Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Samarbeid om opplæring for minoritetsspråklige unge og unge voksne

Alternativ tittel: Training for minority youth and young adults

Tildelt: kr 6,1 mill.

Målgruppa for dette prosjektet er ungdom og unge voksne med minoritetsbakgrunn som har bodd kort tid i Norge. Prosjektet handler om forsøk med nye opplæringsformer for denne gruppa, og nye måter å organisere og tilrettelegge selve opplæringssituasjonen. Stikkord er helhetstenking, samarbeid på tvers av etats- og forvaltningsnivåer, og differensiering og skreddersøm. Dette er noe av bakgrunnen for flere innovasjonsprosjekter i Trøndelag i skjæringspunktet voksenopplæring ? videregående opplæring, videregående opplæring ? arbeidsliv. Prosjektet omfatter samarbeidsforsøk ved Trondheim voksenopplæringssenter og fire videregående skoler i Trondheim, samt videregående skoler i to mindre kommuner nord i Trøndelag. Prosjektet er delt inn i tre arbeidspakker: 1. Opplæringstilbudet til minoritetsungdom på videregående skoler i Trondheim ? et samarbeid mellom kommunen og fylkeskommunen (MinoUng). 2. Minoritetselever med behov for mer rådgiving/ karriereveiledning, og lengre og mer arbeidsrettede opplæringsløp (Lange løp). 3. Sammenligning av opplæringstilbudet i Trondheim med tilbud til samme målgruppe i en mindre og en mellomstor kommune. Prosjektets overordnede mål er bedre integrering gjennomer målrettet, individtilpassede og helhetlig opplæring. PÅ individnivå har prosjektet som mål å bidra til bedre norskkunnskaper, økt mestring av det skolefaglige, mer målrettet karriereveiledning med sikte på mer treffsikre utdannings- og yrkesvalg, samt å utvikle bærekraftige sosiale nettverk og unngå utenforskap og marginalisering På systemnivå vil prosjektet bidra til utvikling av nye organisasjons- og arbeidsformer, tettere samarbeid og mer sømløse overganger mellom voksenopplæring og videregående skole, utvikling av en større tiltaksvifte i overgangen skole-arbeidsliv, forpliktende samarbeid mellom instanser og faggrupper som har betydning for minoritetsspråkliges opplæringssituasjon, samt økt forståelse av innvandrere som ressurs.

-

Trondheim kommune og Trøndelag fylkeskommune har i flere år arbeidet for å utvikle et mer helhetlig og mer tilpasset opplæringstilbud til ungdom og unge voksne med minoritetsbakgrunn. Det er gjennomført små og store prosjekter for å møte elevgruppas varierende behov. Eksempler er egne alfabetiseringsklasser, egne ungdomsgrupper for elever som tar grunnskoleopplæring som voksenopplæring, ulike typer innføringstilbud i videregående skole og tilbud om pedagogisk rehabilitering for elever med traumebakgrunn. Det har også vært samarbeidsprosjekter mellom kommunen og fylkeskommunen for å tilby minoritetselever et tilpasset fagopplæringstilbud. I tillegg til dette har det i flere år vært et tett samarbeid mellom Trondheim voksenopplæringssenter, Kvalifiseringssenteret for innvandrere, Flyktningtjeneste og NAV for å gi eleven et helhetlig tilbud. De fleste av prosjektene har vært vellykkede, men hovedproblem har vært at mange av prosjektene har vært kortvarige og har hatt lite fokus på systemutvikling og varige organisatoriske løsninger. Trondheim kommune og Trøndelag fylkeskommune har nå utviklet en samarbeidsmodell for opplæring av denne målgruppa - med utprøving av grunnskoleopplæring i videregående skole, mer målrettet karriereveiledning og et tettere samarbeid mellom skole og bedrift. Dette prosjektet vil ha et helhetlig fokus på opplæringstilbudet til unge/unge voksne med minoritetsbakgrunn. På individnivå handler det om å se hele eleven – om språk, fag, helse og sosial situasjon. På systemnivå handler det om organisering, samarbeid og faglig tilrettelegging. Vi vil fokusere på to innovasjonsprosjekter: MinoUng og Lange løp. Det første er et samarbeid mellom Trondheim voksenopplæringssenter og fire videregående skoler i Trondheim. Det andre er et samarbeidsprosjekt mellom voksenopplæring, videregående opplæring, NAV og arbeidsliv. Tredje del er et komparativt prosjektet der vi studere opplæringstilbudet i kommuner med ulike størrelse i Trøndelag.

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder