Tilbake til søkeresultatene

NORGLOBAL2-Norge - global partner

Education outcome variability in children with disabilities: Structure, Institution or Agency?

Alternativ tittel: Variasjon i utdanningserfaringer hos barn med funksjonshemninger: struktur, institusjon eller agens?

Tildelt: kr 12,0 mill.

EVID ser på variabilitet i utdanningsresultat hos barn med funksjonshemninger på barneskolenivå i Ghana og Niger. Den overordnede målsetningen er å bidra med økt kunnskap for å kunne gi et mer rettferdig utdanningstilbud. Prosjektet har fire integrerte komponenter: 1. Empirisk og teoretisk; 2. Metodologisk; 3. Vurdering av forskningsverktøy og 4. Politikk relevans. Hovedaktiviteten er en studie av 800 barn totalt, halvparten med funksjonshemming og halvparten funksjonsfriske som er matchet på alder, kjønn og skoleklasse, halvparten i hvert land. Barna som deltar går i henholdsvis 1., 3. og 5. klasse skoleåret 2021/22, og vi følger dem over to skoleår. Vi skal identifisere faktorer (positive og negative) for barnas utvikling som påvirker skoledeltakelse og læring. Denne typen studier søker å finne løsninger som er sosialt akseptable og økonomisk realistiske i praksis. Disse løsningene er relevante for å utvikle bærekraftige lokale utdanningsstrategier. Prosjektet skal gjennom arbeidsperioden analysere og vurdere både egne og standardiserte datainnsamlingsverktøy. Gjennom å identifisere sosialt aksepterte, kostnadseffektive og bærekraftige, virkemidler, vil prosjektet søke å gi råd til politikk- og programutforming for å støtte inkluderende utdanning for barn med funksjonshemning. Datainnsamlingen skulle opprinnelig ha startet i skoleåret 2020/21, men grunnet C-19-pandemien, har dette blitt utsatt et år. Dette året er blitt brukt til å rekruttere PhD kandidater i Niger, Ghana og Norge. Det er utviklet intervjuguider og spørreskjema, samt søkt om forskningstillatelser i de respektive land. Det har vært jevnlige møter mellom alle partnerne på Zoom/WhatsApp. For å identifisere barn som skulle være med i studien, gjennomførte vi en kartlegging av 9387 elever i 1., 3. og 5. klasse i utvalgte skoler i Niger og Ghana i november/desember 2021. Vi ba lærerne om å kartlegge barnas funksjonsnivå ved hjelp av et skjema utviklet av Washington gruppen. På bakgrunn av dette gjorde vi et utvalg av 575 barn i Niger og 417 barn i Ghana – halvparten med en funksjonshemming, og den andre halvparten uten, men matchet på kjønn og alder. I perioden februar til juni gjennomførte vi en studie hvor foreldrene og lærerne til disse barna har blitt intervjuet. I tillegg til informasjon om casene og kontrollene, har vi også samlet inn informasjon via foreldrene om alle søsknene til barna i utvalget. Denne studien ble gjennomført fra februar til juni 2022. I 2023 har vi gjennomført en oppfølgingsstudie på alle barna som var innvolvert i den føreste runden.

The project develops knowledge for more equitable education for children with disabilities in primary schools in Ghana and Niger. It has four integrated components: one empirical/theory generative, one methodological, one assessing current tools for disability assessment and one on policy. The main activity is a 2-year study of 800 primary school children, 400 in each country, half with a disability and the others age-, gender- and class-matched peers. We look for positive(/negative) deviance in children's trajectories related to success(/failure), assuming such lessons are relevant to sustainable education designs. We start with theory-derived assumptions on how factors related to beliefs, desires and opportunity, embedded in institutional and structural context, affect children with disabilities. During data collection, this set of theoretical assumptions will be enriched as the children's context is dissected. Model entities and activities will be brought to the forefront/abstracted following data gathering. The project also aims to assess how close monitoring and follow-up of children in this type of research projects affect trajectories, as it involves a control group of children in non-monitored schools. This aspect has relevance beyond the project: Even sophisticated formative-dialogue research and evaluations rarely have a comparison group to address dissonance resulting from their own presence. Because research and monitoring affect project results positively (encouragement by attention) or negatively (researcher design requirements restrict flexibility), this impacts scalability. Further, the project critically reviews the tools applied by collecting feedback from disability organizations, teachers, students and caregivers. Finally, the project derives socially acceptable and cost effective - and thus, sustainable - advice on policy and program design to support the education of children with disabilities in constrained economies.

Budsjettformål:

NORGLOBAL2-Norge - global partner