Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Norsk mulighetsstudie - IHO S-100 Porteføljen

Alternativ tittel: Norwegian feasibility study - IHO S100 portfolio

Tildelt: kr 4,3 mill.

Morgendagens maritime operasjoner vil ha nye og høyere krav til informasjon for å kunne forbedre situasjonsforståelse, drive autonomt og kostnadseffektivt uten å gå på bekostning av sikkerhet og miljø. Disse kravene kan møtes gjennom innovativ bruk og kombinasjon av nye og eksisterende kvalitetssikrede data fra flere kilder. Prosjektet har forsket på verdiene, bruksområder og forretningsmuligheter som ligger i å kombinere datatyper basert på de nye S-100 standardene som nå utarbeides av International Hydrographic Organization (IHO). De standardene som opprinnelig var valgt ut for å testes i prosjektet var: 1. Electronic Navigational Chart (S-101) 2. Bathymetric Surface (S-102) 3. Water Level Information for Surface Navigation (S-104) 4. Surface Currents (S-111) 5. Under Keel Clearance Management (S-129) Flere av standardene var umodne og datatilgangen var svært begrenset da vi startet prosjektet. Gjennom prosjektperioden har vi nå fått testet dataprodukter basert på de fleste av de utvalgte nye standardene. Det ble planlagt, gjennomført og dokumentert fem større operasjonelle tester i prosjektperioden. - Verdens største kranskip, SLEIPNIR, inn til havn i Haugesund - Simulering av historiske anløp i Kristiansand Havn - Simulering kai anløp ny kai v/Bjergsted - Stavanger Havn - Pioneering Spirit, verdens største skip inn i trange farvann i Kristiansand og Stavanger Operasjonell test som viser “under -kjøl-klaring” på gitte tidspunkt i Tjeldsundet Gjennomføringen og resultatene fra disse kan leses på prosjektets hjemmesider (https://s-100.no/). I den siste operasjonelle testen, i Tjeldsundet, fikk vi synliggjort hvordan kombinasjon av datatyper kan bidra til bedre planlegging og situasjonsforståelse av rutevalg innenfor gitte marginer og tidspunkt. Vi er de første i verden som har demonstrert hvordan datasett som viser “under-kjøl-klaring” (S-129) kan produseres (av 3dje part), kombineres og visualiseres i sammenheng med offisielle batymetridata (S-102), elektroniske navigasjonskart (S-101) og overflatestrøm (S-111). I arbeidet med de ulike operasjonelle testene har prosjektet fått produsert, verifisert, distribuert og vist testdatasett basert på de nye og kommende S-100 standardene. De operasjonelle testene har økt prosjekt deltagernes forståelse av nye potensielle bruksområder og målgrupper underveis. Vi har i prosjektperioden avdekket flere svakheter og mangler i standardene, og prosjektet har lagt frem en mengde forslag til forbedringer til de ulike IHO S-100 arbeidsgruppene, hvor svært mange er tatt til følge og er med i nyere versjoner av standardene. Erfaringer fra prosjektet har dannet grunnlaget for etablering av en helt ny tjeneste utviklet og driftet av ECC for Kystverket. “KystGeo” sikrer dataflyt av S-102 produkter unndratt offentligheten til godkjente brukere i Kystverket. Basert på identifiserte behov, bl.a fra prosjektet, har Kartverket nå etablert fullskala produksjonslinje for S-102. Produksjonslinje for S-111 er under planlegging. Kartverket har også implementert en mer effektiv og automatisert søkeprosess for detaljerte dybdedata. Gjennom prosjektet ble det avdekket at deler av eksisterende datagrunnlag langs norskekysten er for dårlig til å produsere høyoppløselige datasett i henhold til sluttbrukerkrav. Dette bidro bl.a. til et nytt prosjekt i Kartverkets regi for å få gjort nye oppmålinger i en rekke norske havner. Nye S-102 datasett over havnene tilbys nå gjennom PRIMAR, og de involverte havnene i prosjektet har allerede fått nytte av disse oppmålingene. Elementer av 3D teknologien som er utviklet brukes nå aktivt i andre kommersielle produkter og forskningsprosjekt i Kongsberg gruppen. Planen er at teknologien skal videreføres i et nytt PRIMAR basert prosjekt i tett samarbeid med ECC. Dette for å sikre at den verdifulle løsningen utviklet for produkt visning og tilhørende funksjonalitet videreføres og når ut til en enda bredere brukergruppe. For PRIMAR vil en slik tjeneste kunne øke fokus på verdien av S-100 produkter, og være et virkemiddel for økt salg og bruk av de nye produkttypene som er tilgjengelige i dag og for fremtiden. Innovasjonen og oppnådde resultater fra prosjektet vil gi langsiktige verdier for Norge som sjøfartsnasjon. Promoteringen av resultatene, fra alle involverte parter, har vakt oppsikt og interesse både nasjonalt og internasjonalt. Norge er ansett som ledende i arbeidet med å tilpasse støtte og implementere de nye S-100 baserte produktene, og ECC anses nå for å være et internasjonalt kompetansesenter for S-100 standardene. Det norske miljøet er en viktig støttespiller for IHO, og de bruker prosjektets resultater aktivt for å synliggjøre S-100 verdiene internasjonalt.

