Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Nytt flertrinns rensekonsept for rent vegvann

Alternativ tittel: New multistage concept for treatment of road water

Tildelt: kr 3,9 mill.

Prosjektnummer:

296325

Prosjektperiode:

2019 - 2024

Midlene er mottatt fra:

Geografi:

Samarbeidsland:

Gjennom prosjektet vil vi kunne bidra til at vegvann renses bedre og i større grad enn tidligere. Dermed kan vi ta bedre vare på det ytre miljø. Avrenning fra veg (vegvann) inneholder forurensninger i større eller mindre grad. Forurensingene er vegstøv, tungmetaller (bly, zink, kopper, kadmium, krom, kvikksølv, nikkel, arsen), næringssalter (fosfor), olje, salt, organiske miljøgifter (PAH) og mikroplast. Forurenset vegvann representerer et økende problem på grunn av økt trafikk og klimaendringer. Utslipp til vann, elver og bekker kan endre den kjemiske og økologiske tilstand. Kravene til rensing av vegvann skjerpes og nye løsninger etterspørres, ikke bare i Norge, men også i andre land. Målet for prosjektet er å utvikle ett nytt flertrinns rensekonsept basert på et multifunksjonelt lukket sedimentasjons- og rensebasseng i kombinasjon med nye kompakte for- og etterbehandlingstrinn for best mulig renseeffekt. Utviklingsarbeidet skal få frem modulbaserte elementer på hvert rensetrinn slik at de ulike rensetrinnene kan tilpasses lokale forhold. Det er bygget et nedgravd multifunksjonelt sedimentasjons- og rensebasseng ved FV505 som tjener som pilotprosjekt og læringsarena. Anlegget er satt i drift. Atkomst for inspeksjon, måling og prøvetaking i innløp og utløp er etablert. Det er nå bygget en 3D flowmodell for anlegget. Modellen er fleksibel slik at den kan tilpasses ulike måleprogram. Den kan også benyttes i tilpasningen av fremtidige anlegg. Modellforsøk har gitt en rekke interessante resultater. Anlegget ved FV505 er instrumentert for kontinuerlig overvåkning slik at 3D flowmodellen kan kalibreres og benyttes til å modellere renseeffekt. Det pågår et prøvetakingsprogram med tilhørende kjemiske analyser for å komme frem til hvor stor rensegrad det kan oppnås gjennom sedimentasjon for ulike forurensende stoffer. Dette settes opp mot best practice fra tidligere prosjekter i Norge og andre utvalgte land. Undersøkelser av renseeffekten for mikroplast er også igangsatt. Resultatene av analyser av prøver fra det nedgravede sedimentasjons- og rensebasseng blir sammenlignet med resultater fra et tradisjonelt åpent rensebasseng som er bygget på en annen del av det samme veg strekket. For å øke rensegraden ytterligere, kan det være nødvendig med filtrering etter sedimentasjonen. Ulike filtermaterialer og filterkonstruksjoner vil bli testet. Det er identifisert to typer filtermateriale som i laboratorietester har vist gode renseegenskaper spesielt for tungmetaller. Testanlegg for test av filtermateriale og funksjon vil bli igangsatt i nær fremtid. Det er gjennomført to masteroppgaver som dokumenterer renseeffekten av anlegget. Resultater fra testene ved anlegget ved FV505 er benyttet i design av et annet renseanlegg som er bygget og er i drift på Kroheia i Sokndal kommune. Det vil også kunne tjene som en pilot og referanse Her har KNA Raceway bygget et motorsportsanlegg, hvor det er krav til rensing av avrenningen fra kjørebanen. Anlegget ble åpnet i juli 2021. Også her vil det bli foretatt målinger og analyser av funksjon og rensegrad. Dette anlegget vil gi verdifull informasjon til det videre utviklingsarbeid. Prosjektet RentVegvann ble startet 1. mai 2019 og det løper over en periode på fire år. Partnerskapet består av Skjæveland Gruppen AS som er prosjekteier, mens Storm Aqua AS er prosjektleder. I tillegg deltar Leca Norge AS. Forskningspartnerne er SINTEF, NTNU, NIVA og Københavns Universitet.

RENTVEGVANNs overordnede ide er å utvide porteføljen av løsninger som kan brukes til rensing av vegvann. I prosjektet vil det bli satt fokus på å utvikle et nytt flertrinns rensekonsept basert på et kombinert fordrøyningsmagasin og sedimentasjonsbasseng inkludert nye kompakte for- og etterbehandlingstrinn for best mulig renseeffekt. I utviklingsarbeidet vil det bli satt fokus på å utvikle modulbaserte elementer på hvert trinn for fleksibel kombinasjon og stedstilpasning. Prosjektet vil dokumentere det nye rensekonseptet ved å designe, optimalisere og etablere prototyper som vil bli testet ut under reelle under reelle forhold ved ulike testlokasjoner der prosjektpartnerne er involvert i overvannshåndteringen. Det er planlagt minst 1 års prøvedrift ila. av prosjektet. Innovasjonen i prosjektet er rettet mot både produktutvikling og produkttilpasning og vil fokusere på å bli et bærekraftig alternativ som møter nye rensekrav for vegvann. Resultatet fra RENTVEGVANN vil være et nytt modulært flertrinns rensekonsept med dokumentert renseeffekt og tilhørende dimensjonerings-, drifts- og vedlikeholdsveiledere. Skjæveland Cementstøperi og Storm Aqua samarbeider om overvannsproblematikk, dels i form av utvikling av nye løsninger, og dels i form av rådgivning om praktisk overvannshåndtering. Skjæveland Cementstøperi er prosjekteier, mens Storm Aqua leder prosjektet. Leca, som leverer filtermateriale, er prosjektpartner. Forskningspartnere er SINTEF, NTNU, NIVA og Københavns Universitet. Prosjektet vil omfatte etablering av en innovasjonsarena slik at andre aktører kan ta del i innovasjonsarbeidet og få tilgang til ny kunnskap.

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena