Tilbake til søkeresultatene

SAMRISK-2-Samfunnssikkerhet og risiko

Sharing incident and threat information for common situational understanding

Alternativ tittel: Informasjonsdeling for felles situasjonsforståelse

Tildelt: kr 11,0 mill.

INSITU-prosjektet har hatt som mål å utvikle kunnskap og løsninger for effektiv informasjonsdeling mellom beredskapsaktører. Tross økende tilgang på digitale informasjonstjenester med relevans for beredskap og krisehåndtering er det fortsatt manglende oversikt over hvordan denne informasjonen effektivt kan innhentes, og hvilke behov som eksisterer for informasjonsdeling mellom de ulike aktørene som samhandler i en krisesituasjon. De forskjellige etatene bruker også ulike begreper, noe som utfordrer effektiv krisekommunikasjon og koordinering av ressurser. Videre mangler det standardisering av digitale karttjenester som støtter tverretatlig samarbeid i beredskap og krisehåndtering. I INSITU har vi utredet løsninger for å etablere en felles situasjonsforståelse ved komplekse operasjoner som krever samarbeid mellom flere aktører. Dette omfatter systematisk kartlegging av informasjonskilder og informasjonsbehov i ulike faser av en krisesituasjon. Prosjektet har utviklet et verktøy for effektivt begrepssøk fra relevante kilder (INSITU TERMER) og metoder for harmonisering av terminologi og begrepsbruk. Et arkiv med beredskapssymboler er utviklet for å støtte harmonisert forståelse og bruk av disse i ulike kartsystemer. Tilgjengelig funksjonalitet i ulike kartsystemer som benyttes av beredskapsaktører i dag er analysert, og en oversikt over nødvendige funksjoner for etablering av et kartbasert situasjonsbilde er beskrevet med eksempler. I tillegg er det utviklet en prototype av et interaktivt visuelt grensesnitt for å teste ulike kartfunksjoner for å støtte en felles situasjonsforståelse. Applikasjonen Square er utviklet som en elektronisk møteplass for samhandling, der aktuelle beredskapsaktører kan inviteres inn for å dele informasjon i et kartgrensesnitt. Brukervennlighet er vektlagt i utviklingen av dette systemet, som er særlig egnet for bruk i planlegging, gjennomføring og evaluering av beredskapsøvelser. Med funksjonalitet for tilbakespilling av handlinger foretatt i systemet underveis i en hendelse gir Square mulighet for systematisk gjennomgang og læring. Partnerne i INSITU har tverrfaglig ekspertise innenfor krisehåndtering, informasjonssystemer, GIS, samhandling og harmonisering av terminologi. Prosjektgruppen har hatt tett samarbeid med aktører som har ansvar for forskjellige områder innen samfunnssikkerhet og beredskap, gjennom prosjektets referansegruppe og øvrige kontakter. I tillegg til intervjuer og diskusjonsmøter har dette omfattet årlige workshops og gjennomføring av øvelser i regi av prosjektet for å validere prosjektets resultater. Alle resultater og leveranser i prosjektet er tilgjengelig fra prosjektets hjemmeside (insitu.uia.no), i form av prosjektrapporter, vitenskapelige publikasjoner og applikasjoner. Det er også laget en video som oppsummerer resultatene fra prosjektet (se https://insitu.uia.no/resultater/). Leveransene fra prosjektet nevnt over har et stort potensiale for å bidra til mer effektiv samhandling mellom beredskapsaktører. TERMER-applikasjonen er implementert på nettsidene til Hovedredningssentralen og Næringslivets sikkerhetsorganisasjon og vil kunne utnyttes ved planlegging og gjennomføring av tverrsektorielle øvelser (for eksempel Barents Rescue). Applikasjonen vil også understøtte videre arbeid med standardisering av terminologi innen sikkerhet og resiliens (NS-ISO 22300). TERMER planlegges også integrert i undervisningstilbud innen beredskap og krisehåndtering. Resultatene fra arbeidet med kartstøtte for felles situasjonsforståelse har avdekket mangler ved eksisterende løsninger, og identifisert konkrete forslag til funksjonalitet som bør inngå i verktøy for etablering av kartbasert felles situasjonsbilde. Disse anbefalingene legges til grunn ved modernisering av kartstøtte fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Applikasjonen Square vil også bli benyttet til planlegging og gjennomføring av øvelser i DSB, Avdeling for Nød- og beredskapskommunikasjon. Systemets funksjonalitet for evaluering kan bidra til mer effektiv læring fra øvelser, som i dag rapporteres som mangelfull og ressurskrevende av beredskapsaktører. Gjennomføringen av en større digital skogbrannøvelse i prosjektet har avdekket viktige forbedringspunkter knyttet til verktøy, prosedyrer og opplæring i forbindelse med håndtering av større skogbranner. Dette omfatter blant annet behov for klare prosedyrer for hvilken kartbasert informasjon som skal formidles fra taktisk til strategisk nivå, og metoder for å filtrere bort informasjon som blir lagt inn av mannskapene på taktisk og operasjonelt nivå, samt legge til informasjon fra strategisk nivå i kartløsningen. Disse resultatene har også overføringsverdi til håndtering av andre typer større hendelser, og forbedringspunktene er til videre behandling i DSB.

