Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Integrerte Maritime Autonome Transportsystemer (IMAT)

Alternativ tittel: Integrated Maritime Transport Systems (IMAT)

Tildelt: kr 7,2 mill.

IMAT, Integrated Maritime Autonomous Transportsystems, har nå kommet til veis ende. Prosjektet har hatt sine utfordringer underveis, blant annet har Covid-panedmien medført at vi ikke har kunnet gjennomføre så mange fysiske samlinger underveis, også innleie av servicepersonell til installasjoner har vært mer krevende enn planlagt. Men vi fikk til slutt etter fem måneders utsettelse av prosjektet gjennomført både demonstrasjoner og installasjon av nødvendig teknologi som var påkrevd i prosjektet. Vi har av teknologier installert og integrert to radarer, MBR-kommunikasjonssystem, et kamera, AIS-basestasjon, vindsensorer, samt situasjonsforståelse software i form av C-SCOPE, og har også utviklet funksjonalitet i Local Information Centre (OceanInfo). Prosjektet har holdt jevn fremdrift, dog så har vi måttet utsette en del gjøremål underveis i påvente av at installasjoner har kommet på plass, som var nødvendig for å få det hele operativt. Underveis i prosjektet har vi deltatt i mange konferanser og seminarer, vi har hatt eget webinar hvor vi har presentert resultater fra prosjektet, og vi har besøkt både trafikksentraler og store havner hvor vi har fått kunnskap om utviklingen av autonomitet hos dem. I tillegg har vi hatt god dialog med flere store EU-prosjekter som VesselAI, Autoship og AEGIS, med andre nasjonale forskningsrådsstøttede prosjekter som AutoSafe, Maritime Data Space og SFI Autoship, og har også koblet oss sterkt opp mot Fjordlab-utviklingen som er forløperen til Ocean Space Centre. Parallelt med dette har vi publisert paper og hatt innslag i mange forskjellige fora. Vårt eget slutt-webinar ble arrangert den 19.5.22, her ble både prosjektets mål og resultater fra demonstrasjoner presentert. Som en oppsummerende faktor fra prosjektet så har verdien av å koble industribedrifter med forskning, samt med fremtidig operatører av autonome fartøy, og med vår referansegruppe i Kystverket og Trondheim Havn vært særdeles nyttig når kravene til infrastruktur, informasjon, trafikk og kontrollrom har blitt definert. IMAT har integrert forskjellige teknologiske datakilder sammen for økt situasjonsforståelse, som også gir en ekstra gevinst i form av økt sikkerhet da data blir satt sammen fra flere kilder. Det kan sies at dette prosjektet sammen med flere andre er med på å trygge de tekniske installasjonene som til slutt blir installert på fartøyene. Eksempelvis har de fleste av teknologiene som i dag er installert ombord i Yara Birkeland hatt sin testperiode i Trondheimsfjorden før de har blitt satt ombord i Yara Birkeland. Fremtidig mål er at denne testinfrastrukturen skal videreutvikles, nye tester gjennomføres, og at vi dermed har et pålitelig og robust testmiljø som vil gi konkurransefortrinn. IMAT har hatt som mål å se økt nytte av landbasert infrastruktur, og har derfor vært en viktig bidrag til utviklingen av integrerte maritime autonome transportsystemer.

The IMAT project has been an important site for Kongsberg Seatex and partners. New technology developed need a test period before commercialisation, a test site will give added value in the validation period. The development of the Trondheimsfjorden Test Area for Autonomous Ships is important in that sense. In IMAT, the interfaced land-based situational awareness based on camera and radar sensors to a Vessel Traffic System has been achievements that will be further exploited to become new products, or solutions to be integrated in to existing. Fusion methods where radars and cameras have been tested, that are valuable in product development for Kongsberg Seatex. Work has been done on physical installation of technology, data collection, data analysis, machine learning, sensor fusion and cross product interfacing. This have given a unique opportunity to be able to move products developed for vessels onto the shore side and interface with VTS, outside of normal scope for product development at Seatex. This will be further explored as opportunities, where also a closer collaboration with Kongsberg Norcontrol is one option for technological growth, where products and solutions from the two partners can give new business opportunities. New functions were developed and tested through KNC’s product development teams where identified, user stories were given as input to the development teams and implemented through agile SW development methods. What KNC learned through this session will be further developed and implemented into baseline product and used in future deliveries for ROC. For Massterly, an operator of autonomous vessels, the project has been important for testing technology to be used at a ROC, as well as technology to gain a higher situational awareness to be used for a safe operation of an autonomous vessel. Near future is for Massterly the establishment of a ROC in Horten to operate ASKO and Yara Birkeland vessels. Results will be further explored in the ongoing EUs project - Autoship. The sensor package from the ship together with land-based infrastructure will give the operators in the ROC better situational awareness. The demonstrations and test in IMAT gave important insight about how to configure and setup C-Scope for ROC operators. The functionality developed for interface for ship sensors was demonstrated as a pilot in this project. Further development is need to “productify” the solution. For SINTEF and NTNU the IMAT project have been important in the process of developing solutions for autonomous shipping. IMAT supports the development of Trondheimsfjorden Testa Area for Autonomous ships, which is also part of the development of the Ocean Space Centre and Fjordlab. The technology and the infrastructure developed in IMAT is important for future research and will be used in ongoing and upcoming projects.

Prosjektet skal identifisere krav til landbasert teknologi og systemer når autonome transportløsninger skal gjennomføres i et vanlig maritimt trafikkbilde med konvensjonelle fartøy i kommersiell fart, rutegående fartøy og fritidsfartøy. Oppgaven til den landbaserte infrastrukturen er primært å opprettholde kontroll og sikkerhet. IMAT vil definere og teste ut den landbaserte infrastrukturen som er nødvendig for å gjennomføre en sikker og effektiv autonom operasjon. Dette med utgangspunkt i at den landbaserte infrastrukturen skal bidra med tilstrekkelig informasjon og kontrollmulighet, uavhengig av det autonome fartøyet. Dette betyr ikke at prosjektet har som mål å erstatte alle fartøyssensorer med landbasert infrastruktur, men derimot å gjøre transportsystemet mer robust og sikkert, hvor også de forskjellige kontrollsenterene vil være inkludert i prosessen. Innovasjonen består i å videreutvikle og anvende eksisterende teknologi til å lage en landbasert sensor og kommunikasjons infrastruktur som støtter operasjonen av et autonomt fartøy, utarbeide funksjonalitet til LMC og SCC, samt utarbeide prosedyrer for samvirke mellom de forskjellige aktørgruppene som inngår i operasjonen av et fartøy. Konseptet representerer et vesentlig skritt i forhold til "state of the art" for dagens løsninger, og legger samtidig grunnlaget for at Norge skal være verdensledende innen autonome transportsystemer. Autonome transportsystemer vil i økende grad innføres i bransjen. Norge og norsk industri har gode forutsetninger for å være ledende innen det maritime segmentet for dette. Verdiskapingen ligger i hovedsak i å åpne et større marked for løsninger som tilbys i dag. Verdiskapingspotensialet henger sammen med ny omsetning i et voksende og nytt marked. Med en maritim næring i rask endring er det viktig at norsk industri er teknologisk ledende. IMAT vil medvirke til å oppnå dette målet.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2