Tilbake til søkeresultatene

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Teachers’ Research Literacy for Science teaching (TRELIS)

Alternativ tittel: Fra forskningsbasert lærerutdanning til engasjerende læringsmiljøer i naturfag

Tildelt: kr 10,1 mill.

Prosjekt TRELIS (Teachers' Research Literacy for Science Teaching) fokuserer på forskningsbasert lærerutdanning innenfor naturfaget. Vi arbeider både med grunnskolelærerutdanningen og med praktiserende lærere og søker å bygge «lærende nettverk» der deltakerne bruker erfaring sammen med forskningsresultater til å reflektere over og videreutvikle naturfagundervisningen. I prosjektet samarbeider naturfaglærerutdannere ved OsloMet og Høgskulen på Vestlandet (HVL) med bl.a. Lillestrøm realfagssenter, VilVite vitensenter i Bergen og Leeds University. Fire PhD-stipendiater (tre ved OsloMet og en ved HVL) er knyttet til prosjektet, og i alt 15 masteroppgaver ved HVL og OsloMet har per november 2023 blitt levert i tilknytning til prosjektet. Ett av fokusområdene i TRELIS er hvordan lærerstudenter og veiledere/lærerutdannere opplever studentenes arbeid med bachelor- og masteroppgaver i naturfagdidaktikk. Her har forskningen i TRELIS vist at både studenter og veiledere ser masteroppgaven som en relevant og viktig del av forskningsbasert lærerutdanning og mener at den bidrar til å utvikle studentenes fagkunnskap og profesjonskompetanse. Det er likevel noen studenter som stiller spørsmål ved masteroppgavens relevans for klasseromspraksis og som ville foretrukket at utdanningen holdt seg til den mer erfaringsbaserte tradisjonen. Funnene tyder også på at både lærerutdannere og studenter kunne hatt et tydeligere blikk for hvordan forskningsbasert kunnskap kan integreres i alle deler av lærerutdanningen og brukes sammen med erfaring i kritiske refleksjonsprosesser. Et annet fokusområde i TRELIS er utforskende arbeidsmåter i naturfag. Her har prosjektet bidratt med teoretisk kunnskap gjennom to reviewartikler om utforskende arbeid i hhv. naturfaglærerutdanning og i kjemiundervisning. Videre er det, gjennom designbasert forskning, utviklet flere undervisningsopplegg i TRELIS. To eksempler på slike opplegg er «Hva er det i bøtta?» og «Teknologikonferansen», som på hver sin måte gir lærerstudenter erfaring med argumentasjon i naturfag. Et annet opplegg beskriver utforskende arbeidsmåter i feltarbeid ute i naturen. Programmering kom inn i naturfaget med læreplanen LK20, og TRELIS-prosjektet har utforsket både teoretisk og praktisk hvordan lærerstudenter kan forberedes på å bruke programmering til å støtte elevers læring i naturfaget. En modell for lærerkompetanse, TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge) er valgt for å karakterisere de ulike typene kunnskap lærere trenger, og et spørreskjema er utviklet gjennom flere utprøvingsrunder for å skaffe informasjon om lærerstudenters oppfatning av egen kunnskap på dette området. TPACK-rammeverket er også brukt, sammen med læringsmodeller som «bruke-endre-skape», til å utvikle forskningsbaserte læringsaktiviteter i ulike faser av den femårige lærerutdanningen. Lærerstudentene har bl.a. arbeidet med «nyttige og unyttige roboter» innen teknologidelen av naturfaget, og de har programmert simuleringer av fenomener som månefaser og smittespredning. Gjennom samarbeidet med Lillestrøm realfagssenter har TRELIS deltatt i et «lærende nettverk» og studert hvordan forskning kan stimulere læreres faglige refleksjon over naturfagundervisning. På nettverksmøter diskuterer lærerne forskningsbaserte innspill om utforskende arbeid i naturfag og bruker dette når de lager konkrete undervisningsopplegg de kan prøve ut i eget klasserom. Forskningen i TRELIS viser bl.a. at lærerne opplever nettverket som en god arena for å diskutere og relatere forskningen til egen praksis, men at det er spesielt viktig med støtte fra personer med forskningskompetanse for å kombinere forskning og praksis. TRELIS skaffer altså ny kunnskap om hvordan lærerutdanningen kan forberede kandidatene på å ta i bruk forskningsbasert kunnskap når de underviser i naturfag. I tillegg bidrar prosjektet til å styrke forskningsaktiviteten og videreutvikle kollegiet ved de deltakende institusjonene (HVL og OsloMet) og mer generelt i naturfaglærerutdanningsmiljøet nasjonalt og internasjonalt. TRELIS har bl.a. bidratt med innlegg på det årlige Hell-seminaret for norske naturfaglærerutdannere og på internasjonale konferanser som ESERA-konferansen i Tyrkia i 2023.

Project TRELIS (Teachers’ Research Literacy for Science teaching) aims to prepare research literate science teachers who are able to integrate research-based knowledge with practical classroom experience to develop rich science learning opportunities for pupils. Teacher education environments at Oslo Metropolitan University and Western Norway University of Applied Sciences collaborate in TRELIS with Lillestrøm Municipality (through schools and STEM centre) and other partners including VilVite science centre, University College Copenhagen, Nord University, University of Oslo, and Leeds University. Practitioner groups - pre- and in-service teachers, teacher educators and educational authorities - will be involved in developing the project. TRELIS will use case studies and design-based research approaches to study the conditions for and implementation of research-rich science education in teacher education departments and schools. It will look at the structure and content of teacher education programmes and how student teachers encounter research at different stages of their education. Specifically, students’ and teacher educators’ viewpoints on the role of research assignments (notably the master’s thesis) will be investigated. The new school science curriculum will be a starting point for research-based development of teaching and learning activities within two focus areas: inquiry-based learning and programming and modelling. This development will take place in the teacher education institutions and in local collaborative learning communities based in Lillestrøm and VilVite. TRELIS is uniquely positioned to document and develop teacher education and science education in Norway when a new, 5-year teacher education programme and new school science curricula are implemented. TRELIS will strengthen the research groups involved, provide new PhD-qualified scholars and contribute to the discussion about quality teacher education and science education.

Publikasjoner hentet fra Cristin

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Ingen publikasjoner funnet

Budsjettformål:

FINNUT-Forskning og innovasjon i utdanningssektoren

Finansieringskilder