Prosjektet har gjennom bruk av en egenutviklet S-100 demonstrator klart å bevise potensialet og verdien av nye datagrunnlag basert på IHO sin S-100 standard. De involverte sluttbrukermiljøene i prosjektet har gjennom ulike operasjonelle tester identifisert at det per nå er i planleggingsfasen av maritime operasjoner at datagrunnlagene gir mest verdi. 3D-verktøyet “S-100 Demonstrator” har vært helt avgjørende for å kunne få denne innsikten og forståelsen og vise effekten av sammenstilte data. Verktøyet har blitt brukt både til planlegging, under operasjon og i evaluering av operasjoner. Visning i et slikt verktøy kan danne bedre beslutningsgrunnlag for valg av kosteffektive ruter uten å gå på bekostning av sikkerheten. Flere av de involverte aktørene har også fått på plass bedre rutiner og prosesser som et resultat av erfaringene fra prosjektet. Gjennom arbeidet med de ulike operasjonelle testene har prosjektet fått produsert, verifisert, distribuert og vist testdatasett. Vi har i prosjektperioden avdekket flere svakheter og mangler i de utvalgte S-100 standardene. Prosjektet har lagt frem en mengde forslag til forbedringer til de ulike IHO arbeidsgruppene og svært mange av dem er tatt til følge og er med i nyere versjoner av standardene. Alle involverte parter i prosjektet har økt sitt kompetansenivå betydelig rundt de utvalgte S-100 dataproduktene. Prosjektet har vært en pådriver for å starte offisiell produksjon av nye datagrunnlag og Kartverket har nå etablert en egen produksjonslinje for offisielle batymetriske data iht S-102 standarden. I tillegg planlegger Kartverket etablering av produksjonslinjer for overflatestrøm (S-111). Gjennom prosjektperioden er det avdekket at deler av Kartverkets eksisterende datagrunnlag langs norskekysten er for dårlig til å produsere høyoppløselige datasett i henhold til de krav sluttbruker miljøet har til kvalitet og oppløsning. Dette bidro bl.a. til at Kartverket startet sitt eget prosjekt i 2020 for å få gjort nye oppmålinger i en rekke norske havner. S-100 Demonstratoren har vakt stor begeistring, oppmerksomhet og omtale nasjonalt og internasjonalt. S-100 Demonstratoren er verdens første 3D visningsverktøy hvor en har kunnet ta inn og vise sammenstilt de ulike S-100 baserte testdatasettene. Etterspørselen for å få tilgang til et tilsvarende men kommersielt tilgjengelig sluttbrukerprodukt har vært stor, både fra norske og utenlandske maritime aktører. Som en konsekvens av høy etterspørsel og tydelig behov, har arbeidet med å etablere en webbasert versjon av S-100 Demonstratoren startet. Arbeidet vil videreføres etter at forskningsprosjektet avsluttes. En videreutviklet webutgave av S-100 Demonstratoren skal etter planen inn i et nytt PRIMAR- finansiert prosjekt fra 2024. Målet er at det utvikles et 3D- simuleringverktøy som skal bli en del av PRIMAR sin tjeneste- og teknologi portefølje. Prosjektpartneren Kongsberg Digital vil ha en sentral rolle i det videre arbeidet.

International Hydrographic Organization (IHO) vil, gjennom sin universelle hydrografiske data modell, de neste årene tilgjengeliggjøre flere nye maritime produktstandarder i S-100 porteføljen. De nye standardene blir grunnlaget for nye og forbedrede produkter med en felles plattform. Sammenstilt kan de gi muligheter for å skape gode brukertjenester og forbedret informasjon til maritim næring (f.eks. havnæringen, havner, autonomi, navigasjon og planlegging) og nye forretningsområder for systemleverandører og andre i verdikjeden. Prosjektet vil forske på muligheten for å tilby verdifull informasjon til sluttbrukermarkedet basert på ulike kombinasjoner av disse nye standardene. Nøkkelen ligger i å kunne tilgjengeliggjøre og presentere dette slik at det gir verdier for flere. Prosjektet vil gjenbruke og videreutvikle en demonstrator som er et resultat av et tidligere NFR-støttede forskningsprosjekt ( “S-102 Demonstrator”). I prosjektperioden vil det i første omgang teste ut, sammen med en utvalgt referansegruppe, hvilke sammenstillinger som gir mest verdi og hvordan disse best kan fremstilles, hvilken brukerfunksjonalitet som blir nødvendig i samsvar med nye datakilder, og hvordan slike data best kan distribueres. Resultatet av dette tas så med inn i videre produktutvikling og tilrettelegging for distribusjonstjenester av de nye datatypene. En av de største utfordringene i prosjektet er knyttet til at standardene ikke er ferdigstilte, og det ikke er enkel tilgang til testdata i Norge. Dette vil håndteres gjennom internasjonalt samarbeid med andre etablerte prosjekt og sjøkartverk hvor tilgangen til data og kilder er større. ECC er involvert i flere IHO’s standardiseringsgrupper og vil kunne påvirke, i en tidlig fase, de endelige versjonene av standardene basert på funn og innspill fra produsenter av data og sluttbrukere. Dette vil igjen kunne føre til at standardene er tilpasset produsenter, systemleverandører og brukerbehov i mye høyere grad.

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2