Tilbake til søkeresultatene

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2

Sailbuoy for krill

Alternativ tittel: Seilbøye for krill

Tildelt: kr 3,5 mill.

Prosjektnummer:

296183

Prosjektperiode:

2019 - 2022

Geografi:

Seilbøyen (sailbuoy.no) har bevist sin operasjonelle robusthet gjennom å krysse Atlanterhavet uten menneskelig medvirkning. Den er en liten farkost som blir drevet fram ved vindkraft og der solenergi fornyer energien som trengs til datainnsamling og kommunikasjon. Seilbøyen kommuniserer over satellittnettet og operere en rekke av de viktigste sensorene for overvåkning av de marine økosystemene og dets ressurser. Seilbøyen har demonstrert evne til å a) samle data, b) rapportere resultater i nær sann tid, og c) ta mot operasjonsplaner fra oppdragsgiver. «Sailbuoy for krill» (S4K) er et prosjekt som skal demonstrere direkte anvendelser av denne innovative farkosten i kommersielle operasjoner knyttet til høsting av krill i det sensitive miljøet i Antarktis. Aker Biomarine er prosjektleder i S4K og har som hovedmål å: 1. Å utvikle autonome digitale løsninger som forbedre kostnadseffektiviteten i fiskeriet og minske miljøavtrykk ved å minimalisere uproduktiv fartøytid gjennom redusert leiteaktivitet 2. Bidra til bærekraftig utnytting av ressursen ved å supplere data til organisasjoner som har forvaltningsansvar for ressursene i Antarktis Tilleggsformål: a) Implementere tilleggsløsninger for den norske pelagiske flåten, og b) Etablere et industriprodukt for markedene innen fiskeri og marin forskning. Prosjektet ledes av Aker Biomarine og har også med Liegruppen som bruker i norske farvann. Produsenten, Offshore Sensing, er også med i prosjektet og ønsker å utvide anvendelsesspekteret for sitt hovedprodukt. Havforskningsinstituttet er med fra forvaltningssiden og ser at produktet kan samle inn nyttige data i perioder og områder uten fartøydekning. NORCE er en avgjørende leverandør av program og maskinvare og skal optimalisere de digitale systemene sammen med Offshore Sensing til et fullverdig kommersielt produkt. Framdriften er i 2020-2021 forsinket på grunn av Covid-19. Planlagte feltarbeid for forskere er kansellert og integrering med forskning kan derfor ikke gjennomføres. Prosjektet fikk en forlengelse fram til 30 juni 2022 for å kunne gjennomføre omsøkte planer. Det er innsamlet betydelige mengder data som er under bearbeiding og publisering nå. Alle feltforsøkene viste større operasjonelle utfordringer enn vi hadde forutsett. Det ble derfor brukt uforholdsmessige store ressurser på oppgradering og forbedringer. Aker Biomarine har arbeidet tett med Offshore Sensing for å få en funksjonell farkost, noe som har påført prosjektet betydelige ekstrakostnader. En betydelig milepel ble passert i 2022 når bøyen opererte etter instruks ved Sør-Orknøyene mens fisket foregikk i Brands Field Straight. Basert på informasjon fra seilbøyen kunne en av båtene reise fra et middelmådig fiske til bedre forekomster ved Sør-Orknøyene. De operasjonelle forsøkene har nå vist at S4K: - Kan gjennomføre vitenskapelige transekt for innhenting av akustiske overvåkningsdata av krill. - Observer krill nær overflaten som ellers er utilgjengelig for fartøyenes ekkolodd. Dette er viktig både for krillfiske og forskning. - Kan samle inn data i et område mens moderfartøy fisker et annet sted og dermed effektivisere fiske og redusere karbon fotavtrykk. - Er sårbar for de røffe forholdene i Antarktis der gjentatte kollisjoner med is er en stor belastning på seil og skrog. Dette er forbedret underveis, og erfaringene vil inkluderes i de operasjonelle rutinene for farkosten. Aktiviteten i norske farvann har vært mindre enn planlagt. Innspill fra Liegruppen var viktig under utviklings og test-løpet, men det trengs mer erfaring fra realistiske feltforsøk for å kvalifisere farkosten for bruk i norske farvann. Aker Biomarine tar S4K med inn i en større satsing på autonom teknologi som skal brukes i krillfiske. Prosjektet anses som vellykket på tross av de mange operasjonelle utfordringene. Selskapet vil fortsette å arbeide med forskningsmiljøene om datainnsamling og datadeling til felles beste.

Prosjektet har utviklet og forbedret en autonom farkost (Sailbuoy) til bruk i Antarktis. Den er også prøvd ut under norsk forhold. Farkosten er spesielt egnet for langtidsobservasjoner i område der fiskeriet ikke foregår. Aker Biomarine har med suksess stimet lange distanser basert på akustiske registreringer observert med S4K. Systemet har fått et nytt effektivt prosessering, kommunikasjons og dataoverføringssystem, som gjør det egnet for oppgaven. Det er også vist at systemet kan gjennomføre rutineobservasjoner for forskning og overvåkning. Dette vil ikke bare være viktig i Antarktis, men også i norske farvann vil systemet kunne fylle hull i kunnskapsgrunnlaget, som ellers ville bli for dyrt å gjennomføre med eksisterende fartøybaserte systemer. Systemet blir nå tatt med videre i Aker sin satsing på autonome systemer. For dem er viktig å få løst utfordringer knyttet til operasjoner i områder med is, før etablering av et endelig produkt. For operasjoner i norske farvann trengs mer felterfaring, men ellers burde eksisterende produkt kunne gjøre jobben med de begrensningene som er påpekt av Havforskningsinstituttet; slik som manøvreringsevne i kystområder og lite utviklede system og metoder for utsetting og ombordtaking. For begge områdene ville en et enklere, mindre energislukende og billigere akustisk system gjøre produktet mer konkurransedyktig. Dette er viktig få å kunne sette flere bøyer inn i en jobb når farten begrenser dekningsgraden. Vi mener at prosjektet har skapt en prototype på et produkt som kan bli et viktig instrument for fiskeri og forsking i Antarktis så vel som i norske farvann. Systemet kan styrke bærekraften i næringen så vel som i overvåkning. Produktet vi ha betydelig interesse i et internasjonalt marked innen både fiskeri og forskning/overvåkning.

Sailbuoy for krill (SB4Krill) is based on the specific challenges associated to fisheries of krill in Antarctic waters but include also a fish component from the Norwegian fishing industry to ensure that the development satisfies a more general approach. The development aims at satisfying not only the fishing industry market, but also needs of associated research, monitoring and management. The krill industry emphasizes this due to the increasing number of requests and requirements from CCAMLR (Commission for the Conservation of Antarctic Marine Life www.ccamlr.org) following the concern of human impacts on these vulnerable krill-based ecosystems under global warming. The Sailbuoy has demonstrated its operational robustness (Sailbuoy.no) and the industry consider this autonomous technology an efficient tool of two reasons: a) The SB4Krill enhances cost-efficiency of the fishing operation through reduction of searching time for biomass distribution outside the range of vessel instrumentation, both in the vessels’ nearfield as well as when the SB4Krill operates autonomously at distant fishing locations. b) The SB4Krill supports the sustainability of the industry through collecting research data requested by CCAMLR without using resource demanding vessel time, also during periods with no fishing activity,. The project includes a strong group technologist, scientists ((Offshore Sensing, Norce, Institute of Marine Research (IMR)) and representatives from operational fishing industry (Aker Biomarine (AB), Lie-gruppen) that will ensure an efficient combination of practical experience and theoretical knowledge. With this basis the SB4Krill will be developed through a continuous interaction between testing and development. AB, the project owner, and IMR, management adviser, envision a new industry invention taking a strong foothold in the fishing industry thus creating a product that in coming years will be further developed to satisfy both industry and research demands.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

MAROFF-2-Maritim virksomhet og offsh-2