The knowledge and solutions developed in the project contribute to more effective information sharing for establishing common situational understanding between emergency stakeholders at the tactical, operational and strategic levels during and after complex emergency events. This contributes to strengthened societal resilience through more effective response capability and more systematic learning from exercises and real events. More specifically, the project has developed a set of software tools and resources that support common understanding and use of terminology, map symbols and map functions among emergency responders. Further, an application called Square has been developed as a pilot for an electronic collaboration platform, where relevant emergency responders can be invited in to share information and interact in a common map interface. This tool has potential to be further developed into a commercial product used for conducting and evaluating emergency exercises. Lack of systematic evaluation and learning from exercises is a challenge pointed to be several emergency stakeholders today, and contributing to more effective practices for this can thus have a significant impact. The INSITU TERMER application supporting terminology search is already in use by the Joint Rescue Coordination Centres and the Norwegian Industrial Safety Organisation (NSO). Possible integration of the TERMER and Square applications with the CIM system developed by F24 is currently being considered. CIM is the main crisis management system in use in Norway with approximately 900 organisations in public and private sector as customers. Such integration thus will have a potential for further widespread dissemination of the project results among Norwegian organisations. The Square application is also in a commercialization process at University of Agder. DSB will use Square for planning and conducting exercises in the Department for Emergency Communication (Avdeling for Nød- og beredskapskommunikasjon), as a tool for visualizing the operational status of critical communication infrastructure during emergencies. There is also a further potential for utilising the project results in education and training of emergency responders from different sectors.

Emergency responders lack support to effectively share information and establish a common operational picture (COP), for reaching shared situational understanding of threats and incidents. This challenge is multifaceted: 1) lack of a systematic overview of information elements that are critical to share in different crisis scenarios; 2) no common map interface in place using standard symbols; and 3) different terminologies used across disciplines, resulting in possible communication problems in multi-agency collaboration. The INSITU project will address these challenges by developing systematic support for enhanced situational understanding. The solution will provide a common map interface, integrating harmonisation of terminology and collaboration support for information sharing and synthesis. The enhanced COP will also support evaluation and learning from exercises and incidents. The project is coordinated by the Centre for Integrated Emergency Management (CIEM) at the University of Agder, in collaboration with NTNU, Tingtun AS, One Voice AS, the County Governor of Agder, Center for Advanced Research in Emergency Response at Linköping University, and the University of Sydney. A reference group of key emergency stakeholders secures close interaction with end users. An interdisciplinary team of experts in emergency management, geographic information systems, terminology harmonisation and digital collaboration, will work together to solve the R&D challenges related to information synthesis, geovisualization, terminology harmonisation, interoperability and collaboration scripting. The project will result in improved capabilities for emergency responders in sharing and using information from different sources, which ultimately will strengthen societal resilience. Close interaction with end users, and participation from technology developers and vendors will facilitate uptake of the project results among emergency stakeholders.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

SAMRISK-2-Samfunnssikkerhet og risiko