Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Smart, transparent and sustainable food supply chains

Alternativ tittel: Smarte, transparente og bærekraftige verdikjeder for mat

Tildelt: kr 9,6 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

296686

Prosjektperiode:

2019 - 2024

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Geografi:

Samarbeidsland:

DigiMatprosjektet handler om å utnytte mulighetene som ligger i IKT og moderne teknologier i kombinasjon med logistikkompetanse for å utvikle en mer effektiv verdikjede for norske dagligvarer. Gjennom smart planlegging og styring kan vi øke ressursutnyttelsen og redusere sløsing og matavfall - og på den måten bidra til å gjøre hele sektoren mer bærekraftig. Brynild AS, Mills AS og andre norskeide næringsmiddelprodusenter konkurrerer i stor grad på å tilby kundene gode og trygge merkevarer til lave priser. Disse bedriftene konkurrerer mot store internasjonale aktører med globale og effektive høyvolum verdikjeder. For å øke konkurransekraften er det behov for å styrke bedriftenes evne til å drive verdikjeden effektivt. Norske aktører må være smartere enn konkurrentene i å møte varierende etterspørsel i markedet - med minst mulig forbruk av ressurser gjennom hele verdikjeden. I DigiMatprosjektet har Brynild (prosjekteier), Mills, H. I. Giørtz og Leman Norway slått seg sammen med PA Consulting, SICK, de ledende IT-leverandørene Relex Solutions og BI Builders - og noen av Skandinavias fremste forskere innen dagligvare, matverdikjeder og IKT ved NTNU, Høgskolen i Østfold og Aalborg Universitet. Sammen utnytter vi vår kompetanse innen IKT, nye teknologier og logistikk til å skape nye og smartere løsninger for den norske verdikjeden for dagligvarer. Prosjektaktivitetene har fokus på tre hovedområder. 1) Smart etterspørselsplanlegging og produksjonsstyring Framveksten av Industri 4.0 og tilhørende teknologier gjør det mulig å samle inn og dele mer data, og andre typer data, både fra produksjon og verdikjede. I prosjektet undersøker vi hvordan næringsmiddelprodusenter kan bruke disse dataene til å gjøre planlegging og styring smartere og mindre ressurskrevende, bl.a. ved bruk av maskinlæring og andre avanserte metoder for analyse, simulering og visuell beslutningsstøtte. Med «smart» menes her planlegging og styring som er mer dynamisk, integrert og i (nær) sanntid - hvor data omgjøres til informasjon som kan brukes til beslutningsstøtte. I prosjektet undersøker vi bl.a. hvordan en produsent kan bruke detaljert salgsinformasjon fra butikker til å lage bedre prognoser og produksjonsplaner, spesielt for nylanseringer og kampanjer. I tillegg undersøker vi hvordan eksterne data kan kombineres med interne data for å dynamisk justere f.eks. dagsplaner, ukeplaner og batchstørrelser. 2) Smart logistikk i produksjon og lager Næringsmiddelproduksjon har høy grad av automatisering i produksjonsprosessene. Likevel er det fortsatt mange manuelle prosesser knyttet til håndtering og forflytting av materialer og varer. Mobile roboter for automatisering av vareplukking i lager er under utvikling (se f.eks. https://bit.ly/3Dfgon7). I DigiMat har vi derfor utviklet flere modeller for å bestemme hvilke produkter som bør plukkes av roboter og hvilke som skal plukkes av mennesker. Målet er å redusere antall kg løftet av mennesker (og derigjennom unngå belastningsskader) og samtidig samle produkter i samme varekategori for å gjøre plukking på lager og etterfylling av hyller i butikk mer effektivt. Vi har også sett på hvordan man kan gjøre tildelingen av lagerlokasjoner mer dynamisk og systematisk for å øke effektiviteten i plukkoperasjonene, samt bruke informasjon fra verdikjeden for å gjøre planlegging og styring av lagerdriften mer effektiv og dynamisk. 3) Visuelle analyser for beslutningsstøtte For å understøtte beslutningstaking i verdikjeden, må data fanges, deles og analyseres. Gjennom visuelle analytiske verktøy kan relevant informasjon skreddersys og presenteres til ulike typer beslutningstakere og derigjennom muliggjøre løpende overvåkning, diagnose og gode beslutninger. Som et utgangspunkt for denne aktiviteten har vi kartlagt ulike teknikker og metoder for utvikling av visuelle analytiske verktøy og studert hvordan disse kan brukes for å støtte sentrale logistikkprosesser i verdikjeder. Konsortiet driver aktiv formidling og resultatspredning. Vi har etablert et tett samarbeid med Dagligvareleverandørenes Forening (DLF), hvor resultater fra prosjektet formidles til DLFs over 100 medlemsbedrifter gjennom seminarer, webinarer og besøk i NTNUs Logistikk 4.0-laboratorium. Siden starten har vi arrangert fire seminarer/webinarer og holdt 16 innlegg på internasjonale, nasjonale og bedriftsinterne workshops, seminarer og konferanser. I 2021 samlet tre webinarer i snitt rundt 40 deltakere fra prosjektets målgruppe blant produsenter og leverandører til norsk dagligvarehandel. I tillegg har vi siden oppstarten publisert ni vitenskapelige journalartikler, ett bokkapittel, en doktorgradsavhandling (ikke prosjektfinansiert), 19 masteroppgaver og 14 andre rapporter.

-

Brynild Gruppen, Mills and other Norwegian-owned food producers to a large degree compete by offering customers high-quality and safe brands at reasonable prices. Within the sugar confectionary and snacks segment, we in Brynild with our turnover of 706 mill. NOK (2017) compete against large international actors with global and efficient high-volume supply chains. To increase our competitiveness, we need to improve our ability to operate our supply chain effectively. We need to be smarter than our competitors in how we meet dynamic demand with minimum resource consumption. In this project, we have joined forces with our supply chain partners Mills and Leman Norway. In addition, we collaborate with PA Consulting, SICK and the leading ICT systems providers Relex Solutions, BI Builders, and DRIW, as well as some of Scandinavia’s leading researchers in retail and food supply chains at NTNU, Østfold University College and Aalborg University. Together we will exploit our capabilities in ICT, emerging technologies, and logistics competence to create a smart, transparent and sustainable food supply chain. The most critical R&D challenges are: - Integrating big data visual analytics in a food supply chain perspective. We will investigate applicable methods and forms of cooperation to exploit the potential in data sharing between supply chain partners, how to apply big data analytics, and how to tailor visual analytics to the supply chain actors. - To create smart demand planning synchronised with warehouse and production control. The main challenge is to integrate machine learning and artificial intelligence systems in real time. - To increase knowledge on how to design, plan and control smart intralogistics systems based on mobile robots (MOBOTs) for flexible and responsive food supply chains. - To sustain food production in Norway. A major project focus is efficient resource utilisation and reduction of food waste.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena