Tilbake til søkeresultatene

JPIURBAN-Urban Europe

Integrated evaluation of energy and emission reduction potential and management strategies for urban road systems

Alternativ tittel: Integrated evaluation of energy and emission reduction potential and management strategies for urban road systems

Tildelt: kr 4,8 mill.

HERMES var et samarbeidsprosjekt med partnere i Norge (SINTEF and NTNU), Østerrike (Graz University of Technology and Zement + Beton Handels und W GmbH) og Kina (Whuhan University of Technology and Shandong University of Science and Technology). Prosjektleder var SINTEF med Terje Kristensen, PhD. HERMES hadde som hovedmålsetting å gjøre store forbedringer i databasen for lifvsyklusanalyser (LCA) for veibygging. Prosjektet hadde også som mål å utforske kvaliteten og holdbarheten til forskjellige asfaltsammensetninger, og komme med anbefalinger til beslutningstagere for den kombinasjonen som gir minst klimafotavtrykk over asfaltens livssyklus. HERMES-prosjektet ønsket å bidra for å etablere en konsensus for hvor systemgrenser skal gå i LCA vurderingen i planleggingsfasen av et infrastrukturprosjekt. Totalt bidrog prosjektet til over 30 vitenskaplige artikler.

HERMES hadde som hovedmålsetting å gjøre store forbedringer i databasen for lifvsyklusanalyser (LCA) for veibygging, samt å utforske kvaliteten og holdbarheten til forskjellige asfaltsammensetninger, og komme med anbefalinger til beslutningstagere for den kombinasjonen som gir minst klimafotavtrykk over asfaltens livssyklus. Gjennom en lang rekke vitenskaplig publikasjoner på elementer som inngår i veibygging, samt meta-studier, bidro prosjektet til å heve kunnskapen på asfalt og asfalten livssyklus. Flere av de publiserte artiklene inneholder konkrete råd og veiledninger for utbyggere om alternative løsninger og sammensetninger, samt deres fotavtrykk i et livsløpsperspektiv. HERMES-prosjektet ønsket også å bidra for å etablere en konsensus for hvor systemgrenser skal gå i LCA vurderingen i planleggingsfasen av et infrastrukturprosjekt. Noen endelig konsensus ble ikke nådd, men prosjektet presenterte en omfattende oversikt over de forskjellige systemgrensene som i dag brukes, og gav en klare anbefalinger på minimumsgrenser for livsøpsberegninger i veibygging. Totalt bidrog prosjektet til over 30 vitenskaplige artikler.

This project is based within the project type applied research and the project type innovation and implementation, since the main focus is to improve the database required to perform a detailed and precise life cycle assessment for road constructions. Furthermore, within the project a lifetime prediction of the durability of green asphalt should be explored. By developing a methodology for assessing the sustainability of asphalt technologies and rate different green solutions the urban circular economies should be strengthen. The project will not focus on one national solution for road constructions as such, in order to avoid a strictly national approach. Rather, the project acknowledges that road construction influence climate mitigation policies, which are interlinked in different ways and contribute to different SDG´s. By doing this, a more integrated approach is applied, which allows for a broader understanding of how mutual dependencies exist in the development of road constructions. Moreover, the project is especially aimed at creating a management system able to take into account the pavement life cycle, environmental/social/ economic issues. Special emphasis in this regard is put on how this management and monitoring is performed with regards to evaluating climate change policies. For an increased implementation the methodologies will be applied in trial road sections throughout Europe and China. The project involves trans-national co-operation between Norway, Austria and China. The trans-national co-operationallows for comparisons of how road constructions in Norway, Austria and China approach sustainability assessment of their strategic plans and projects. Such a trans-national comparison and interchange of knowledge provides an opportunity to share policy making experiments and identify important differences in planning frameworks and approaches.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

JPIURBAN-Urban Europe