Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Autonomous icing protection solution for unmanned aircraft rotors

Alternativ tittel: Autonom is-beskyttelses løsning for ubemannede fly-rotorer

Tildelt: kr 6,4 mill.

I prosjektet "Autonomous icing protection solution for unmanned aircraft rotors" var målet forskning og utvikling knyttet til hvordan is bygger seg opp på propellene til ubemannede fly, samt hvordan sistnevnte kan mitigeres. Påbygging av is på flyets overflater er et kritisk og komplekst problem for alle fly som opererer under isingsforhold. Isingsforhold er et globalt fenomen som typisk oppstår ved temperaturer mellom -20 til +5ºC, når flyet opererer i regn eller snøvær eller flyr gjennom i skyer. Konvensjonelle fly har innebygde systemer for anti-ising, men disse er ikke overførbare til ubemannede fly grunnet SWaP (size, weight and power) parametere. For ubemannede fly (UAV) er ising på propellene ansett å være en av de største operasjonelle risikofaktorene, og i dag settes UAVene på bakken dersom det er fare for ising på grunn av risikoen for at flyene styrter. Forskningen i prosjektet har gitt kunnskap om hvordan isen bygger seg opp på propellblader under isingsforhold, også tatt i betraktning kompleksiteten knyttet til det dynamiske mijøet skapt av propellens hurtig roterende bevegelser. Denne kunnskapen reflekteres i algoritmer som igjen ligger til grunn for et prototype isbeskyttelsesløsning (IPS) for propellen. Gjennom iterativ utvikling og testing på lab samt i isingsvindtunnell møter IPS prototypen for propell utfordringene knyttet til energioverføring fra motor (statisk) til propellen (dynamisk), samt homogen og autonom varmefordeling til propellbladene.

The project has brought forward the first prototype ice protection system for unmanned aircraft ready for industrialization, particularly addressing propeller icing. Handling the icing problem is a key enabler for the complete UAV industry, as operation currently is severely limited by icing conditions - worldwide. Unmanned aircraft as a spearhead for the green change in the aviation industry hence relies on efficient ice protection systems to meet safety requirements. Two patents have been filed as part of the project and the prototype is ready for the next development phase of customer-driven integration as well as flight tests.

UBIQ Aerospace addresses one of the largest problems in the unmanned aircraft industry, in-flight icing. This is done through the development of intelligent icing protection solutions for unmanned aircraft (the D•ICE technology), based on research conducted at the Autonomous Marine Operations and Systems (NTNU AMOS) Research Centre of Excellence at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU). The D•ICE technology for rotors (D•ICEROTORS) enable unmanned aircraft operations that are currently impossible, considering propulsion rotors on fixed-wing unmanned aircraft as well as rotary-wing unmanned aircraft (helicopters and multi-rotors). Present icing mitigation strategies include delaying, moving or cancelling operations, while operations performed during atmospheric conditions conducive to in-flight icing are conducted under the overwhelming risk of crashing the aircraft. Today, some operators experience that more than 50% of their operations are affected by icing, on occasion with devastating consequences. Aside from the large competitive advantage D•ICEROTORS offers, the technology has potentially lifesaving enabling capabilities, as applications of unmanned aircraft are moving into search and rescue, and disaster relief operational fields. The product has many secondary markets, such as manned aircraft and wind energy. Answering the imploring industry, UBIQ Aerospace are looking to validate the technology through a physical prototype. The objective of the proposed project is to assess feasibility of the D•ICEROTORS technology, develop a prototype for validation, with an MVP as the natural final delivery.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena