Tilbake til søkeresultatene

EUNETTVERK-EU-nettverk

Arktisk infrastruktur - transport og bærekraftig energi

Alternativ tittel: Arctic Infrastructure - enabling technologies for transport and sustainable energy

Tildelt: kr 0,25 mill.

Det regionale EU nettverket Arktisk infrastruktur fokuserte i 2020 på energi og transport, og relatert til de store samfunnsutfordringene. Parallelt deltar og i noen tilfeller leder UiT forskningsprogram hvor disse utfordringene adresseres. Dette er områder som påvirker og er høyst essensielle for utviklingen av de viktigste næringene i nord; sjømat, reiseliv og kraftkrevende industri. I dette inngår teknologiske innovasjoner og tilpasninger som bidrar til det grønne skiftet. Ved forlengelsen av prosjektperioden til 20 mai 2021, ble marin bioteknologi lagt til som innsatsområde. Dette for å styrke en klynge av bedrifter som er organisert gjennom Biotech North. Arktisk infrastruktur tar utgangspunkt i FNs 17 bærekraftmål Ren energi for alle, Innovasjon og infrastruktur og Bærekraftige byer og samfunn, Horizon2020s identifiserte samfunnsutfordringer; Sikker, ren og effektiv energi, Livet i havet/Utrydde sult og Smarte, grønne og integrerte transportløsninger og UiT Norges arktiske universitets strategi Drivkraft i nord; «Nye teknologiske løsninger skal videreutvikle grunnlaget for befolkningens velferd i en region med store avstander og et krevende klima. Prosjekteier UiT har pågående forskningsprosjekt med deltakelse av regionale næringsaktører og offentlige etater, som tar opp noen av forskningsutforingene relatert til transport og bærekraftig energi. Dette er utfordringer som kan adresseres i en europeisk kontekst og bidra til H2020/Horizon Europe. I perioden 2015-2020 hentet aktører i Troms og Finnmark ut 244,4 mill kroner fra Horisont 2020. Dette fordelt over 110 prosjekter. Av de 244,4 mill kronene i perioden 2015-2020 ble 95 % hentet ut av Tromsø-miljøer. Her er UiTs deltakelse i en egen klasse. De er rangert som nummer 4 av de 10 norske universitetene som har hentet mest penger ut av H2020. H2020-prosjekter i Harstad og Berlevåg er de to prosjektene som ligger utenfor Tromsøområdet. I mai 2021 fikk Impetus støtte fra EU Green deal, og i dette prosjektet er Troms og Finnmark fylkeskommune partner. AI inkluderte marin bioteknologi som innsatsområde fra 010121-20052021, og vi ser at Biotech North er med i søknaden fra fylkeskommunene om neste generasjon regionale EU nettverk.

Prosjektets virkeperiode har falt sammen med korona, hvilket har lagt begrensninger. Forskningssamarbeid Det har vært planlegging og samarbeid om De nordnorske EU-dagene (ledet av Nord-Norges Brusselkontor). Utsatt gjennomføring Kvartalvise fellesmøte virkemiddelaktørene. Jevnlig oppdateringer med Horisont Finnmark Kompetanse H2020/HE flere felles møter og seminarer/stort sett digitale Klyngemøter klynger invitert og deltatt på HEs lanseringskonferanse Klynger aktive inn i UiTs Hjortsemniarer Fagseminarer og moblisering HE i regi av Biotech North AI inkluderte marin bioteknologi som innsatsområde fra 010121-20052021, og vi ser at Biotech North er med i søknaden fra fylkeskommunene om neste generasjon regionale EU nettverk. Utfyllende om de særskilte aktivitetene er lagt i resultatrapporten.

Næringslivsaktører og tilhørende offentlig forvaltning står ovenfor store samfunnsutfordringer innefor energi og transport. Parallelt deltar og i noen tilfeller leder UiT forskningsprogram hvor disse utfordringene adresseres. Dette er områder som påvirker og er høyst essensielle for utviklingen av de viktigste næringene i nord; sjømat, reiseliv og kraftkrevende industri. I dette inngår teknologiske innovasjoner og tilpasninger som bidrar til det grønne skiftet. EU nettverket "Arktisk infrastruktur" har til hensikt å koble de identifiserte samfunnsutfordringene, næringsaktører og offentlige institusjoner med spesifikk fagmiljø/sentre ved UiT. Aktørene vil definere problemstillinger og forskningsutfordringer, mens prosjektledelse i nettverket, gis oppgaven med å informere og koordinere med øvrige tiltak og virkemidler i landsdelen. Sentralt er i så måte er regionalt forskningsfond, ViT Troms og N2 Høyere opp i verdikjeden. Nettverkene «transport» og «bærekraftig energi» skal bygge nettverk/triple helix ved å definere fou utfordringer og tilhørende aktivitetsplan for å oppnå mål som oppfattes som realistiske. Nettverkene har til hensikt å la deltakerne sette agenda, det være seg bedrifter, offentlige etater eller kunnskapsmiljø (inkl KiFt- bedrifter). Politiske målsetninger er gitt gjennom FNs 17 bærekraftmål og UiTs strategi Drivkraft i nord. KiFt sektoren er viktig i regionale utviklingsprosesser som en anvender og oversetter av forskningsbasert kunnskap. KiFt bedrifter vil inviteres inn. Tidsdimensjonen for nettverket (ett år) gjør at nettverket tar utgangspunkt i regionale problemstillinger som er til dels definerte, med aktører som til dels er identifiserte og komplementære forskningsmiljø. Hensikten med nettverket AI er en målrettet innsats for å synliggjøre potensiale i H2020 og motivere/engasjere deltakerne for en bredere innsats mot Europa. For forskning, men også for bedriftene; åpne nye markeder og forretningsområder.

Budsjettformål:

EUNETTVERK-EU-nettverk

Finansieringskilder

Temaer og emner

Ingen temaer knyttet til prosjektet