Tilbake til søkeresultatene

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Veilederteam - riktig lederstøtte for å sikre skoleutvikling? Utprøving av lokalt veilederteam rettet mot skoleledelsen på utvalgte skoler

Alternativ tittel: School improvement through leadership support – developing and examining a coaching team model

Tildelt: kr 1,7 mill.

Prosjektnummer:

299976

Prosjektperiode:

2019 - 2024

Midlene er mottatt fra:

Studier viser at det å utvikle skoler som lærende organisasjoner skaper bedre læringsresultater for elevene. Erfaringene i Tromsøskolen er at noen skoler lykkes, mens andre strever med å utvikle skolens undervisning og læring. Spørsmålet både skoleeier og skolelederne stiller, er hvordan skoleeier kan støtte rektorene i arbeidet med å bygge kollektiv kapasitet for å utvikle skolene sine. Etter inspirasjon fra det nasjonale veilederkorpset, utvikler og utprøver kommunen en lederstøtteordning der et kommunalt veilederteam skal støtte skoleledelsen på utvalgte skoler i deres skoleutviklingsarbeid. Veilederteamet består av representanter fra skoleeier, Universitetet i Tromsø og rektorer. Lederstøtteordningen angir rammen for forskningsprosjektet som kan betegnes som praktisk aksjonsforskning. Sammen med praktikere arbeider forskeren for å utvikle ny kunnskap og ny pedagogisk praksis. Mer spesifikt er hensikten med prosjektet å studere hvordan et kommunalt veilederteam kan støtte rektorer ved noen utvalgte skoler i deres arbeid med skoleutvikling. I forskningsprosjektet følges veiledningsprosessen på fire utvalgte skoler det første året og seks skoler det andre året. Forskningsfokuset er å studere skoleledelsens evne og vilje til å sette ideer ut i praksis i kollegiet og i klasserom. Gjennom observasjoner fra møter, refleksjonsnotater fra skolelederne og tilbakemeldingssamtaler og diskusjoner med skoleeier, veilederteam og rektorene er intensjonen å granske hvordan en lederstøtteordning kan bidra til praksisendring i skolene. I tillegg studeres kunnskapsutvikling om organisasjonslæring som oppnås hos aktørene i det kommunale veiledingsteamet; universitet, skoleeier og skoleledere. Sist, men ikke minst, studeres hvordan denne kunnskapen kan anvendes i en videreutvikling av et lederstøtteordning som kan inngå i arbeid med kvalitetsutvikling i regi av Tromsøskolen og i lederopplæring i regi av Universitetet i Tromsø.

-

Storskalastudier dokumenterer at å lede skolers kollektive læringskapasitet og utvikle profesjonsmiljøenes kompetanse i å tilpasse seg endrede betingelser gjennom organisatorisk læring, gir et signifikant positivt bidrag på elevenes læring (Robinson, 2010, Louis et. al, 2010). Spørsmålet som forskere og praktikere står overfor er hvordan mestre utfordringer med å utvikle skoler som lærende systemer innenfor en norsk kontekst (Aas & Paulsen, 2017). Forskningsprosjektets formål er å studere hvordan et kommunalt veilederteam kan støtte rektorer ved utvalgte skoler i deres arbeid med skoleutvikling. Tromsø kommune skal utvikle og utprøve et kommunalt veilederteam som skal støtte skoleledelsen i utviklingsarbeid. Modellen for lederstøtte angir rammen for forskningsprosjektet som kan betegnes som praktisk aksjonsforskning (Carr & Kemmis, 1986), da det forskes sammen med praktikere for å utvikle ny kunnskap og ny pedagogisk praksis. Datainnsamlingen går over to år og på åtte forskjellig skoler. Prosessene mellom veilederteamet og skoleledelsen, og skoleledelsens evne og vilje til å sette ideer ut i praksis i klasserom, er forskningsfokuset. Det andre året studeres også hvordan skolene fra år en har fått satt aksjonene i verk og hvordan utprøvingene har bidratt til ny praksis i klasserommene. Kandidatens rolle i aksjonsforskningsprosjektet blir å designe prosjektet i samarbeid med virksomheten og veilederteamet, følge veiledningsprosessen på utvalgte skoler og gjennomføre tilbakemeldingssamtaler med skoleeier, veilederteam og rektorene, noe som kan føre til justering av veiledermodellen. Utfordringer ved å etablere prosjektet er å lage et design for et veilederteam bestående av aktører fra skoleeier, universitet og et utvalg rektorer. Selv om det er inngått intensjonsavtaler om samarbeid må det konkretiseres og klargjøres hvilke roller de ulike aktørene har. Deretter må det inngås avtaler med aktuelle skoler og skolene må gis tilstrekkelig tid til å delta i prosjektet.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

OFFPHD-Offentlig sektor-ph.d.

Finansieringskilder