Tilbake til søkeresultatene

BEDREHELSE-Bedre helse og livskvalitet

Effectiveness of existing policies for lifestyle interventions - Policy Evaluation Network (PEN)

Tildelt: kr 2,1 mill.

Det å ha en fysisk aktiv livsstil og spise et sunt kosthold er forbundet med redusert risiko for mange sykdommer som fedme, hjerte-/karsykdom, diabetes type 2 og vise typer kreft. Politiske tiltak som reduserer fysisk inaktivitet og forbedrer usunne kosthold har potensiale til å påvirke helse og livskvaliteten til befolkningen. I prosjektet «Policy Evaluation Network» (PEN) (https://www.jpi-pen.eu/), defineres "policy" som «bestemmelser, planer og handlinger som gjennomføres av nasjonale eller regionale myndigheter for å oppnå spesifikke helsemål i et samfunn». PEN etablerte et tverrfaglig forskernettverk med 28 forskningssenter fra sju europeiske land og New Zealand for å øke kompetansen og evaluere politiske tiltak med hensyn til effekt på kosthold, fysisk aktivitet og inaktivitet på befolkningsnivå. Forskningsgruppen i Samfunnsernæring ved Avdeling for ernæringsvitenskap, universitetet i Oslo deltok i PEN og var ansvarlig for en case studie av et tverr-europeisk politisk tiltak: den europeiske skolefruktordningen (EU SFO). Del 1: En kvalitativ kunnskapsoppsummering Oppsummeringsartikkelen er publisert i International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. De kvalitative resultatene som omhandlet barrierer og fremmere av implementering av tiltak som gir frukt og grønnsaker direkte til barn i barnehager og skoler ble oppsummert fra 14 artikler. Disse ble analysert basert på det teoretiske implementeringsrammeverket «Consolidated Framework for Implementation Research (CFIR)». Vi fant at følgende CFIR begreper var relevante i de fem gruppene: 1) Intervensjonskjennetegn: «designkvalitet og innpakning», «tilpasning», «kostnad»; 2) Ytre omgivelser: «nettverk», «ekstern politikk og insentiver», «pasienters behov og ressurser»; 3) Indre omgivelser: «implementeringsklima», «klarhet for implementering», «strukturelle egenskaper»; 4) Individuelle egenskaper: «individuelt endringsnivå», «kunnskap og oppfatninger om tiltaket»; 5) Prosess: «engasjerende», «utføring», «refleksjon og evaluering». Oppsummeringsartikkelen vektlegger at foreldre har en dobbeltrolle ved at de skal støtte implementeringen samtidig som de er målgruppe for tiltaket, og dette kan ha føringer for hvordan slike tiltak bør lages og gjennomføres. Flere studier rapporterte at dersom elevene hadde positive opplevelser av tiltaket og opplevede atferdsendring så fremmet dette implementeringen av tiltaket, og dette bør det også tas hensyn til fremover. Del 2: Implementeringsundersøkelse En protokoll for å undersøke gjennomføringen av EU SFO ble utviklet basert på individuelle intervjuer og fokusgrupper. Den delen av undersøkelsen som undersøkte barrierer og fremmere for gjennomføringen av EU SFO på nasjonalt nivå med fokus på samspillet mellom landbruks-, helse- og utdanningsdepartementene ble gjennomført i 10 EU land, og resulterte i 23 semi-strukturerte intervjuer med totalt 29 deltakere inkludert en person fra EU nivået. CFIR ble igjen brukt som ramme for analyse av resultatene. Manuskriptet er under vurdering i et vitenskapelig tidsskrift. Det gjøres også case studier i Tyskland, Italia, Belgia og Irland med primært fokus på skolenivået og hvor deltakere inkluderer både de som gjennomfører EU SFO (administratorer av ordningen, leverandører, rektorer og lærere) og målgruppen (lærere, barn, foreldre). En masteroppgave fra Flanderen fant at foreldre generelt likte EU SFO og fant den passende, men at de også uttrykte et ønske om mer involvering og samarbeid om implementeringen. De ga videre uttrykk for at de opplevde at undervisningsoppleggene knytte til EU SFO manglet, og at varigheten (uker i skoleåret) og frekvensen (ganger per uke) var lav. Del 3: Samfunnseffektevaluering Vi tok en system dynamisk tilnærming til å undersøke og illustrere samspillet mellom påvirkningsmekanismene i EU SFO. System dynamikk bruker årsakskjeder for å kommunisere hypoteser om årsakene til et problem. Ved å analysere årsakskjedene kan forskere oppdage eller utvikle tiltak som kan redusere problemet og føre til varige endringer (f.eks. at barn spiser anbefalt mengde frukt og grønnsaker). Modellen for EU SFO har blitt utviklet basert på evalueringsrapporter fra landene som deltar i ordningen, vitenskapelig litteratur på faktorer som påvirker barns inntak av frukt og grønnsaker, og innspill fra eksperter. Den kvalitative modellen setter EU SFO inn i en større sammenheng med en romsligere grense for hva som kan forårsake lavt inntak av frukt og grønnsaker blant barn. Dette gjorde det lettere å se mulige årsaker til vekst og forbedring eller mostand mot ordningen siden motivasjonen til ulike aktører som kommer i kontakt med ordningen hver i sine omgivelser ble inkludert. En vitenskapelig artikkel på modellen er akseptert for publisering.

In the Joint Programming Initiative on a Healthy Diet for a Healthy Life (JPI HDHL), 28 research institutes from seven European countries and New Zealand combined their expertise to form the Policy Evaluation Network (PEN). PEN, true to its vision, has improved knowledge, tools and capacity among its network and beyond to identify, evaluate and benchmark policies designed to directly or indirectly address physical inactivity, unhealthy diets and sedentary behavior while accounting for existing health inequities. Through a series of consortium-wide activities, network meetings, presentations at (inter)national conferences and capacity building workshops with policy makers PEN has met, and indeed exceeded, its deliverables. PEN has published the first EU Food Environment Policy Index (Food-EPI) for Europe, and the first Physical Activity Environment Policy Index (PA-EPI). PEN has developed a set of Selected Instruments for Multilevel PoLicy and impact Evaluation (SIMPLE) modules for physical activity and diet, and created an expert-led Methodologic Competence Platform to guide and sustain the data harmonization process across Europe long term. PEN scientists have created simulation models, applied multiple research designs and used innovative online research methods –during COVID-19 restrictions– to deliver 50+ peer-reviewed publications. These include meta-, systematic- and narrative-reviews advancing, synthesizing and consolidating state-of-the-art evidence on policy determinants, frameworks, tools and research methods. PEN has advanced our understanding of the unintended effects of policy interventions on persons with low income, and as part of its Early Career Network provided mentorship and prompted changes within JPI programmes to support early career professionals. The Policy Symposium on NCDs prevention in Brussels (June 2022), organised by PEN, the H2020 projects COCREATE and STOP, and the Joint Action Best-ReMaP, culminated in a Call To Action outlining key policy, research and funding priorities necessary to prevent obesity. In summary, PEN has provided a comprehensive roadmap for policy improvement for health promotion and prevention of non-communicable diseases, including obesity. In the case study on implementation and impact of the European School Fruit scheme, the Public Health Nutrition group, University of Oslo collaborated with the administrators of the Scheme at the EU-level to ensure that the evaluation was relevant and could contribute to the ongoing evaluation of the Scheme due in 2023. The project led to a broad collaboration on policy implementation in public health with colleagues in Poland, Germany, Italy and Ireland. Furthermore, the project has led to combining expertise in implementation and system dynamics in a project funded by the Norwegian Cancer Society. The results have been disseminated to Norwegian researchers and stakeholders and will be followed up in future grant applications on policy evaluation.

As part of the Joint Programming Initiative on a Healthy Diet for a Healthy Life (JPI HDHL), 28 research institutes from seven European countries and New Zealand have combined their expertise to form a Policy Evaluation Network (PEN). PEN’s vision is to provide Europe with tools to identify, evaluate and benchmark policies designed to directly or indirectly address physical inactivity, unhealthy diets and sedentary behaviour while accounting for existing health inequities. Using structured evaluation principles and methods, PEN will examine the content, implementation and impact of lifestyle policies across Europe and will build on existing knowledge from DEDIPAC (Determinants of Diet and Physical Activity) and the INFORMAS (International Network for Food and Obesity/ non-communicable diseases Research, Monitoring and Action Support) framework. With seven inter-related work packages (WPs), PEN will provide an overview of the ‘best’ public policies most likely to sustainably reduce physical inactivity, unhealthy diets and sedentary behaviour. It will realise the first steps in a bespoke policy monitoring and surveillance system for Europe and refine our knowledge of appropriate research designs and methods for the quantification of policy impact. It will contribute to our understanding of how to achieve successful transnational policy implementation of these evidence-based or evidence-grounded policies in different cultural, demographic or socio-economic settings with particular focus on vulnerable groups. PEN will provide recommendations on equity and diversity to ensure that policy actions are inclusive as opposed to exclusive, are relevant to the changing landscape of Europe and are culturally sensitive. Finally, PEN will provide three worked examples of policy in practice. Three case studies will illustrate how best to evaluate the implementation and impact of policy in order to yield the best results for a healthy diet for a healthy life for European citizens.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

BEDREHELSE-Bedre helse og livskvalitet

Temaer og emner