automated order fulfillment, from the producer to the end customer

Alternativ tittel: Smart City Shopping - Fullt automatisert bestillingsoppfølging

Tildelt: kr 5,3 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

291188

Prosjektperiode:

2018 - 2022

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Samarbeidsland:

Bakgrunn: Vi står på randen av en teknologisk revolusjon som kan løse oppgaver vi bare kunne drømme om for få år siden. Automatisering er ikke bare for kontrollerbare og repeterbare oppgaver lenger. Datasyn og AI er den muliggjørende teknologien, som også muliggjør autonome kjøretøyer og robotteknologi i hjemmet som er i ferd med å realiseres. Pickr ønsker å tilby automasjons teknologi til bestillingsoppfølgingssentre sentre, som i dag er sterkt avhengig av manuelt arbeid. Dette er et marked i sterk vekst. Prosjektets visjon er å muliggjøre automatisering av online varehus slik at dagligvarer og andre produkter kan automatisk bringes til vår dør etter bestilling. I prosjektet vil det utvikles teknologi som gjør det mer attraktivt for sluttkunden å handle hjemmefra enn å dra i butikken. Pickr vil bringe fordelene med energieffektiv og rimelig automasjon til nettdagligvarehandelen. Dette vil oppnås gjennom utviklingen av en automatisk plukke og pakkestasjon for kundeordrer med integrert boks håndtering. Denne teknologien vil la nettbutikker redusere kostnadene sine og til og med la lavmarginbutikker, som online dagligvarer, kunne få en positiv fortjeneste. Automasjon har ikke blitt utviklet for denne industrien tidligere på grunn av et stort utvalg av varer til en lav pris. Slike produkter med lav margin krever en kostnadseffektiv og robust plukketeknologi. Nylig utvikling innen computervision og automasjonsteknologi muliggjør neste generasjons teknologi som kan gjøre en forskjell for dette teknologisk krevende industrisegment i rask endring. Resultater: Prosjektet har resultert i en fungerende plukkerobot som pilotkunden nå bruker i produksjon. Pilotkunden sparer tid og kostnader hver dag ved at roboten plukker ordre 24/7 uten menneskelig interaksjon og pilotkunden er i så måte meget godt fornøyd med resultatet. Pilotkunden kan starte dagen med å pakke og sende hundrevis av ordre isteden for å starte dagen med å først plukke disse ordrene. Prosjekt teamet og pilotkunden har jobbet målbevisst of motivert mot fungerende resultater for pilotkunden. Dette har krev at prosjekt teameet har måttet utforske og utnyttet flere strategier som har gitt utfordringer men også muligheter. Vi har i prosjekt teamet hele tiden vært bevisst på at det skal handle om å får det rett og ikke ha rett. Prosjektet har vist at selv om det på overflaten ser overkommelig ut å utføre effektiv og kvalitetsmessig plukking av varer ved bruk av robot så er det meget komplisert. Kompleksiteten gjelder ikke bare innen den tekniske løsningen (hardware og software) prosjekt teamet har kontroll over, men alle faktorene prosjekt teamet ikke har kontroll over. Som f.eks en vares fysiske attributter som kunne endre seg tilfeldig eller over tid, uplanlagt lyssetting som påvirker computer vision ytelsen eller at kassen roboten plukker fra ikke oppfører seg som den skal. Det ble dermed en nødvendig og verdifull dreining fra å få roboten til å plukke under perfekte omstendigheter til å gjøre den robust mot variasjoner og dermed sikre riktig og rask håndtering av avvik.

Prosjektet realiserte en plukkerobot for automatisk plukking og pakking av kundeordre. Denne løsningen brukes i dag i produksjon hos pilot kunden. Plukkeroboten opererer 24/7/365 hvor det eneste pilotkunden trenger å gjøre er å fylle på varer samt hente ferdige plukkede ordre. Pilotkunden kan med plukkeroboten starte dagen med å pakke og sende hundrevis av ordre isteden for å starte dagen med å først plukke disse ordrene manuelt. Plukkeroboten viser og beviser at robot teknologi, computer vision og AI kan hjelpe en hel industri innen plukking av varer. Dette er viktig for to grunner; 1. Effektivitet og lave driftskostnader vil være en nødvendighet for eksisterende og nye nettselskaper hvor pris, leverings kvalitet og hastighet er essensielt for å være konkurransedyktig 2. Tilgang på plukkere (mennesker) har begynt og vil bli den største utfordringer selskaper møter. Demografien og fremtidig behov for plukkere går rett og slett ikke opp Prosjektet har resultert i en ny produkt kategori i industrien som henvender seg til de selskapene som ikke har kapital og kompetanse nok til å investere i eksisterende automasjons løsninger. Vi har med dette prosjektet "senket barrieren for automasjon"

Prosjektets visjon er å muliggjøre automatisering av online varehus slik at dagligvarer og andre produkter kan automatisk bringes til vår dør etter bestilling. I prosjektet vil det utvikles teknologi som gjør det mer attraktivt for sluttkunden å handle hjemmefra enn å dra i dagligvarebutikken. AutomatMat vil bringe fordelene med energieffektiv og rimelig automasjon til nettdagligvarehandelen. Dette vil oppnås gjennom utviklingen av en automatisk plukke og pakkestasjon for kundeordrer med integrert boks håndtering, automatisk påfylling og levering. Denne teknologien vil la nettbutikker redusere kostnadene sine og til og med la lavmarginbutikker, som online dagligvarer, kunne få en positiv fortjeneste. Automasjon har ikke blitt utviklet for denne industrien på grunn av et veldig stort utvalg av varer til en lav pris. Slike produkter med lav margin krever en kostnadseffektiv og robust plukketeknologi. Nylig utvikling innen computervision og automasjonsteknologi muliggjør neste generasjons teknologi som kan gjøre en forskjell for dette teknologisk krevende industrisegment i rask endring. I prosjektet vil det utvikles en automatisk plukke og pakkestasjon som baserer seg på computervision for gjenkjenning av varer og valg av plukkepunkt. Det vil videre utvikles et system for automatisk påfylling av lager og et automatisk lager og uthentingssystem for distribusjonskjøretøy. Ambisjonen er å revolusjonere ordrehåndtering hos netthandler ved å redusere leveringstid og kutte kostnader for industrien.

Budsjettformål:

EUROSTARS-EUROSTARS