Tilbake til søkeresultatene

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena

Automation in pre-vulcanization of tyres and assembly line automation

Alternativ tittel: Utvikling i produksjonsverktøy og -prosesser for modulære dekksystemer

Tildelt: kr 3,8 mill.

Prosjektleder:

Prosjektnummer:

297557

Prosjektperiode:

2019 - 2021

Midlene er mottatt fra:

Organisasjon:

Samarbeidsland:

Ved bruk av et patentert glidelåssystem, er reTyre først til å utvikle en fungerende og skalerbar løsning for modulære dekk. Med dette menes at selve dekk-overflaten (den delen av dekket som er i kontakt med underlaget) blir separert fra resten av dekket, og kan således byttes ved behov, f.eks ved vinterføre. Dette prosjektet går i hovedsak ut på å utvikle og videreutvikle produksjonsutstyr og prosesser, samt tilpasse produkt og komponenter til aktuelle prosesser, med det formål å heve kvaliteten, øke effektiviteten og skalere teknologien til nye dekk-størrelser og nye kjøretøy. Det blir også utført mulighetsstudier på helt juvenile produksjonsprosesser og materialer som kan benyttes i et modulært dekk-system, som automatisk gummiproduksjon og resirkulerbare og miljøvennlige dekk-overflater. Med den patenterte teknologien kan selskapet operere i et gigantisk internasjonalt sykkelmarked. Teknologien kan også (og har allerede blitt) adapteres til andre markeder, som E-scootere, rullestoler osv. Prosjektet er et samarbeid mellom Retyre AS, SINTEF og rumenske ICPE. Prosjektet startet Q1 2019 og endte Q4 2021 og har bidratt til: (1) Egenutviklede verktøy for QC av komponenter på vei inn i produksjonen, (2) Forbedrede verktøy for assistert sammenstilling med utslag i produksjonskvalitet og effektivitet, (3) patentert produksjonsmetode for produksjon av dekk og dekkoverflater med betydelig kapasitetsfordel sammenlignet med konvensjonelle metoder, (4) Innsikt i løsninger for automatisering, (5) Verifisering av bruk av nye materialer i produksjon av dekkoverflater and (6) Utvikling av verktøy nødvendig for å møte etterspørsel for nye størrelser.

The project has helped Retyre getting a more stable production output and products & components that overall performs better, through innovations in pre-vulcanising techniques, automated QC methods and more automated assembly methods. The modular tyre system has had a better uptake in the market during this time and we have gotten several positive media coverages. An uptake of the modular tyre system use in the marked is thought to severly reduce the barrier for using E-bikes in the winter time as the primary source of commuting. The project has mainly resultet in breakthrough innovations in the tyre industry that Retyre & partners will continue to develop and in time show to the world.

reTyre is a modular tyre system consisting of a detachable tread surface and a base tyre. The system allows for change of the tread pattern and surface materials without removing or changing the tyre itself. The method and technology is patented, and reTyre is the first to achieve a fully viable and scalable modular tyre system. The technology is highly adaptable and suitable for for scooters, motorcycles, strollers, wheelchairs and the likes. The modular tyre system provides functional and environmental benefits, as well as significant industrial benefits. Due to the material composition of standard tyres every tyre is made manually, thus resulting in little scale benefits. Modular tyres separate the production of tread from the base tyre, potentially allowing for full automation of the tread manufacturing process. Through collaborated European R&D efforts, the ultimate goal of the project is to achieve automated tyre manufacturing. The project consortium focus on automation initiatives and scalable solutions for modular tyre manufacturing, aiming to achieve stable mass production quality and reducing waste and production cost.

Budsjettformål:

BIA-Brukerstyrt innovasjonsarena