Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Early intervention for children at risk of reading disorders in Northern Norway: A cluster randomised trial

Alternativ tittel: Tidlig intervensjon for barn i Nord-Norge med risiko for lesevansker: En randomisert kontrollert studie

Tildelt: kr 14,2 mill.

Den pågående studien evaluerer effekten av intervensjonen vi har kalt «ReadWell». Formålet med studien: Intervensjonen har som mål å forbedre leseforståelsen gjennom å forbedre språkforståelsen og ordavkodingen, og deres forløpere. Metode: Studien fokuserer på elever i 2. og 3. klasse (alder 7-9 år) som er identifisert som svake lesere gjennom norske nasjonale leseprøver. Deltakerne er hentet fra 25 skoler i tre kommuner i Nord-Norge (N=416). Eksperimentgruppen gjennomgår fire ukentlige 45-minutters økter i ni måneder (fra medio september til medio mai), totalt 96 økter, mens kontrollgruppen fortsetter med vanlig klasseromsundervisning. I denne to-armede randomiserte studien grupperes deltakerne først etter (1) skole (som brukes som indikator for deres sosioøkonomiske status (SES)), og (2) deres status som andrespråkselev (L2). Dette gjøres for å redusere mulig skjevhet og for å sikre at intervensjons- og kontrollgruppene er mest mulig sammenlignbare. Deretter blir hver deltaker tilfeldig tildelt enten intervensjons- eller kontrollgruppen. Denne tilnærmingen sikrer et likt antall L2-elever i begge grupper på hver skole. Øktene er nøye strukturert, og legger vekt på både avkoding og språkforståelse. Avkodingsdelen forsterker bokstav-lyd korrespondansene, og legger vekt på å trene fonembevissthet. Språkforståelsesdelen gir opplæring i semantikk (inkludert kunnskap om ord betydninger), grammatikk (inkludert bøyning av verb, morfologi, og syntaks), og narrativer (bl.a. gjennom å gjenfortelle dagens tekst). Alle øktene er digitalisert og leveres via en bærbar pc eller et nettbrett, med voice-over som sikrer at dagens tekst og oppgavene blir presentert mest mulig likens til alle i eksperimentgruppen. Resultater: Foreløpige funn fra 28% av utvalget (n=119) viser signifikante effekter på ordavkoding og non-ord-avkoding ved post-test I. Foreløpige resultater viser ikke-signifikante effekter på ekspressivt språk og leseforståelse. Som forventet, viser reseptivt språk liten eller ingen effekter. Konklusjoner: Evalueringen indikerer så langt lovende resultater. Oppdaterte resultater fra post-test I og oppfølgingsstudien (6 måneder etter endt programperiode) vil bli presentert forløpende. Den vitenskapelige artikkelen som skal rapportere utfallet av Readwell-studien, fikk i september 2022 «in-principle acceptance (IPA)» i tidsskriftet Journal of Educational Psychology. Dette innebærer at artikkelen vil bli publisert under forutsetning av en vellykket gjennomføring av studien i henhold til de forhåndsregistrerte metoder og analytiske prosedyrer, samt en forsvarlig og evidensbasert tolkning av resultatene når datainnsamlingen er ferdig. Tittel på artikkelen er "Improving Reading Comprehension through Language Comprehension and Early Word Reading: A Multi-Site Randomized Trial". Readwell-studien ble i september 2022 også registrert i Open Science Framework (OSF) under samme tittel.

The proposed study is a two-arm cluster randomized trial with group as the unit of randomisation. The two arms are (1) a programme to improve decoding skills and language comprehension and (2) "business as usual". The intervention is an intensive support programme delivered by trained teachers (or teaching assistants), and is designed to improve oral language ability and decoding skills in young students in Year 2 and Year 3 who are identified to be at risk for reading failure. The sessions focus on improving letter knowledge, phonological awareness, and vocabulary, reception of grammar and narrative skills. Both the intervention group and the control group includes children in Northern Norway, where the share of poor readers is higher than the national average. The most critical R&D challenges to be faced is implementation fidelity. The training will however enable teachers to understand the importance of the intervention and their role for successful implementation. Another critical challenge is absence. Both students and teachers may miss sessions due to illness or other reasons. To avoid problems related to sick leave among teachers, all schools will be requested to have a backup plan (e.g. trained teaching assistants who can act as stand-ins). Teachers involved in the project will learn about the continuities between reading and language disorders. Given a successful outcome of the RCT study, however, the schools will continue to use the resources to ameliorate reading failure in future students. The project findings and experiences will furthermore be widely disseminated and thus contribute to a national knowledge base for the teaching profession.

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder