Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

reTyre - Development of enhanced components for the Modular Tyre System

Alternativ tittel: reTyre - Utvikling av forsterkede komponenter for det modulære dekksystemet

Tildelt: kr 8,8 mill.

Prosjektnummer:

296705

Prosjektperiode:

2019 - 2024

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Geografi:

Hensikten med prosjektet er å videreutvikle den patenterte teknologien for utskiftbare sykkeldekkoverflater med en mer robust tilkoblingsmekanisme for å øke produktets levetid, pålitelighet, brukertilfredshet og sluttproduktopptak. Videre vil det utvikles tilpassede verktøy for masseproduksjon med økt skalerbarhet når det gjelder dimensjoner og variasjoner i produktene. Forbedringer i produktets komponenter, QC og testingsmetoder, og brukervennlighet vil styrke det modulære dekksystemets mulighet mot nye kjøretøy og markedssegmenter. reTyre er et dekksystem som inneholder avtagbare slitebaneflater for sykler, rullestoler, el-sparkesykler og barnevogner som gjør at brukeren raskt og enkelt kan endre dekkets overflate uten å bytte selve dekket. Metoden og teknologien er patentert, og reTyre er den første som oppnår et fullverdig og skalerbart modulært dekksystem. Teknologien kan også brukes på scootere eller motorsykler. Det modulære dekksystemet gir fordeler for hele verdikjeden; fra en mer bærekraftig dekkproduksjon, bedre differensiering og funksjon for sykkelprodusenten, økt ettermarkedsmuligheter for forhandleren og en bedre sykkelopplevelse for brukeren. Prosjektet startet i Q1 2019 og innebærer en rekke innovasjonsprosesser innen materialbruk, komponentdesign, produktdesign/produktteknologi og produksjonsteknologier. Prosjektet har allerede oppnådd positive resultater i flere av disse prosessene, hvorav flere allerede er implementerte. Blant implementerte resultater kan bruk av rustfritt stål i glidelåsen nevnes, som innebærer en betydelig innovasjon i glidelåsindustrien. I tillegg er det utviklet festemekanismer tiltenkt dekkoverflater til sparkesykler og elsykler for utleieaktører. Denne løsningen ble implementert i markedet i Q1 2022. Det kan sees for eksempel her: https://www.alt.no/na-har-tier-endelig-piggene-ute-reduserer-skader/s/5-128-261885 Et annet viktig resultat fra dette prosjektet er bidraget det har hatt på å utvikle "Substantial Flat Moulding" (SFM) - teknologien, som i korte trekk gjør det mulig å støpe dekk i lineær geometri i sprøytestøpe-maskiner, som videre muliggjør produksjon av dekk mye mer automatisert og med resirkulære materialer. Denne teknologien startet med et ønske om å produsere "skins" mer effektivt og med bedre kvalitet. Retyre AS er nå en bedrift med ambisjoner om å ha fullautomatisert produksjon av dekk i Norge

The project has been crucial to enable Retyre AS to establish products, production processes and operational production lines. Retyre has been able to successfully launch base tyres and 5 sets of skins for each 26", 27.5", 28" and 29" size bicycle tyres (reTyre ONE, Gravel Chaser, Trail Rider, Winter Traveler, Ice Racer and Nordic Commuter), reTyre Traction for Wheelchair sizes 24", 25" and 26", Retyre Grippy for Strollers and Retyre Stinger for E-Scooters. Modular systems for bicycles, wheelchairs, strollers and E-scooter all have different mounting mechanism and among them 2 unique patents. It can be mentioned that the reTyre skin Winter Traveler was awarded best Winter Tyre for Bicycles by German ADAC, beating famous brands like Schwalbe. This achievement would be impossible without the improvements in product and processes from this project Furthermore, the SFM technology that has partly been enabled by this project har propelled Retyre AS into much more lucrative business case, where we have totally 3 patents on a brand new production technology for normal tyres that can be fully automated, have local production and produce with recycleable materials, like TPE's.

The underlying idea of the project is to further develop the technologies of removable and interchangeable bicycle tyre surfaces with a more robust joining mechanism to increase the product lifetime, reliability, user satisfaction and ultimately product uptake. Furthermore develop customized tools for mass production with increased scalability in terms of dimensions and variations in the products. reTyre is a tyre system that incorporates detachable tread surfaces for bicycles and wheelchairs which allow the user to quickly and easily change their tyre surface without removing the tyre itself. The method and technology are patented, and reTyre is the first to achieve a fully viable and scalable modular tyre system. The technology can also be utilized for scooters, motorcycles and strollers. The modular tyre system provides benefits for the whole value chain: from more sustainable tyre manufacturing, better differentiation and function for the bicycle manufacturer, increased aftermarket opportunities for the retailer and a better biking experience for the user. To realise the full potential of the modular tyre innovation, it is necessary that system is functioning perfectly and does not stand back to competing products. The customer must never experience that a zipper fails them and the fit between the inner tyre and skin must be perfect every time.

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena